≤∂
Á Â ˙ È Ù Â † ¯ ˜ Á Ó
פרופסור דני וייס מהפקולטה להנדסת
אווירונוטיקה וחלל הצליח לפענח, יחד עם
הפרופסורים פרנק פיש ואנתוני ניקסטרו
מאוניברסיטת וסצ'סטר, פנסילבניה, את
טכניקת "פירואט הדולפינים" - אותם סיבובים
מהירים שמבצעים באוויר דולפינים המזנקים
מן המים. כך מדווח כתב העת
.
Journal of Experimental Biology
המחקר החדש מפריך את התיאוריה
המסורתית, שלפיה מתאפשר הפירואט הודות
לתנועה המהירה של זנב הדולפין באוויר.
"דולפינים אינם גמישים דיים, ואין זה סביר
שתנועת הזנב באוויר מאפשרת להם לבצע
את הפירואט", אומר פרופסור פיש. גם
התיאוריה לפיה מדובר בריקוד חיזור אינה
עומדת בקנה אחד עם העובדה שגם הנקבות
מבצעות את הפירואט האמור.
על סמך עקרונות ביומכניים והידרודינמיים
שנאספו ממחקרים על דולפינים ודגים ניסחו
שלושת החוקרים מודל מתמטי המסביר את
ÌÈÈÙÏ„‰†Ë‡Â¯ÈÙ
הכרמלית, "הרכבת התחתית" של חיפה, עשויה לשוב להיות אמצעי
תחבורה מבוקש ויעיל. טיפול נכון בנושא זה עשוי לעודד נוסעים לעבור
אל הכרמלית - כפי שכבר קרה בשנת 6891. לעומת זאת, אם לא יבוצעו
בה מספר שינויים, כדאי לשקול את הפסקת פעילותה. כך עולה ממחקר
שנערך בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.
"הכרמלית לא עודכנה בהתאם לשינויים שחלו בשימושי הקרקע ובמבנה
הפריסה העירונית לאורך זמן", אומרת איריס בן שבת גלבוע, שערכה
את המחקר בהנחייתם של ד"ר פנינה פלאוט ופרופסור דניאל שפר.
כדי להפוך את הכרמלית לאמצעי תחבורה רלוונטי ואטרקטיבי מציעים
החוקרים לנקוט כמה צעדים:
העקרונות הפיסיקליים המאפשרים את פירואט
הדולפינים. הדולפין, גילו החוקרים, מתחיל
להסתובב בעודו מתחת למים - באיטיות, בגלל
התנגדות המים. כאשר מגיח הדולפין מהמים
לאוויר פוחתת התנגדות הסביבה באופן פתאומי
וכך - בתנועת הזנב האחרונה במים - גדלה
מהירות הסיבוב לשישה מטרים בשנייה,
ומאפשרת לדולפין לבצע כשבעה סיבובים לפני
שייפול חזרה למים.
המחקר האמור שופך אור גם על תפקידו של
פירואט הדולפינים. מתברר שלא מדובר
בשעשוע שתכליתו הנאה, אלא בתנועה שקורעת
ק )רמורה( - דג טפילי גדול
ָ
מן הדולפין את הָדבּ
הנצמד לגוף הדולפין. "התנועה הסיבובית
המהירה גורמת לדג להינתק מן הדולפין, ואם
זה לא קורה באוויר, הרי שזה יקרה כאשר
הדולפין ינחת במים בעוצמה אדירה." מסביר
פרופסור ויס.
"המאמר הזה מציג את המחקר היסודי היחיד,
מנקודת ראות ביומכנית והידרודינמית, של
פירואט הדולפינים", אומר מלקולם גורדון, ביולוג
ימי מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס.
"המאמר מפריך לחלוטין את התיאוריה המסורתית
בנושא זה".
˙ÂÓφ‡†ıÂÙ˜Ï
פרופסור ויס חוקר כבר שלושים שנה היבטים
הנוגעים לתנועת הדולפינים, ואת האפשרות
ליישם את ממצאי מחקריו בתכנון כלי טיס ושיט.
בסוף שנות השבעים החל פרופסור ויס - בהזמנת
המינהל הלאומי לאוקיינוסים ואטמוספירה
בקליפורניה - לבדוק כיצד ניתן לצמצם את
הפגיעה בדולפינים במהלך דיג דגי טונה. בעקבות
מחקרו מופעלות כיום באזורי הדיג סירות
מיוחדות, המפחידות את הדולפינים וגורמות להם
לקפוץ מעל הרשת ולהינצל.
לפני כשלוש שנים הצליח פרופסור ויס להסביר,
לראשונה, אילו כוחות פיסיקליים מסייעים
לדולפינה להצמיד אליה את צאצאה במשך שלוש
שנות חייו הראשונות
¢‰ÙÈÁ·†˙ÈÏÓ¯Îφ¯Â·Èˆ‰†˙‡†¯ÈÊÁ‰Ï†Ô˙È¢
א. הפחתת מחיר הנסיעה בכרמלית, כך שיהיה תחרותי מול מחיר
האוטובוסים באותו מסלול.
ב. שילוב הכרמלית בתכנון הרכבת הקלה בעיר, בהתאם לתוכניות המקומיות
הנוגעות להדר הכרמל ולעיר התחתית. מהלך כזה יקרב את הנוסעים
הפוטנציאליים שאינם מתגוררים בקרבת הכרמלית אל המרכזים בעיר.
ג. הקטנת האטרקטיביות של נסיעה ברכב פרטי )בהשוואה לתחבורה
ציבורית( באמצעות פיתוח חניוני "חנה וסע" בסמיכות לתחנות הכרמלית,
הפעלת מדיניות חניה מגבילה במרכזים העירוניים, והגבלת תנועת כלי
הרכב הפרטיים במרכז העיר.
ד. כירטוס משותף של הכרמלית ושל האוטובוסים העירוניים.
48...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...1