מגזין הטכניון | סתיו 2013 - page 30

30
סטודנטים
"לבחור בין עיר גנים לעיר מגדלים."
חיפה כיום - ובהדמיה אפוקליפטית לשנת 4802
התנועה בעיר הזאת תהיה בלתי
אפשרית. תחשוב על איש היי-טק
שגר על הכרמל ועובד באזור
התעשייה מת"מ (ביציאה הדרומית
מחיפה). כיום, למרות הפקקים
בדרך פרויד, הוא יעדיף לנסוע
ברכבו הפרטי, כי האלטרנטיבה
- תחבורה ציבורית - מסובכת
מאוד.
ומה תתרום ההצעה שלך?
המערכת הוורטיקלית שאני
מציע תקצר משמעותית את זמן
הנסיעה שלו, ולא חשוב אם ייסע
ברכבו או בתחבורה ציבורית.
במקרה הראשון הוא יועבר דרך
מעמקי ההר באמצעות דרגנועים
ומעליות-רכב, ובמקרה השני
ייהנה מתחבורה ציבורית מסוג
חדש, שמשלבת אמצעי תנועה
אנכיים ומהירים להולכי רגל.
מאין עלה הרעיון?
ממחקר, לימוד ושיחות עם חברים
ומנחים, וזו ההזדמנות להודות
לחברי שעזרו ותמכו, ובעיקר
לאמין יאסין ואלעד נגר, ולמנחי
הפרויקט, האדריכלים גבי שוורץ
ושמעיה צרפתי.
פרופסור שמאי אסיף, חבר סגל
בפקולטה, אמר בראיון לגלובס
ש'המדינה שלנו קטנה וצפופה,
ורוצים לשמר בה הרבה ערכים
בים וביבשה, אך יש שני מרחבים
שעדיין לא נוצלו והם פוטנציאל
משמעותי: הים והתת-קרקע.'
במקרה של חיפה, אם לא נפתח
את הכיוונים האלה, יהיו לנו שתי
אפשרויות: לוותר על החזון של
"עיר גנים" לטובת "עיר מגדלים",
או להכניס את המגורים לתוך
הקרקע - אופציה גרועה מאוד.
ההצעה שלי היא להשאיר את פני
הקרקע למגורים ולעיר, ולהכניס
מתחת לאדמה את כל מה שפוגם
במימוש התפיסה של "עיר גנים".
למשל?
בתי קולנוע, חנויות, משרדים,
מועדונים, קניונים - הכל. הפיר
הזה, שנועד לפתור בעיה
תחבורתית, יכיל את כל הדברים
שפוגמים בעיר ובאופיו של
הכרמל, וישאיר את השטח פנוי
למגורים ולעיר.
והעלויות?
זה יהיה מרחב כלכלי שיניב
הרבה רווחים בשימושים
המסחריים והתחבורתיים שלו.
צריך לקחת בחשבון שבנייה בתוך
הקרקע מחייבת חפירה אבל
חוסכת הרבה קונסטרוקציה,
שנדרשת בבנייה רגילה.
איפה נכנסת הרכבת למכלול
הזה?
הרכבת מרכזית מאוד במכלול,
וברור שהיא חייבת לקבל תחנה
משמעותית במיקום הזה, כדי
ליצור מעבר פשוט ויעיל בין כלי
התחבורה השונים.
שילובה של הרכבת בפיר צריך
להיות חלק מהעברת הרכבת
מתחת לפני הקרקע - רעיון
שהבריטים העלו כבר ב-0391.
כעת זה פחות מסובך, כי ציר
המנהרות כבר קיים ו'זועק'
לשילובה של הרכבת בתוכו.
הכנסת הרכבת לעומק ההר גם
תחזיר לחיפה את החופים שהיו
מנותקים ממנה בגלל המסילה.
אז מה יהיה שם בפנים, בהיבט
התחבורתי?
תחנת רכבת, תחנת אוטובוס
וחניון ענק (יותר מאלפיים מקומות
חניה), ואמצעי תנועה אנכיים
(דרגנועים ומעליות) שיעלו ויורידו
את המכוניות ואת הולכי הרגל
בין המפלסים השונים. לא צריך
להיבהל מזה - אלה טכנולוגיות
שכבר קיימות בעולם.
איך היו התגובות?
קיבלתי הרבה תגובות מאנשי
מקצוע, ולמרות שלא כולם הבינו
במה מדובר, הם ראו בחיוב את
של הפרויקט
DNA
המהות, את ה-
שלי. ברור לי לגמרי שההצעה
שלי שנויה במחלוקת, ואני לא
בטוח שהיא תוכל להתממש,
אבל כאמור - זה הניסוי שלי, ואני
חושב שהוא חשוב אפילו אם הוא
יישאר על הנייר.
1...,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...48
Powered by FlippingBook