Next Page  32 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 64 Previous Page
Page Background

12.05.17 /

/ ט"ז אייר תשע"ז

256

גליון

//

מוסף לימודים

//

/

8

מהי חרדת מבחנים?

מדובר באחת ה'בנות' של משפחת החרדה הגדולה, המורכבת ול

עיתימ קרובות מקשה בצורה משמעותית, על יכולת התיפקוד היומי

של האדמ.

בכל זאת קיימ הבדל משמעותי בינ חרדת המבחנימ לאחיותיה

האחרות. זוהי חרדה ייחודית המוגבלת למצב מוגדר בתחומ אחד

בלבד - הלימודימ.

חרדת המבחנימ שכיחה מאד בקרב ילדימ ובמיוחד בקרב מתבג

רימ. בדרכ כלל מדובר בתלמיד עמ פוטנציאל לימודי טוב, משקיענ,

שולט בחומר הנילמד ושהתכוננ היטב למבחנ.

הישגיו של התלמיד עמ חרדת המבחנימ אינמ משקפימ את הידע

שלו בתחומ. לעיתימ מופיעה החרדה ו ימניה כגונ: קשיי נשימה,

כאבי בטנ או ראש, חרחורות וכמובנ קשיימ בריכוז, מ פר ימימ

לפני מועד המבחנ עצמו. ואז מתקשה התלמיד בתהליכ הלמידה או

החזרה על החומר לקראת הבחינה.

בנו פ לתופעות הנ"ל מוכרות תופעות המופיעות בזמנ המבחנ

עצמו, כמו: תחושה של 'נתק' או 'שיתוק מחשבתי', מעינ מ כ שחור

לפני העיניימ או אובדנ זיכרונ.

אחד העקרונות הטיפוליימ החשובימ ביותר בחרדת הבחינות הוא

הקניית ידע, כלימ ומיומנויות, לחיזוק השליטה העצמית. התלמיד

לומד להבינ את מנגנונ החשיבה עמ התוכנ החרדתי ואת אופנ יצירתו,

כלומר עד כמה שזה ישמע מוזר, למעשה מדובר כאנ ביצירה עצמית

של החרדה ותחושותיה הנלוות.

התלמיד מבינ בתהליכ הטיפולי, כי ככל שציפיות ה ביבה או צי

פיותיו שלו מעצמו להצלחה גבוהות יותר ככ יגבר אותו הלחצ שהוא

מכני עצמו אליו, וככל שהלחצ גובר נפגמת יכולתו והישגיו פו

חתימ.

התלמיד לומד את ההשפעה השלילית של מחשבות מכשילות, וכי

צד הוא ולא אחר מזינ את מוחו בתוכנ מחשבתי מכשיל.

אחד הטיפולימ המוצלחימ ביותר בהתמודדות עמ חרדות בכלל

ועמ חרדת מבחנימ בפרט הוא הטיפול בשיטת הביו- פידבק. כאנ

מדובר בטיפול חוויתי, ממוקד, לא פולשני וללא תרופות, המא

פשר לתלמיד

לרכוש תוכ זמנ קצר את אותו ידע, כלימ

ומיומנויות של שליטה עצמית, ריכוז

וקשב. כמו כנ, לפתח יכולת לזיהוי

תחושותיו באשר לחרדה . וחשוב לא

פחות, כיצד להפוכ את החרדה לאכפ

תיות ולנצל את האנרגיה המחשבתית

להצלחה במבחנ.

התלמיד לומד להשתמש בדמיונ ובמשפטימ מרגיעימ עמ תוכנ של

חשיבה חיובית. הוא יכול לראות, כיצד הוא יכול לגרומ לשינויימ

רצוניימ במערכת הבלתי רצונית בגופ, כגונ: קצב פעימות הלב, הנ

שימה, הפעילות המוחית ורמת המתח הפיזיולוגי והרגשי שלו. ככ

למעשה נפ ק ה חרור של תחושת חו ר השליטה המאפיינ את חרדת

המבחנימ.

ל יכומ: אינ כל הצדקה להמשיכ ולהדחיק את תחושת חרדת המב

חנימ, אינ כל בושה להודות בקיומה, ואינ זה נכונ להמשיכ את הנצ

חתה. חשוב, רצוי ומגיע לכל תלמיד באשר הוא, להשתחרר ממצוקת

חרדת המבחנימ על מנת לאפשר למידה חווייתית, מהנה ומ פקת,

ושהמבחנימ אכנ ישקפו בצורה אובייקטיבית את רמת הידע.

ככל שציפיות הסביבה או ציפיותיו

של התלמיד מעצמו להצלחה גבוהות

יותר, כך יגבר הלחץ שהוא מכניס

עצמו אליו, וככל שהלחץ גובר

נפגמת יכולתו והישגיו פוחתים

חרדת בחינות

מהות, משמעות ודרכי טיפול

יגאל גליקסמן

ד"ר

//

צילומים: שאטרסטוק