מגזין הטכניון | אביב 2022

8 יואב שטרמן פיתוח מנהיגות ת וכנית חדשה הנבנית בטכניון תשנה את אופי הכשרתם של הסטודנטים בהתאמה . מטרתה לעדכן 21- לאתגרי המאה ה את המעטפת החינוכית בטכניון כך שתכין את הסטודנטים להשתלבות טובה בעולם דיגיטלי דינמי, יזמי, בין-לאומי ובין-תחומי, ותפתח את זהותם המקצועית תוך מודעות חברתית וסביבתית. “השנה האחרונה הבליטה את האתגרים הניצבים בפני ההוראה המסורתית,” אומר דיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק, שיזם ומוביל את המהלך. “רוב הקורסים לתואר ראשון בטכניון עדיין ממוקדים בתוכן מתמטי, מדעי או הנדסי צר. כעת, בעיצומה של המהפכה התעשייתית הרביעית כמו גם מהפכת הידע והמידע, אין ספק שהטכניון חייב גם לעדכן את דפוסי ההוראה שלו, ודפוסים חדשים אלה צריכים להיגזר בראש ובראשונה מדמות הבוגר הרצויה; כיצד נראים המדען והאדריכל, המהנדסת והרופאה היוצאים משערי הטכניון בתום לימודיהם?” במסגרת תהליך החשיבה הקים פרופ׳ חאיק ועדת היגוי בראשות פרופ’ ארנון בנטור, בעבר דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית ומשנה לנשיא למחקר וכיום עמית מחקר בכיר במוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית. לאחר עבודה ודיונים במסגרת הוועדה וקבוצות העבודה שתחתיה, התגבשו מספר תובנות ותוכניות להטמעה בקמפוס. הוועדה עסקה בדפוסי ההוראה המסורתיים, המושתתים על תפיסה הרואה במורה “ספק ידע” ובתלמיד “ספוג” הקולט את אותו הידע. דפוסים אלה משרים פסיביות ואינם מעודדים אינטראקציה בין המרצים לסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם. זה הרקע לצמיחתן של תפיסות הוראה חדשות המטפחות מעורבות, תקשורת הדדית ולמידה פעילה. ועדת ההיגוי הקימה עשר קבוצות  חברי סגל ונציגים מהתעשייה 84  עבודה שמנו הבכירה שבחנו היבטים שונים ובהם אשכולות , חשיפה בין-לאומיוּת לימוד (תוכניות רב-תחומיות), לתעשייה, מעורבות והתנסות חברתית, ופעילות .) Lifelong learning בתחום הלימוד לאורך החיים ( כמה מההמלצות כבר מיושמות, למשל בניית אשכולות בין-תחומיים כדוגמת אשכול מנהיגות יזמית שהסטודנטים רשאים להשלים במסגרתם חלק מהנקודות לתואר. התוכנית החדשה תגדיר מחדש את אופיים של לימודי ההסמכה בטכניון - הלימודים לתואר ראשון - לאור דמות הבוגר הרצויה. הוועדה קבעה כי בוגרי הטכניון “יגיעו במהלך חייהם המקצועיים לצמתים משמעותיים של קבלת החלטות, ובהם עליהם לגלות כישורי מנהיגות מקצועית. הם צריכים להיות לעתיד בוגרים מלמידה לחינוך: תוכנית חדשה הנבנית בטכניון תשנה את אופי הכשרתם של הסטודנטים ותאפשר להם להשתלב טוב יותר בעולם הדיגיטלי והדינמי 21- של המאה ה פרופ’ חוסאם חאיק פרופ’ ארנון בנטור פרופ’ עודד רבינוביץ’

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==