09.06.17 |
ט"ו סיון תשע"ז
| 260
גליון
שביעי
| 22
חופ הימ הפ טורלי על הגבול בינ יפו לתל אביב
היה נופ ילדותה של הצלמת מרימ )מירי( צחי, ועורר בה
השראה בדרכה לבחור
במקצוע לחיימ. היא
גדלה בשכונה ערבית
נטושה, אליה נשל
חו הוריה כמו עולימ
רבימ אחרימ לאחר
,1948-
המלחמה ב
וכעת, עמ עשרות
שנות ני יונ בתחומ,
היא עומדת להוציא
פר צילומי על יהודה
ושומרונ, שחלק מה
תמונות בו הוצגו
השבוע בכנ ת לרגל
יובל למלחמת ששת
הימימ.
"אבא שלי היה
פועל בנמל יפו, ועבד
קשה כדי לקנות לי
את המצלמה הרא
שונה שביקשתי",
,(62)
מ פרת צחי
ש'נדבקה' בחיידק
הצילומ כשהייתה בת
- מבלי ללמוד
12
את התחומ בבית פר
מקצועי. "מה שמשכ
אותי לעולמ הצילומ
היה התבוננות, מח
שבה, ולהנציח מצ
בימ". כשנולד בנה
הבכור היא החליטה להתמקד בגידול הילדימ בבית, אכ
לא זנחה את התחביב.
שנימ החל לצאת לאור העיתונ 'מקור
20-
לפני כ
ראשונ' וצחי הציגה את מועמדותה. "הבאתי להמ כמה
עבודות פוליטיות ואמנותיות שלי, והעורכ עמנואל שילה
קיבל אותי מיד לעבודה". מאז הדברימ התגלגלו בקצב
מ חרר. אינ כמעט אירוע ב ביבתה שמרימ לא מנציחה.
"למרות שנשלחתי הרבה מטעמ העיתונ, חלק גדול מה
צילומימ המ פרי יוזמה שלי. פיגועימ, התרחשויות שיד
עתי שעומדות להיות, פשוט הייתי עוזבת הכל ומגיעה".
במועצת יש"ע מרבימ להשתמש בצילומימ שלה ומגדירימ
אותה - 'ה-צלמת של יהודה ושומרונ'.
למה דווקא ביהודה ושומרונ?
"אני מזוהה עמ הימינ הפוליטי. רציתי לבוא ולהביא את
השטח, כפי שאני רואה אותו - מתוכ אהבה. להיכנ לכל
בית או מקומ ולתעד הכל. אני ירושלמית, וזה ב י טוב
ליציאה לשטח".
צחי שוקדת כבר חמש שנימ על אי ופ החומרימ ל פר
המצולמ אודות יהודה ושומרונ. הרעיונ שעומד מאחוריו -
להציג את יהודה ושומרונ מזווית מעט אחרת. "לא רק
מנקודת מבט אישית", היא מבהירה, "אלא גמ כדי לה
קיפ את כל התחומימ
ביו"ש. לא רק נופימ,
טבע והי טוריה, כמו
ב פרימ שיצאו עד
עכשיו. אצלי זה מקיפ
את כל החיימ. הוצאתי
כמות אדירה של חומר,
קטלגתי אותו ועשיתי
כבר כמה מיונימ. אני
עדיינ לא יודעת כמה
תמונות יהיו ב פר,
עוד לא גמרנו לקזז.
ככל שאתה מתקרב,
הבחירה קשה יותר".
ה פר מחולק לפ
רקימ: 'אדמ וטבע';
'דת, מ ורת וח
גימ' - כולל תיעוד
מרתק של קבר יו פ
בשכמ לאחר שנשרפ;
' נשי מ ' - המ ו קדש
לעוצמה הנשית של
המתנחלות; 'חיימ' -
תיעוד משפחות רבות
בשגרת חייהנ; ויש
גמ פרק עצוב שעו ק
בהלוויות ופיגועימ.
"לצערי, ליוויתי הרבה
אירועימ כאלה". פרק
נו פ עו ק במאבקימ,
"המאבקימ של היומ
המ לא כמו המאבקימ של פעמ. פעמ גמ מבוגרימ נא
בקו על כל גרגיר", היא מתפייטת.
גם לאנרכיסטים יש מקום
גמ הצד השני של המתר בגדה, הערבי והאנרכי טי,
זוכה לביטוי ב פר. "לא פעמ נכנ תי לתוכ כפרימ ער
בימ או לערימ הגדולות כמו חברונ ורמאללה, כמובנ לא
בלבוש הרגיל, אלא בצורה שונה לחלוטינ, על מנת לתעד.
באחת הפעמימ שוחררו מחבלימ ומאוד רציתי לתעד את
המפגש הראשונ שלהמ עמ משפחותיהמ".
קשה למרימ לבחור את התמונה שהכי מרגשת אותה.
תמונה אחת שנחקקה אצלה, דווקא מהתקופה האחרונה,
היא מהלוויה של אלחי טהרלב ז"ל. "בזמנ הה פדימ, אחיו
הקטנ ישב על ברכי אמו וכי ה את האוזניימ. הוא השתחל
בינ האבלימ, כשאחד המבוגרימ תופ לו את היד, שלא
יגיע לקבר, והוא עומד ותוהה 'איפה אתה, אחי?'".
"אבל יש גמ תמונות שמחות", היא מזדעקת בחיוכ.
"אהבתי במיוחד את התמונה המשעשעת של בית משפחת
•
רומ באש קודש, עמ העז שקפצה לבקר דרכ החלונ".
צילומים: מרים צחי
הלווית אלחי טהרלב -
אחיו הקטן ממאן להאמין
ומנסה להשתחרר מהיד
האוחזת בו בדאגה
למטה: משפחת רום
מאש-קודש זוכה לביקור
יו"ש בעין העדשה
מרים צחי תוציא בקרוב ספר צילומי על יהודה ושומרון,
"אני לא מציגה רק נופים,
•
והשבוע הציגה חלק מיצירותיה בכנסת
טבע והיסטוריה, כי הנושא הזה מקיף עבורי את כל החיים"
יוסף ארנפלד
הת י ישב ו ת
מירי צחי
אני מזוהה עם
הימין הפוליטי.
רציתי לבוא
ולהביא את
השטח, כפי שאני
-
רואה אותו
מתוך אהבה.
להיכנס לכל
בית או מקום
ולתעד הכל