מגזין הטכניון | אביב 2022
35 המרכז לרשתות ביולוגיות: שלם הגדול מסכום חלקיו הקישור בין תהליכים ביולוגיים לתורת הלמידה הוא חלק מתפיסה חדשנית המתפתחת בשנים האחרונות במרכז לרשתות ביולוגיות בטכניון. תפיסה זו מתייחסת למערכות ביולוגיות כמערכות לומדות המסוגלות להגיב אד-הוק ולהסתגל על ידי אלתור תגובות חדשות נוכח אתגרים בלתי צפויים. ניסויים שערכו חוקרי המרכז בתאי שמר, תאי עצב, סינפסות, זבובים והידרה חשפו היבטים של מורכבות במערכות הללו: ריבוי סקאלות זמן, דינמיקה בממדים גבוהים, אינטראקציות בחוג סגור, ריבוי פתרונות ואי-הדירות מיקרוסקופית. כל אלה הן תופעות משותפות המאפיינות מגוון רחב של מערכות ביולוגיות, משמשות בסיס לתהליכי הסתגלות ואינן מובנות תאורטית די צורכן. במרכז חוקרים תכונות אלה של מערכות דינמיות מורכבות, ומנסים, תוך סיוניות לתיאוריה שיתופי פעולה, לחבר תצפיות ני המתפתחת בתחומי הבקרה והלמידה. למידה קטלנית אילוסטרציה רעיונית של קרב השחמט בין התאים הסרטניים לתרופות האנטי- סרטניות. המחקר המוצג בעמודים אלה רותם את תורת הלמידה להבנת התהליך הסרטני וכך מספק הסבר לתוצאות שאינן מתאימות למודלים אחרים איור: מעיין הראל
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==