שביעי
04.07.25 | ח' בתמוז תשפ"ה | 643 גיליון | 16 שגיא אברהמוף יהדות 90 צילום: חיים גולדברג, פלאש המדריך ההלכתי החדש לגבאים: מה מותר ואסור לאייר בבית הכנסת? כרך חדש בסדרת פניני הלכה עוסק בהלכות עיצוב וקושר אותן הרב יאיר וייץ, מעורכי הספר, מבהיר מדוע • לענייני עבודה זרה תמונות אריה מעוררות מחלוקת, ומה ההבדל בין ספרדים לאשכנזים מכונ הר ברכה הוציא לאחרונה כרכ חדש ב דרת ה פרימ המוכרת פניני הלכה. הכרכ נקרא "אמו נה ומצוותיה", והוא עו ק בענייני י ודות באמונת ישראל. בנו פ, הוא נוגע בעניינ עיצוב ו ידור בית הכנ ת עבור הגבאימ. "בכרכ החדש ע קנו ב וגיות שהרבה מהנ נוגעות לעניינ של בית הכנ ת עצמו", מ ביר הרב יאיר וייצ, אחד מעורכי הכרכ החדש. "בינ ה וגיות האלה יש עיפ אחד שממש ממוקד בעניינ העיצובי של בית הכנ ת. ה עיפ הזה נוגע לעניינ פ לימ וציורימ של חיות. למשל, עד היומ יש הרבה שמציירימ את ה מ השבטימ, הכוללימ חיות וצמחימ שונימ או 12 לימ של דברימ אחרימ שהיו מציירימ. בעניינ של חיות א רו הפו קימ לשימ פ ל של אריה בבית כנ ת". הרב וייצ מציינ כי הפו קימ דנו רבות בנושא. "האריה מ מל עבור רבימ את מלכות השמ. כמו שהאריה הוא מלכ החיות, אז הוא כביכול מ מל את בורא עולמ שהוא מלכ מלכי המלכימ. אלא שלאריה יש צד של אי ור, מכיוונ שהוא אחד מארבע דמויות המופיעות במעשה המרכבה. הוא גמ מופיע במזלות, ולכנ קיימת התנגשות לשימ פ ל כזה בבית הכנ ת". לעניינ ציור שטוח של אריה, יש מחלוקת בינ פ רדימ לאשכנזימ. "בארצות האי לאמ החמירו בזה, כי למו למימ א ור שיהיו צורות בתוכ המ גדימ. המ באו בטענות כלפי היהודימ איכ כביכול המ שמימ צורות אליליות בתוכ בתי הכנ ת, ולכנ שמ החמי רו בזה מאוד. לעומת זאת, בארצות אשכנז יש נטייה להקל ולשימ ציור שטוח של אריה, כשהוא מצויר בפרופיל". לדבריו, גמ את גרמי השמיימ יש בעיה לשימ בבית הכנ ת - משומ שמייח ימ להמ כוחות מעבר לרגיל וקיימ חשש של טיפוח עבודה זרה. דמויות מלאכים אסורות (, נשוי ואב לשישה, מתגורר בהר ברכה. 36) הרב וייצ "נהניתי מאוד מהלימוד, אז עברתי לכאנ מישיבת קדו מימ, כדי להמשיכ לעזור בבירורי ה וגיות", הוא מ פר. השאלה הנשאלת היא איכ בכלל הגיע הקשר בינ פר העו ק בענייני אמונה ומצוותיה לבינ עיצובימ בבית הכנ ת. "מקור הקשר הוא העניינ של עבודה זרה, שעלולה להיות גמ בבית הכנ ת ו ותרת את ענייני האמונה", מבהיר העורכ. "יש פ וק בפרשת יתרו שאומר 'אלוקי כ פ ואלוקי זהב לא תעשו לכמ'. חז"ל דרשו: לא תעשו איתי, כדוגמת המלאכימ שמשמשימ לפניי במרומ. בעצמ, חילקו את העניינ הזה למ פר דברימ שא ור שיהיו. הראשונ הוא דמויות של מלאכימ. השני - תבליטימ של גרמי השמיימ. והשלישי - דמויות של אדמ". המכנה המשותפ לכל אלו הוא שאנשימ היו רגילימ לעבוד אותמ בעבר. למרות האי ור, הרב וייצ מציינ כי ציורימ שטוחימ מותרימ בבית הכנ ת, למעט גרמי השמיימ. "מותר להכינ תמונות של צדיקימ, אכ לא כתבליט". הרב וייצ מ כמ כי "זה קשור לעניינ התפי ה החזו תית שלנו. האדמ נתפ בעינינו כתלת ממדי, לעומת גרמי השמיימ שאנחנו רואימ אותמ כשטוחימ. לכנ, אמ אני מצייר את האדמ בציור שטוח, זו כבר לא הדרכ שבה אנחנו תופ ימ אותו בתודעה שלנו. לעו מת זאת ,את הכוכבימ אנחנו רואימ בצורה שטוחה, • ולכנ זאת התפי ה החזותית שלנו עליהמ". ומה עם גרמי השמיים? בית כנסת בירושלים האריה מסמל עבור רבים את מלכות השם, אבל יש בו גם צד של איסור, מכיוון שהוא אחד מארבע דמויות המופיעות במעשה המרכבה והוא מופיע במזלות הרב יאיר וייץ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==