28.10.16 |
כ"ו תשרי תשע"ז
| 229
גליון
שביעי
| 12
לפני מ פר שבועות עמד הרב יגאל לווינשטיינ
מרבני מכינת עלי במרכז ערה, כשביקר את הרוחות
החדשות שנושבות בצה"ל ובינ היתר קבע בהרצאתו כי
"הגאימ המ וטימ". חלק מהביקורת כלפי הרב לוינשטיינ
הייתה בקרב חלקימ בתוכ הציבור הדתי לאומי. לפני יומ
(, ובו רבנימ ואישי
Ynet
כיפור התפר מ רטונ )באתר
ציבור המזוהימ עמ הזרמ הליברלי בציונות הדתית שבי
קשו " ליחה" מהקהילה הגאה על הדברימ שאמר הרב
לווינשטיינ.
במהלכ ימי הח
גימ העביר הרב
לווינשטיינ מ פר
שיחות לתלמידי
ישיבות, ביניהנ
ישיבת 'שבי חב
רונ' ושדרות, שמ
נשא שתי הר
צאות דומות שק
ראו לקיימ בתוכ
הציונות הדתית
חשבונ נפש. בת
חילת השיחה אמר
הרב לווינשטיינ
כי הציונות הדתית
מאז הקמתה חרתה
על דגלה את השו
תפות ההי טורית
עמ מהלכ הציונות
ותחיית עמ ישראל בארצו. עיקרונ נו פ היה הקביעה
שהציונות הדתית צריכה להיות גשר בינ העולמ הדתי
לחילוני. גשר שמטרתו גמ לקרב ולחבר את העולמ
החילוני לעולמ התורה.
פה ביקש לשאול הרב לווינשטיינ עד כמה 'הגשר'
עושה את עבודתו. "האמ דרכ הגשר הזה באמת עוב
רימ בו החילונימ אל
הציונות הדתית, או
שמה שקורה זה שה
גשר הוא דו כיווני
ואז זו בעיה, כי אפשר
לעבור לצד ההפוכ",
ה ביר הרב מעלי.
"צריכ לבחונ את זה
בפר פקטיבה של
מאה שנה ואמ התהליכ הוא שרוב היוצאימ ומעט נכנ
ימ - זה צריכ לשימ ימנ שאלה גדול".
ימנ השאלה רק גדל, טענ הרב לווינשטיינ, משומ
שבמבחנ התוצאה דווקא העולמ החרדי ה גור מחזיר
הרבה יותר חילונימ בתשובה מאשר הציונות הדתית.
"רוב בעלי התשובה בארצ הזאת רובמ המכריע מהעולמ
ה פרדי. הרב עובדיה יו פ עשה את מהפכת התשו
בה הכי גדולה בדורות האחרונימ". בנו פ לככ אמר
הרב לווינשטיינ, שאי אפשר להתעלמ מככ שרבימ מבני
הציונות הדתית עוברימ את הגשר לצד החילוני.
"אני מזהה שני תהליכימ שמערערימ באופנ מהותי
את השקפת העולמ הציונית דתית, באופנ לא מודע
יותר מאשר מודע", אמר הרב מעלי, "וכשהמ לא מוד
עימ המ יותר הר ניימ".
התהליכ הראשונ הוא "השפעת השקפת העולמ המ
ערבית הפו ט מו
דרנית על תפי ת
העולמ של האדמ
הציוני-דתי, והיא
מערערת את תש
תית העמידה על
דבר ה'", ה ביר
הרב לווינשטיינ.
התהליכ השני הוא
הגשר בינ הציונות
הדתית לחילונימ
שלדעתו "הוא אחד
הדברימ הכי מ ו
כנימ ויכול להוות
חרב פיפיות. הרצונ
לקרב רחוקימ עלול
להוליד בקרב המ
קרב רצונ למצוא
חנ בעיני המתקר
בימ, וכל מי שרוצה
למצוא חנ בהכרח מפ יק לעבוד את ה'", קבע הרב
לווינשטיינ.
לא מחפשים דת זורמת
הרב לווינשטיינ טענ כי בתוכ הציונות הדתית קיימת
גישה שמבקשת להציג את היהדות כ"נחמדה, מכילה,
מחבקת ומחייכת". אכ לא זה מה שהחילוני מחפש, ה
ביר. "אנשימ חילוניימ המ אנשימ רציניימ. זה שתראה
לחילוני שהדת לא כל ככ קשה והיא נורא קולית ונחמ
דה, זה לא יגרומ לו לחזור בתשובה. המחשבה שהחילו
נימ רוצימ דת נחמדה, נעימה, זורמת ומכילה, מחייכת
ומחבקת זו טעות. העמ היהודי זה עמ שמבקש אמת
ובשביל האמת הוא מוכנ לעשות הכול".
הגישה שמבקשת להציג את הדת כמכילה ו ובלנית
במקומ שהיא איננה כזאת, טוענ הרב לווינשטיינ, לא מו
בילה לעבודת ה' אלא לעבודת האדמ את עצמו. "לחשוב
שאנחנו נמצא חנ על ידי זה שנעשה קולות ונגיד שהכול
אפשר, אז בשביל מה לחזור בתשובה? אמ ממילא אפשר
לעשות הכול אז נישאר איפה שאנחנו. קירוב רחוקימ זו
מצווה אדירה אבל לא על ידי למצוא חנ. אהבת ישראל
עד ה ופ. נחמדות עד ה ופ. אבל אני לא מתקפל בגלל
•
זה. לא מנ ה למצוא חנ בעיני איש".
הרב לווינשטיין: הציונות הדתית
צריכה לעשות חשבון נפש
מדוע עולם התשובה החרדי מצליח יותר מהציוני דתי? תוהה הרב
לווינשטיין מול תלמידיו, "אנחנו מנסים למצוא חן אבל התורה לא נחמדה"
ישי פרידמן
ב י ת מדרש
הרצון לקרב רחוקים עלול
להוליד בקרב המקרב רצון
למצוא חן בעיני המתקרבים,
וכל מי שרוצה למצוא חן
בהכרח מפסיק לעבוד את ה'
"לא מנסה למצא
חן בעיני איש". הרב
יגאל לווינשטיין
צילום: מתוך יוטיוב