03.04.15 |
י"ד ניסן תשע"ה
| 155
גליון
שביעי
| 20
קטניות או לא להיות
קטניות, חומרה יתרה או קיטורי מפונקים? רינת אקשטיין פגשה
אשכנזים מקילים ושאלה רבנים אם התרת נדרים תפתור את מצוקתה
אותי לימדו שיש מצווה כזו "ושמחת בחגכ", אמ
כנ מתבקשת השאלה כיצד אפשר לשמוח במשכ שבוע
כשא ור לאכול כמעט הכל. בשנימ האחרונות יותר
ויותר אנשימ שואלימ עצממ ואת רבניהמ עד מתי למ
נהג הקטניות? ובכנ, ני יתי לברר האמ יש דרכ לאש
כנזייה כמוני להתחמק מהאי ור על פי ההלכה כמובנ.
ראשית, פניתי לרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו,
שלא התרשמ מהטיעונ של "ושמחת בחגכ". "התשו
בה פשוטה", מ ביר הרב לאו, "מ ורת זה מ ורת,
מנהג זה מנהג ואיננו משנימ מנהג. אני מכיר את כל
הטיעונימ להתיר, אכ יחד עמ זאת, מנהג אי ור אכי
לת קטניות בפ ח הוא מנהג שי ודו בגדולי הפו קימ
ובני אשכנז קיבלו זאת על עצממ". עמ זאת, גמ הרב
הראשי הודה שלו האו רימ קטניות היו חיימ בימינו
המ היו מתירימ. "לדעתי, לו היו חיימ היומ הפו קימ
שא רו את הקטניות, ביר להניח שהיו מתירימ את
הקטניות ואו רימ את הלחמניות מקמח מצה ואת כל
החטיפימ והמאכלימ הדומימ- אז איננו משנימ תקנה
ואיננו מו יפימ חומרה. כיומ, בעייה זו גמ כמעט
ואינה בעלת השפעה, כיוונ שישנו שפע גדול של
מאכלימ כשרימ לפ ח ללא קטניות".
אבל למרות עמדת הרבנות אני פוגשת בשנימ
האחרונות יותר ויותר מקילימ. ככ למשל שירה, טו
דנטית ואמא, כבר לא שומרת קטניות בפ ח למרות
שבבית הוריה מקפידימ על המנהג. "אפ אחד לא טוענ
שקטניה זה חמצ", מתרצת שירה, "אפילו אשכנזימ
שפוגשימ קטניה לא מ בימ את ראשמ ויכולימ לאכול
בכלימ שבישלו בהמ קטניות, אז זה לא חמצ. אז למה
ההפרדה הזאת?! פ ח הופכ לחג שלא אוכלימ בו, ול
שבוע שמתאפיינ ברעב".
הרב אריאל: "האם הכרס קובעת?"
אפילו פעיל הימינ נועמ פדרמנ מצא לעצמו היתר
והתפשר. "מצאתי שמדובר בשיבוש שנולד מגר ה
מוטעית לגבי אורז, האמ הוא מחמיצ או לא? בשעה
שבכלל לפי גר אות קדומות מדובר בצמח קרמית
ולא באורז. שאלת הקיטניות הגיעה בתקופה הרבה
יותר מאוחרת, כאשר רבימ מהפו קימ הראשונימ עד
מחצית המאה ה-31 התירו קטניות. לפני 32 שנימ
בקירוב, למדתי את ה וגיה עמ חבר, וגילינו את
הגילוי המרעיש. הלכ החבר בשליחותי לרב יו פ
קאפח זצ"ל, ואמר לו שאנו רוצימ לעשות התרת
נדרימ בעניינ הקטניות, תשובתו: 'על קטניות לא
ניפגש אחרי הפסח שוב. אורז קטניות
רינת אקשטיין
צילום: פלאש 09
צילום: פלאש 09
צילום: פלאש 09
צריכ התרת נדרימ'. וככ התחלתי לאכול קטניות
בפ ח", יפר פדרמנ ל'שביעי'.
אלונ, עו"ד מוכר בנ 04, בור כי חג הפ ח עובר
הקצנה. "הקיטניות זו הקצנה, שבועיימ של עבדות.
מתחיל מהניקיונ ממשיכ בהקפדות משוגעות, וגמ
גורמ לזה שאנשימ לא אוכלימ אחד אצל השני".
נשאלת השאלה האמ אפשר בכלל לעשות התרת
נדרימ על אי ור קיטניות. מ תבר, לפחות לפי אחד
מגדולי הרבנימ בציונות הדתית, שלא ממש. "ניתנ
להתיר רק נדר אישי או משפחתי", קובע הרב יעקב
אריאל רבה של רמת גנ, "אינ אפשרות להתיר מנהג
שהתקבל על ידי רוב עמ ישראל - כל יוצאי אשכ
נז ויוצאי מרוקו, העדה הגדולה בישראל. כשמ שאינ
אפשרות להתיר ביגמיה או את אמירת ההלל בימי
הפ ח ועוד מאות מנהגימ שהפכו להלכה מחייבת".
ולצערי אומר, שהרב אריאל תופ את כל הדיונ
כפינוק מיותר. "האומנמ כצעקתה?", הזדעק הרב
אריאל, "המבלי אינ מה לאכול בחברת השפע של
ימינו שרק כמה קטניות ח רות לנו בתפריט? האמ
עד כדי ככ הכר קובעת את יח הכבוד שעלי
נו לחוש כלפי מ ורות עמנו? כל הטענות הדמגו
גיות בדבר 'שלומ בית' כביכול מצוצות מנ האצבע,
מותר לאשכנזי להתארח אצל פרדי ולאכול משפע
המאכלימ המוגשימ לו, חוצ מכמה גרגרימ. אני מוכנ
להתערב אתו שלא ירעב. כשמ שמי שנמנע מאכילת
אורז לבנ כל השנה )מ יבות בריאותיות( מתארח
אצל אוכלי אורז ולא מחפש 'רב' שיתיר את נדרו,
ולא יוצא רעב, ואיש לא נפגע, ככ קל וחומר לגבי
מנהג מקובל המבטא את התרחקותו של עמ ישראל
מכל שמצ של חשש, ולו הרחוק שברחוקימ, מאי ור
חמצ שהוא בבל ייראה ובל יימצא" •
פסח
מסורת זו מסורת. הרה"ר
הרב לאו
מקפיד להקל. פדרמן
אין מתירים. גם לא
בהתרת נדרים.
הרב אריאל
הרב יעקב אריאל:
המבלי אין מה לאכול בחברת השפע של
ימינו שרק כמה קטניות חסרות לנו? האם
עד כדי כך הכרס קובעת?