פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 89

ÈÏ„‚Ó Æ·Á¯Ó ˙¯ÈˆÈ ˙È¯„ÂÓ≠ËÒÂÙ ‰Â‡¯
YOO
ÔÁ·Ó ‰¯˜ÓÎ
ÌÏÂÚ ¯ÈÚÎ ÂÙÈ≠·È·‡≠Ï˙
‰ Ò Ó
ע ר ן צ י ן
∏∑
‡Â·Ó
אם זה במהדורות החדשות בטלוויזיה, בעמודי
העיתון, או ברשת, הצביון החזותי האינטרנטי של
כפיסי מידע שטחיים וסנסציוניים, המקפצים על
פני המסך במטרה לתפוס את העין, ולו לזמן קצר
לפני שהיא מדלגת לאייטם הבא, קנה שביתה.
מאמר זה מבקש לבחון את הקשר בין צביון חזותי
זה לבין תהליכי ייצור מרחב העיר תל אביב-יפו
כעיר עולם. זאת, תוך מתן דגש על ההיבט
הפוליטי-כלכלי של תהליכים אלה ועל מקומה
של הראווה הפוסט-מודרנית בקידומם.
השינוי התפיסתי, החזותי והאיכותי הזה מתחו
לל יותר משני עשורים לאחר פרסום מאמרו
הידוע של פרדריק ג'יימסון: 'פוסטמודרניזם, או
ההיגיון התרבותי של הקפיטליזם המאוחר'.
)
1984
Jameson,
( במאמרו זה )וביתר שאת
בספר שפרסם תחת אותו שם מספר שנים לאחר
מכן( טען ג'יימסון, כי פעילות החברות הרב-לאו
מיות השולטות בשוק הגלובלי יוצרת מציאות
מרחבית חדשה, שאינה מאפשרת מבחינה קוגני
טיבית ותפיסתית למפות את רשת התקשורת
העולמית וחשוב מכך, מסתירה את מערכת הכו
חות העומדת מאחוריה )ג'יימסון, 8002: 67(.
חוסר היכולת הקוגניטיבית, החושית, לתפוס
את אותה רשת פוליטית-כלכלית הנפרשת על פני
המרחב הגלובלי, מוסיף ג'יימסון, מיוצג ונתמך
על ידי השינויים שחלו בתחומי התרבות השונים.
במסגרת זו כולל ג'יימסון את הסביבה הבנויה
ככלל והארכיטקטורה בפרט, כפי שהן נחשפות,
על שינוייהן וחידושיהן הפוסט-מודרניים, במלון
ווסטין בונאוונטור בלוס אנג'לס
Westin
(
)
Bonaventure
. ג'יימסון בוחן את המלון מכל
צדדיו. הוא מתחיל דווקא בסביבת הבניין והסקר
נות שהוא מעורר בקרב מקומיים ותיירים. סקר
נות זו מעידה, לדעתו, על האופי הפופוליסטי של
הארכיטקטורה הפוסט-מודרנית, העושה שימוש
במאפיינים מקומיים ועומדת בניגוד למודרניזם
האליטיסטי והמנוכר.
החיצוניות הזכוכיתית של
הבניין משמשת לדעתו
כאותם משקפי שמש שנוע
דו להסתיר את עיני בעליהם
ולשקף את עיני המתבונן.
כך שעל אף האופי הפופו
ליסטי של הבניין, הוא בעצם
מנותק ומנוכר מהעיר,
שאפילו השתקפותה בזכו
כית הינה מעוותת ובלתי
מציאותית. מכך מסיק
ג'יימסון עוד תכונה של
המבנה הפוסט-מודרני:
העובדה שהוא אינו מנסה עוד לשנות את סביבתו
ולהשפיע עליה. תכונה שבאה לידי ביטוי, כדברי
ג'יימסון, בפרודיה על דברי היידגר, בכך שהוא:
"מניח למארג העיר המושחת להמשיך להיות
בהווייתו" )ג'יימסון, 8002: 48(.
≠·¯‰ ÌÈ„È‚‡˙‰
ÌÈ„ÓÂÚ‰ ¨ÌÈÈÓ‡Ï
Ï˘ ‰ÒÈÒ··
‰ÏÎÏΉ
˙ÈËÒÈÏËÈÙ˜‰
ÌÈÒÙ˙ ¨˙ÈÏ·ÂÏ‚‰
ÌÈÈÂÏ˙ È˙Ï·Î
ÈÊÈÙ ·Á¯Ó·
87
≠ËÒÂÙ ‡Â‰ ÔȈ Ô¯Ú
‰˜ÏÁÓ· Ë¯Â˘„
Ú„ÓÏ ¨‰È‚ÂÏÂȈÂÒÏ
˙¯Â˘˜˙Ï ‰È„Ó‰
‰ËÈÒ¯·È‡·
˙„Â·Ú Æ‰ÁÂ˙Ù‰
ÂÏ˘ ˯¢„‰
≠·¯ ¯˜ÁÓ· ˙„˜Ó˙Ó
ÈÎÈω˙ ÏÚ ÈÓÂÁ˙
Ï˙· ·Á¯Ó‰ ¯ÂˆÈÈ
ÂÙÈ≠·È·‡
1...,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99 79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,...126
Powered by FlippingBook