מגזין הטכניון | סתיו 2017

21 המוח הלומד ללמוד את פרופ’ -משנה ציפי הורוביץ-קראוס, מי יסדת המרכז לדימות מוחי בילדים בטכנ י ו ן , מפענחת את המנגנ ו נ ים המורכבים הי וצרים הפרעות למידה הפוסט-דוקטורט היא הקימה שם את המרכז לחקר אוריינות בילדים, שפעל לגילוי מוקדם של סמנים אובייקטיבים ללקות קריאה במטרה למנוע את התפתחות הלקות. “בארצות הברית, וכיום בטכניון, אני עובדת לפי מודל ‘מינוס תשע עד תשע’. מטרת המודל היא לגלות את הסמנים המוקדמים ביותר לקשיי קריאה עוד לפני הלידה, על סמך , שבו הוא 9 אבחון של ההורים ולעקוב אחרי הילד עד גיל מחקריים MRI אמור לקרוא באופן שוטף. הזמינות של סורקי וידידותיים לילדים אפשרה לי לעבוד שם עם מגוון רב של ילדים , ולאסוף ממצאים חסרי תקדים 21 בריאים, מתינוקות ועד גיל בנושא הקשר בין המוח המתפתח והלמידה.” למרות התנאים הטובים והצלחתו העצומה של המרכז במחקר ובטיפול היא החליטה לחזור לישראל ולהצטרף לשורות הטכניון, “כי ידעתי שכאן, בארץ כל כך מגוונת מבחינת השפות, הניבים ורמות האוריינות, אוכל לנהל מחקר מדעי מעמיק ולפתח הבנה כוללת ומדויקת של הקשרים בין מאפיינים מוחיים, למידה ובעיות למידה.” לשם כך היא הקימה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה את המרכז הראשון בישראל לדימות מוחי בילדים ). באמצעות neuroimaging-center.technion.ac.il ( ידידותי לילדים, וסביבה נעימה MRI ומודל EEG מכשירי שנבנתה לשם כך, היא עובדת עם ילדים עם הפרעות שונות - דיסלקציה, בעיות בעיבוד שמיעתי, הפרעות פסיכיאטריות ובעיות נוירולוגיות. לדבריה, “בעיות בקריאה נובעות מהפרעות שונות ומגוונות. בסופו של דבר, קריאה היא המצאה אנושית ולא יכולת הישרדותית טבעית. כדי לקרוא נדרש המוח האנושי לתאם ביעילות בין כמה מערכות עצביות, ופגם בכל אחת מהן עלול להוביל לבעיית קריאה.” הבשורות הטובות הן שבשלב הילדות, המוח הוא איבר פלסטי מאוד, כלומר אפשר לשנותו באימון ובתרגול. “לכן זה חלון הזמן האידיאלי להתערבות, וזה גם הזמן שבו אנחנו יכולים לאפיין את התפתחות השפה ואת התפתחותו המקבילה של המוח.’” המרכז לדימות מוחי בילדים מתאים לילדים מגיל אפס עד ומעורבים בו מומחים וסטודנטים ממגוון תחומים ובהם 18 ביולוגיה, פסיכולוגיה, פיזיקה, פסיכיאטריה, שפה, מדעי המחשב, הנדסת חשמל והנדסה ביו-רפואית. החוקרים פועלים יחד כדי לשפר את האבחון הנוירוביולוגי ולפתח פרמטרים כמותיים לבדיקות הקשורות בבעיות קריאה ובניבויין. “מאחורי הלקויות השונות מסתתרים ילדים נפלאים, חלקם מבריקים ממש, והמשימה שלי היא להצביע על הסמנים הנוירוביולוגיים שיובילו לאבחון מוקדם וכך לאפשר לילדים האלה למצות את עצמם כילדים, כנערים וכמבוגרים. כדי להרחיב את היכולות שלנו אני שואפת לילדים, שיאפשר לנו לחקור MRI לרכוש למרכז סורק במדויק את המנגנונים המוחיים שבבסיס הלקות וכך לראות את מה שמסתתר מתחת לקרחון. בסופו של דבר יש כאן הרבה סקרנות אבל גם שליחות גדולה: לאפשר לדורות הילדים הבאים לגדול ללא לקויות שמובילות לסבל, לחוסר אונים ולאלימות.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==