שביעי

12.12.25 | ערב חנוכה תשפ"ו | 664 גיליון | 24 מור שפייר יהדות 90 צילום: חיים גולדברג, פלאש הקרב על הנרטיב של חנוכה בישראל: "שום מגזר לא מחזיק בתמונה השלמה" הרב ד"ר יוחאי מקבילי מצביע בספר חדש על השגיאות ההיסטוריות שהושרשו - חלקן במכוון - בכל חלקי העם היהודי בנוגע למשמעות "דווקא עכשיו יש הזדמנות לשוב לסיפור המקורי" • החג חנוכה מלווה את הזהות היהודית כבר יותר שנה, אכ לדברי הרב ד"ר יוחאי מקבילי, 2,000 מ התודעה הישראלית המודרנית מכירה רק חלק קטנ מ יפור החג. ב פרו "חנוכה - מפגש אישי ומש פחתי בימימ ההמ בזמנ הזה", הוא מציג שלושה עיוותימ מהותיימ שעיצבו את אופנ ההתייח ות לנ כיומ, ומציע דרכ להשיב לחג את מלוא משמעו תו ההי טורית והאמונית. למעשה, כל מגזר מאמצ לחיקו את הנרטיב שנוח לו להזדהות איתו, ומתעלמ מרבדימ אחרימ באירוע. העיוות ההי טורי הראשונ מתרחש בעיקר במגזר החרדי. בתקופת הגלות, כשהדגשתו של מימד לאומי צבאי הייתה יכולה להיחשב מ וכנת או לא רלוונטית, התעצב הנרטיב הרוחני של יפור חנוכה: נ מעל הטבע בלבד, כשגבורת הלוחמימ, הכהנימ והמכ בימ שהנהיגו את הניצחונ על אחד הצבאות האדירימ בהי טוריה, נדחקה כמעט לחלוטינ. "המ ר הרוחני נשמר, אכ המחיר היה טשטוש של המימד הלאומי ושל גבורה יהודית נושאת חרב, שזכה להחייאה רק לפני שנה", מ ביר מקבילי. 150 גמ במגזר החילוני השתרש עיוות, וה י מה "נ לא קרה לנו" הפכה פופולרית ב יפור החנוכה החילוני בתקופה שבה שב העמ היהודי לארצו וביקש ליצור זהות חדשה שאינה בהכרח דתית. מקבילי גור כי "בני יונ לבנות גבורה אנושית אוניבר לית גרידא, ולייצר זהות יהודית מודרנית, נשמטו התכנימ הרו חניימ של השגת האמת, שעליהמ נלחמו המכבימ". העיוות השלישי קיימ אצל כולנו: ניתוק מוחלט בינ מצוות הדלקת החנוכייה לבינ הדלקת המנורה במק דש. "עיקרו של החג הוא לא רק הנ שבשמנ, אלא המקומ שבו התרחש", מ ביר מחבר ה פר. "הדלקת החנוכייה בבית אמורה להיות המשכ ישיר להדלקת הנרות במקדש, אכ ברוב בתי ישראל - המקדש כבר אינו חלק מהתודעה בזמנ ההדלקה". מה הביא לשלושת "העיוותימ" עליהמ אתה מדבר?  "כל תקופה הכתיבה את הני יונ שלה לשמר זהות במציאות מורכבת: הגלות דחקה את הלאומיות החוצה, הציונות המוקדמת התרחקה מהדת, והחיימ המודרניימ ואי הבנת המקדש וחשש מבעיות גיאופוליטיות הביאו לריכוכ הקשר למקדש. החיבור למנורת המקדש מופיע ב מל המדינה, אבל לא בחנוכה. "התוצאה המשותפת לכולמ היא חנוכה מפוצל: כל מגזר מחזיק בחלק מה יפור, וכמעט איש אינו מחזיק בתמונה השלמה". "להאיר את הסיפור שלנו כעם" לצד הביקורת, מקבילי מציע גמ דרכ מעשית לשי נוי התודעה: הרחבת השיח על חנוכה בתוכ המשפחה, בבתי הכנ ת ובמערכת החינוכ, ככ שיכלול גמ את ה יפור הלאומי והמלחמה הצבאית של פר המכ בימ בקריאת פרק בכל הדלקת נרות, גמ את ה יפור האמוני של מ ירות נפש וגמ את הזיקה לקדושה ול חקירה מה משמעותה. לדבריו, שילוב של לימוד, טק ודיונ יכול לייצר חוויית חג שלמה יותר. "לא רק אור שמאיר את החדר, אלא אור שמאיר את ה יפור שלנו כעמ". מה בעצמ הפתרונ?  "חיבור מחודש בינ כל מרכיבי החג. צריכ להחזיר את חנוכה להיות חג של זהות מלאה. לא ויכוח בינ מגזרימ, אלא איחוי ה יפור: גבורה לאומית לצד אמונה עמו קה, והבנה שהנרות שאנו מדליקימ היומ המ השתקפות של אור המנורה שבמקדש. דווקא בעידנ של שיח זהותי וגיבוש ערכימ משותפימ, חנוכה מציע הזדמנות לשוב • ל יפור המקורי ולשאוב ממנו השראה לעתיד". נרות החנוכה. שלל עיוותים מהותיים גבורת הלוחמים, הכהנים והמכבים שהנהיגו את הניצחון על אחד הצבאות האדירים בהיסטוריה, נדחקה כמעט לחלוטין בסיפור החרדי הרב ד"ר יוחאי מקבילי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==