מגזין הטכניון | סתיו 2021

ד”ר עפרה עמיר ד”ר ליאת לבונטין זהר גלעד 20 בינה מלאכותית מנצחת החמימות https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3411764.3446863 למאמר: ס פוטיפיי או אפל מיוזיק? וייז או גוגל מפות? צרכנים נדרשים לבחור לעיתים תכופות בין מערכות שונות, מבוססות בינה מלאכותית, שמציעות שירותים דומים. כיצד הם בוחרים ביניהן? בהתחשב בכמות המשאבים שחברות משקיעות בשיפור ביצועי אלגוריתמים של בינה מלאכותית, היה אפשר לצפות שהבחירה האמורה תושפע בעיקר מיכולותיהן הטכנולוגיות של מערכות אלה. כאן טמונה ההפתעה: מחקר חדש של שלוש חוקרות מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול מראה כי בעת בחירה בין מערכות, צרכנים מייחסים חשיבות רבה מאוד לחמימות של המערכת כלפיהם, ובמילים אחרות - לכוונות המערכת ולנכונותה לפעול לטובתם. , אחד הכנסים הבין-לאומיים CHI המחקר הוצג בכנס החשובים בעולם בנושא ממשקי אדם-מחשב, והוא מציע תובנות על המנגנונים הפסיכולוגיים המכוונים את בחירותיהם של צרכנים פוטנציאליים. שלוש החוקרות - הדוקטורנטית זהר גלעד, ד”ר עפרה עמיר וד”ר ליאת לבונטין - ערכו שישה ניסויים שבהם איש. בכל ניסוי התבקשו 1,600- השתתפו יותר מ המשתתפים לבחור בין שתי מערכות מבוססות בינה מלאכותית שתוארו על ידי חמימותן (כוונות המערכת) ויכולותיהן. יכולת וחמימות, שהן ממדים בסיסיים להערכה ושיפוט של אנשים אחרים, נחקרו רבות בפסיכולוגיה חברתית, וכיום ברור שהן רלוונטיות גם לשיפוט אנושי כלפי ישויות לא אנושיות כגון סוכנים וירטואליים ורובוטים. במילים אחרות, אנשים מייחסים כוונות ויכולות גם למערכות מלאכותיות המבוססות על בינה מלאכותית. המחקר הנוכחי, בניגוד למרבית המחקרים הקיימים בנושא, התמקד במערכות בינה מלאכותית שאין להן נוכחות פיזית או וירטואלית. מדובר במערכות המלצה כדוגמת נטפליקס וספוטיפיי, במנועי חיפוש ובאפליקציות ניווט. עבור המערכות האמורות הגדירו החוקרות את החמימות של המערכת על סמך המרוויח העיקרי מהשימוש בה, כלומר - את מי המערכת מציבה בראש סדר העדיפויות. דמיינו לדוגמה שאתם בדרך הביתה ומפעילים את אפליקציית הניווט החביבה עליכם. יש לכם תחושה חזקה שהדרך שהיא מציעה אינה הדרך המהירה ביותר, וכי האפליקציה מנסה לבדוק על

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==