מגזין הטכניון | סתיו 2022

30 אדריכלות ם השנה השתרעו פרויקטי הגמר בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים על פני טווח רחב של נושאים. השנה הוגשו הפרויקטים כחלק מ”התוכנית החדשה” ששינתה את מסלול הלימודים בפקולטה כך שבוגריו מסיימים את לימודיהם עם תואר שני מקצועי. פרויקט הגמר בארכיטקטורה הוא פרויקט התזה של התואר השני. פרופ’ גבי שוורץ מסביר כי “בתוכנית הלימודים החדשה הפך פרויקט הגמר ליותר ג נתיבים חדשים בארכיטקטורה ובאדריכלות נוף שאול רובין יחיא אבוריא ביקורתי ותאורטי. לדוגמה, הסטודנטים אינם מתכננים בית ספר אלא עוסקים בסוגיות המחברות אדריכלות וחינוך, לא מתכננים בית חולים אלא עוסקים בנגישות השירות הרפואי. השינוי במסלול הלימודים גרם לסטודנטים להגיע לפרויקט הגמר עם עמדת מוצא רחבה יותר שמתפתחת ומתחדדת בזכות הליווי של המרצים.” פרויקט הגמר בארכיטקטורה כולל חמישה נתיבים - עיצוב עירוני, עיצוב טכנולוגי, שימור, קיימות ותאוריה וביקורת. כל אחד מהנתיבים נלמד בסטודיו נפרד שבראשו עומד אדריכל מנוסה. לצד המנחה בעל המעמד המקצועי יש מנחה עם ניסיון מחקרי (לרוב דוקטורים בתחום) ופרקטי. כדי להעשיר את הלימודים בסטודיו זוכים הסטודנטים גם בקורס מלווה המכונה “אדריכלות חוקרת”, שבו ליווי של חוקר מהתחום מגדיל את נפח המרכיב התאורטי. רשימת המנחים שמלווים את פרויקט הגמר כוללת את פרופ’ אורח איתן קימל, פרופ’ אורחת ברכה חיוטין, פרופ’ אורח אורי הלוי, ד”ר דקלה יזהר, ארכ’ דוד רובינס, ארכ’ ישי וול, ארכ’ שמעיה צרפתי, ד”ר רונן בן אריה, ד”ר אור אלכסנדרוביץ, ארכ’ ליאת אייזן וארכ’ אלעד הורן.אחד הסטודנטים שלמדו בסטודיו שמנחה שוורץ עם ד”ר אדריכלית דקלה יזהר הוא יחיא אבוריא. הפרויקט שלו התמקד בשכונת כפר עקב בירושלים, השייכת מוניציפלית לעיר אבל בפועל מנותקת על ידי גדר ההפרדה. אבוריא בחר להתבונן על השכונה שסובלת מהזנחה מוניציפלית ותשתיתית ולראות בה הזדמנות לשינוי באמצעות פתרון תשתיתי וחיזוק חברתי. לעומת אבוריא שהתמודד עם המציאות העכשווית בחרה הסטודנטית אופק רז לדמיין את העתיד דרך משקפיים עתידיים, או ליתר דיוק - דרך עדשות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==