שביעי

11.04.25 | ערב פסח תשפ"ה | 633 גיליון | 30 בתקשורת בת ימינו, לא מופרך שהיה מתארגן תחקיר: "משה רבנו טוען בכל מקום שהוציא את בני ישראל ממצרים, אולם נודע לנו שבפועל הוציא רק חמישית מהם" Shutterstock איור: קוראי "שביעי" בקיאימ בוודאי היטב בכל הפירושימ לפ וק "וח מושימ עלו בני ישראל מארצ מצ רימ" ב פר שמות, אכ בעבור המ עטימ ששכחו נזכיר את הפירוש שאומר שרק חמישית מעמ ישראל יצאה באמת )מכילתא דרבי ישמעאל, מ כתא דפ חא, פרשה י"ב(. בתקשורת בת ימינו, לא מופרכ שהיה מתארגנ תחקיר: "משה רבנו טוענ בכל מקומ שהוציא את בני ישראל ממצרימ, אולמ נודע לנו שבפועל הוציא רק חמי שית מהמ". בעיניי, הפירוש הזה מעיד בעיקר על האופי הפלגני שלנו, מאז ועד היומ. על העובדה ההי טורית, שכל מהלכ גדול בתולדותינו היה כרוכ במחלוקות וב וויכוחימ. מיציאת מצרימ, דרכ תקופת המלכימ, בית חשמונאי, ימי בית שני והגלות ועד הציונות. אנחנו עמ שומר מ ורות. רעות וטו בות. פק אמ יש בעולמ מ ורת כה עתיקה שנחגגת בהיקפ כה רחב כמו ליל ה דר. מהבית הלבנ ועד הבית שלכמ, במיליוני מוקדימ בעולמ י פרו מחר בלילה יפור בנ כמה אלפי שנימ. בחלופ הזמנ, שוב אינ משמעות לשא לה כמה באמת יצאו, על מה המ התפלגו ומה שי ע אותמ. מה שאנחנו זוכרימ זה שהמ נכנ ו לארצ והשאר - הי טוריה, ליטרלי. קראתי פעמ פר של הי טו ריונ עצמאי שבדק וחקר ומצא: בני ישראל לא יצאו ממצרימ! הוא התעמק בציורי קיר וכתו בות וחרפושיות, ומציע כמה אפשרויות להולדת ה יפור ההי טורי. אני מעלעל ב פר בערבי פ חימ על מנת להתחזק בשיחות לונ, ומדי דברי בו עולה בי חשק עז להתקשר למחבר ולומר לו: אחי. אחי. לא, ברצינות. אחי. למי אכפת? מה נוגעת לי שאלת הקשר הגנטי ביני ובינ גדוד העבדימ שנמלט מהנילו בעולמ העתיק? מה זה משנה אמ אימצנו יפור שה תו בב בינ עמי כנענ, ואמ באמת התרח שו הדברימ בדיוק כפי שנכתבו? אני מ פר ביציאת מצרימ. בא שלי יפר. דורות לפניו ישבו ו יפרו. ה יפור 100 שלנו ניצח. אחד העמ כבר עמד על מה שבינ אמת ארכיאולוגית ואמת הי טורית. משה רבנו אינו רק האיש שפעל או לא בימי קדמ, אלא המנהיג שנחרט בזיכרוננו הלאומי. בר כוכבא חי וקיימ, בלי קשר לשאלה אמ חי והתקיימ. ,500 ,200 מה יזכרו מאיתנו בעוד שנימ? איכ ה יפור שלנו יש 1,000 תבש בדרכ? אני מניח שההי טוריה תזכור את דוד בנ גוריונ, רצח יצחק רבינ, הרב עדינ שטיינזלצ. קריאתו של מנחמ בגינ נגד מלחמת אחימ ראויה להיזכר. אולי גמ גולדה מאיר. מ אלטמנ. אלק. נ ו טילה. מה יזכרו מהמחלוקות שלנו כיומ? שאלה טובה. פק גדול. אמ כבר מחלוקות פנימיות, יש משהו משעשע וק ומ בהודעות הדוברות של הכנ ת. מיד אחרי פרוצ המלחמה הח ליטו בדוברות המשכנ לפתוח כל הודעה במילימ ביחד ננצח, בהדגשה. זה התחיל טוב, עמ "ביחד ננצח - הכנ ת אישרה מענק למפונימ". או "ביחד ננצח - ח"כימ הקימו חמ"ל למענ משפחות מילואימ". אט אט, ככל שהמלחמה מתקדמת ומידשדשת, והח"כימ חוזרימ לשנוא זה את זה בפו מבי, נוצר פער בינ הכותרת לתוכנ. הודעות ב גנונ "ביחד ננצח - ח"כימ התפרעו בוועדה והוצאו בכוח". "ביחד ננצח - מהומה במליאה, הקנטות וגי דופימ". "ביחד ננצח - אלו העונשימ שהטילה ועדת האתיקה על ח"כימ ו ררימ". ההודעות האלה הנ התשובה שלי לשאלה מה ישראלי בעיניכ. חג שמח, שנזכה לבער את החמצ הפ • נימי. ביחד ננצח. akiva333@gmail.com עקיבא נוביק שיחת מזנו ן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==