מגזין הביטחון | גליון 56 | מאי-יוני-יולי 2014 - page 28

הדרכות בדיעבד
מאי-יולי 4102
הביטחון
| 28
רפי אלבז*
בשנה שעברה ביחד עם עוד חברים
מה"פורום לביטחון ואבטחה בישראל",
עברתי את קורס מנהלי הביטחון (מנב"טים)
מונחי משטרת־ישראל.
הקורס הועבר במסגרת אחת המכללות
על־ידי אושיות ביטחון מהמעלה הראשונה
בארץ, כולם בעלי תפקידים בכירים בעברם
ברשות מבצעת כזו או אחרת, אנשים שהם ללא כחל וסרק מלח הארץ,
טובים, מקצוענים ובעיקר בעלי ידע רב ורצון רב עוד יותר להנחיל את
החומר כהלכתו לחניכים בקורס.
אני מכיר את הקורס ותכניו זה מכבר, בגילוי נאות אני מודה, שאני
אף מעביר שיעורים והרצאות ממש באותם קורסים במכללות אחרות
מזה כשלוש שנים ודעתי אינה נוחה כלל וכלל מהנושאים הנלמדים,
ובעיקר מהנושאים שאינם נלמדים.
את הקורס בנתה משטרת־ישראל מתוך מחשבה רצינית וביסודיות
הראוייה לשבח אמיתי. עם זאת, הקורס למצער מפספס את המטרה,
אם תרצו "פוגע במטרה" במובן הכי בסיסי של המונח.
הלימודים מתרכזים רובם ככולם בנושאי פעילות חבלנית עויינת
(פח"ע). השתלטות מחבלים, פיגועי התאבדות והקרבה, פיגוע מיקוח
לאחר חטיפה ו/או תפיסת בני ערובה, הרצאות מורשת קרב (מור"ק)
רבות (מעניינות מאוד כשלעצמן).
בקורס דנים באריכות רבה, מעייפת ומטרידה בנושאים חסרי
רלוונטיות לרוב מנהלי הביטחון האזרחיים, איומי ייחוס אפוקליפטיים
ונוהלים עמוסי פרטים, שלא אומרים הרבה מדי, כמו מה תפקידו
של המאבטח בעת מימוש תרחיש האימה, מהו מרחב הרדיפה, מה
הן הוראות פתיחה באש בכל אחד משלבי האירוע, מה אומרים, למי
מחכים.. ואיך מזדכים על השטח וחוזרים לשיגרה (מחזלשים) ליום
הבא שיבוא עלינו לטובה.
נכון, בתודעתנו אנו מדינה קטנה מוקפת אוייבים ומותקפת בטרור
מזה 001 שנים. במציאות, אירועי הטרור הרבים מספור והעקובים מדם,
מעולם לא הושפעו במידה רבה מדיי מנוהל כזה או אחר, בוודאי לא
כשהם מתרחשים במתקן אזרחי. בסופו של כל אירוע, האנשים ששינו
את ההיסטוריה שלו היו בזמן ו/או במקום הנכונים. או שלא היו שם.
ראוי לציין כי משך 03 שנה, או יותר, לא חווינו לשמחתנו שום
אירוע השתלטות או אירוע טרור כלשהו במתקן אזרחי רגיל, להוציא
מספר זעום של ניסיונות ואירועי תופת בכניסה לקניונים.
לפיכך צריכים לשקול האנשים הטובים בחטיבת האבטחה של
משטרת־ישראל, האם לא הגיע הזמן להחליף דיסק? האם לא נכון
ומקצועי יותר לתת מענים לאיומים אמיתיים? האם לא הגיע הזמן
להשתחרר מההשתעבדות לאיומי הייחוס הפח"עים - שלא היו, שאינם
רלוונטים גם היום וכנראה שגם לא יהיו? ממילא, לעולם לא יהיו לנו
מנהלי הביטחון האזרחיים את כוח האדם המתאים באמת להתמודדות
כזו. זו עובדה. לכן, עלינו להתמקד ולהתמודד עם איומי ייחוס ממשים.
והללו קורים כל הזמן, בכל מקום ולכל מנב"ט ומהווים באמת את עיקר
עיסוקנו והם מיוחסים בעיקר ל:
• גניבות ונזקי טובין
• גניבות ונזקי מידע
• התארגנות והתמודדות לקראת אירוע חירום (אש, מלחמה, רעידת
אדמה - בסדר הזה)
אין טענה כי כל הקורס או הריענון אינם רלוונטים לעיסוקנו. קיימים גם
שיעורים חשובים וממשיים. היו עדכונים בדבר חידושים משפטיים בנושא
מצלמות והדרך הנכונה להציבן, לקבוע להן את גבולות המסגרת ולהצדיק
בעת הצורך כלפי בודק מוסמך את השיקולים להצבתן במקום נתון.
נכון, ישנם שיעורים נוספים חשובים, אולם הללו נסקרים בזמן
מועט מדי ובאופן לא מספק.
עם תום הקורס לפני כשנה, במסגרת המשוב הנדרש, העלינו כלפי
מטה הקורס ונציג חטיבת האבטחה ממשטרת־ישראל את הסוגיות
שלנו בעניין ההיבט המקצועי הרלוונטי. אפשר היה להעריך ואף
האמנו באמת ובתמים כי דברים הנאמרים מפי מנהלי הביטחון בפועל,
המשמשים עשרות שנים בתפקידם, יילקחו בחשבון. המלצנו לשתף
אותנו לפני החלטות על שינוי או תוספות לקורסים הבאים. הרי מי
כמונו חיים וחווים את המהות האמיתית של הסיכונים בחיי היום־יום?
מה יכול להיות טוב יותר מאשר סיעור מוחות בהשתתפות האנשים
הכי רלוונטים למיצוב תכני הקורס וההישג הנדרשים?
עברה שנה ונקראנו לבצע ריענון, יומיים בני כשמונה שעות בכל יום,
שוב מרצים מצויינים, אווירה מקצועית ראוייה מאוד ובכל זאת, שוב
אותם תכנים חסרי רלוונטיות למשתתפי הקורס, ברובם הגדול. במרכז
הריענון - פח"ע. והנושא הזה אינו בשולי הריענון, אלא מהווה את חוט
השדרה, עליו נשען הריענון. "תרחיש האימה התממש - מה עושים"?
ראוי לציין כי ביוזמה מקומית של המכללה, בה נערך הריענון,
התבקשנו להכין מצגות עם אירועים ובעיקר התלבטויות מקצועיות
כדי שנוכל לדון בהן, לנתחן וללמוד מהן על הדילמות השונות, להתייעץ
ולייעץ. זו היתה שעה טובה מקצועית ומלמדת... אולם שעה קצרה מדי.
יש לצפות מחטיבת האבטחה כי תתייחס מקצועית לנושאים
הנלמדים והמרועננים ותביא לשינויים, שהם לא פחות מהכרחיים.
בסופו של דבר, זהו אינטרס משותף. צריך להודות לחטיבת האבטחה
ולמשטרת־ישראל על שהרימה את העניין והביאה אותו לכדי מערך
מלמד ממקצע ובעל ערך. לפני כמה שנים חיינו במדבר. ישימון מקצועי
חסר־אופק. בשנים האחרונות נעשו פעולות רבות וטובות ופחות או
יותר ממצב של וואקום מקצועי, הגענו לסדר וכיוון. עתה יש להתכנס
לעיקרי הדברים וללמד מיועדים לניהול ביטחון - איך מנהלים ביטחון.
איך מנתחים סיכונים בארגון, איך מטפלים בהם, כיצד מתמודדים עם
תקציבים מקוצצים ומה הן השיטות ודרכי ההתמודדות מול כל אלה?
הנני מצרף רשימת נושאים, שהם מרכזיים בשיגרת יומו של מנהל
הביטחון בישראל. טוב יהיה לשקול הכנסת תכנים אלה לתכנית
הלימודים הרחבה בקורס, ובוודאי בריענונים.
התנהלות וניהול:
1. דמותו של מנהל הביטחון בארגון והשפעתו.
2. שיגרת יומו של מנהל הביטחון.
3. שיתוף פעולה הכרחי מל הגורמים השונים בארגון, התמודדות
והימנעות ממשחקי כוח, טיפול בשוטף וחשיבה למחר.
4. שיתוף־פעולה מול גורמי חירום והצלה.
לימודי תעודה, או לימודי תהודה?
*הכותב הוא הבעלים של חברת "ארגון הביטחון", חברה לייעוץ ביטחוני המתמחה בביצוע סקרי ביטחון, עדכון והטמעת שיטות ביטחוניות. שימש
עשרות שנים בתפקידי ניהול ביטחוני בכיר
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...60
Powered by FlippingBook