

שני המאמרים שיובאו להלן עוסקים בנושא של שילוב וקידום בתעסוקה של אנשים עם הפרעות קשב
ולקויות למידה, מנקודות מבט שונות: המאמר הראשון (של אורלי צדוק ואביטל גודרד־אבישר) עוסק
בפיתוח קורס הכשרה ייחודי למקדמי תעסוקה המלווים משתתפים עם הבדלי למידה וקשב. המאמר
ח מענה למשתתפים
ֵ
השני (של הדר חורש) עוסק ביוזמה של רכזת לקויות למידה במרכז תעסוקה לפת
עם ליקויי למידה לחיזוק מיומנויות הלמידה והעבודה שלהם.
שב – פיתוח
ֶ
להיות קשובים להבדלי הק
קורס "הבדלי למידה וקשב בתעסוקה"
אבישר*
־
אורלי צדוק ואביטל גודרד
zadok.orly@gmail.comהיא פסיכולוגית תעסוקתית, מומחית מדריכה, בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה.
אורלי צדוק
*
AvitalA@jdc.orgמתמחה בפסיכולוגיה קלינית ועוסקת בפיתוח ידע ופיתוח מקצועי בתבת.
אביטל גודרד־אבישר
אנו מודות ליפעת פנחס, מתמחה בפסיכולוגית תעסוקתית במכון אורלי צדוק, על הסיוע בעריכת המאמר ועל הערותיה הבונות.
הפרעת קשב ועולם העבודה
הפרעת קשב וריכוז נובעת מדיספונקציה של המערכת העצבית. הפרעה זו נוטה לעבור בתורשה ולעתים
קרובות יותר מבן משפחה אחד סובל ממנה. פעמים רבות היא מלווה בהפרעות אחרות, כגון לקויות
למידה, דיכאון, חרדה ונטייה להתמכרויות, אך היא מוגדרת הפרעה נפרדת מהן. היא נחשבת לבעלת
ההשפעה הרבה ביותר בשנות הילדות, בשל הצורך להסתגל לבית הספר ולעמוד בדרישותיו. אולם כיום
רווחת ההבנה כי השפעותיה של הפרעת הקשב והריכוז נמשכות לאורך החיים וחלות במגוון תחומי החיים,
כגון הורות, זוגיות ועבודה. ההערכה היא כי כמחצית מהילדים שאובחנו בילדות ימשיכו לסבול מההפרעה
מהאוכלוסייה העובדת
3.5% ,
; לפי הערכה של ארגון הבריאות העולמי
)Davidson, 2008(
גם בבגרותם
.)
de Graaf et al., 2008
עומדים בקריטריונים שעל פיהם מאובחנת הפרעת קשב וריכוז (
48
9 '
גיליון מס
|
אדם ועבודה