מגזין הטכניון | סתיו 2019
תעשייה וניהול 20 יצד לנטרל מניפולציות של גורמים אינטרסנטיים בחיפושים ברשת? כיצד למנוע מאיתנו להיות "פראיירים של תוכנות ניווט"? בשאלות כאלה ואחרות עוסק פרופ' משה טננהולץ מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע"ש דוידסון. אחת העבודות החשובות שלו בנושא זה הוצגה , הכנס החשוב NIPS בקנדה בחודש דצמבר ב- ביותר של קהילת הלמידה החישובית. במחקר זה מסבירים פרופ' טננהולץ והדוקטורנט עומר בן-פורת את השיטה שפיתחו לנטרול ההשפעות של סוכנים אסטרטגיים במערכות המלצה. הטכנולוגיה שפיתחו מחשבת את הערך המוענק לסוכנים ומגדילה את יציבות המערכת. חלק ניכר מהפעילות האנושית מתרחש כיום באינטרנט, ורבות מההחלטות שלנו מתקבלות על סמך חיפוש במנועי חיפוש. כשאנחנו מחפשים מוצר כלשהו בגוגל נתחיל את הקריאה מלמעלה, כלומר מהתוצאות הראשונות שיתקבלו. זאת בהנחה שגוגל מציגה תחילה את האפשרויות הטובות ביותר עבורנו. בדומה לכך אנחנו סומכים על תוכנת הניווט שתכוון אותנו בדרך המהירה ביותר ליעדנו. אבל ההנחות האלה אינן נכונות באופן מוחלט. ראשית, רבים מהנתונים המגיעים לגוגל הוזנו על ידי גורמים אינטרסנטים. בעליו של אתר אינטרנט ירצה כמובן שכמה שיותר אנשים ייכנסו אליו - הן כדי שיקנו אצלו הן כדי שיעלו אותו בדירוג של גוגל. שנית, באפליקציות ניווט עלולה להיווצר בעיה אחרת: לעיתים האפליקציה שולחת אותנו, ללא ידיעתנו, ככוח חלוץ האמור לבדוק את אחת הדרכים האלטרנטיביות אל היעד. במקרה כזה נשאל את עצמנו האם אכן קיבלנו את ההמלצה המהירה ביותר, אבל סביר להניח שלא נחשוד שמישהו נעזר בנו כדי למפות את הדרך הלא-אופטימלית. דבר שלישי, ההמלצות על מוצר מסוים באינטרנט אינן מתחשבות בתחרות בין הספקים של אותו מוצר. כאן נכנסים אלגוריתמי-המלצה חדשים שמפתח עומר בן-פורת בהנחייתו של פרופ' טננהולץ. (על X אלגוריתם זה משקלל את ההמלצה מחברה המוצר שלה) להמלצות מחברות אחרות, וכך מספק למשתמש המלצות טובות הרבה יותר. זאת על סמך תורת המשחקים האלגוריתמית. תורה זו מקשרת בין מניעים אסטרטגיים, כלכלה וחישוב. היא באה לידי ביטוי במגוון היבטים מעשיים, למשל מכירות פומביות של מודעות אינטרנטיות - תחום המהווה את ההכנסה העיקרית של חברות כמו גוגל ופייסבוק ומאפשר את קיומו של האינטרנט החינמי שאנחנו מכירים. במסגרת תורת המשחקים האלגוריתמית מפותחים אלגוריתמים המקבלים את הקלט מבעלי עניין - סוכנים אסטרטגיים המפיקים תועלת מן הפלט. הקבוצה של פרופ' טננהולץ מבקשת לנטרל מן הקלט את "הרעש האסטרטגי", כלומר את תמריצי הסוכנים. עם עמיתו פרופ' אורן קורלנד מפתח פרופ' טננהולץ מנועי חיפוש יציבים המנטרלים מניפולציות אפשריות מצד בעלי האינטרסים. פיתוח זה מושתת על מחקר תאורטי ואמפירי כאחד. כ פרופ' משה טננהולץ https://bit.ly/2TgTPLN למאמר: צילום: גיורא מייזלר עומר בן-פורת
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==