Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  13 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 13 / 48 Previous Page
Page Background

13

המגזין של אוניברסיטת בר-אילן

בר-שיח

מודל של זוגיות דתית חדשה - שוויונית

ומשמעותית. הבנים שלנו יהיו חלוצי המהפכה

הזאת".

המורים עוברים תהליך דומה

מדי שבוע נפגשים המורים והמחנכים

ללימוד משותף של התכנים המועברים

לתלמידים. צוות בית הספר, שלא גדל על

המסרים האלה, עובר בעצמו תהליך דומה

לזה שעוברים הנערים. בהמשך, בוחנים

המורים את תוכניות הלימוד בבית הספר

מבעד לעיניים המגדריות. דוד: "עלינו להתאים

את עצמנו למהפכה שאנחנו יוצרים: להקפיד

על תכנים שאינם פוגעניים בשיעורי גמרא,

לבחון הוספת תכנים כגון יוגה בשיעורי

ההתעמלות, ועוד".

"אנחנו עדיין בתחילת הדרך", אומר זיו יגל,

מורה בבית הספר מזה 51 שנים, "ואי-אפשר

עדיין למדוד את היקף שינוי העמדות. ובכל

זאת, אנחנו מדברים עם הנערים על נושאים

שמעולם לא דיברו איתם עליהם, כגון צפייה

בפורנו, אוננות, יחסי מין, ובכלל - יחס לבנות.

כשאחד הנערים העיר בשיעור 'אבל אתם,

המבוגרים, אף פעם לא מדברים איתנו על

זה', הבנתי שאנחנו עושים כאן משהו חשוב

מאוד. אנחנו סוף סוף נותנים מענה לצורך

אמיתי וחשוב, שהוא חלק מהם".

ובוחרים לבטא את עצמם באמצעות אלימות

וסקסיזם. לדבריו: "מחקרים מראים כי קבוצת

הגיל 41-42 היא הקבוצה האלימה ביותר

בחברה. האידיאלים ההגמוניים שהנערים

רואים סביבם באמצעי התקשורת מובילים

אותם למודל צר של גבריות. לנערים אין

הרבה מקום לנוע בתוך התפיסות האלה, והם

מוסללים להגדרת גבריות כזאת, שמביאה

להתנהגויות האלימות, כמו תקיפות מיניות או

מקרי אונס בגיל צעיר במיוחד".

"בית הספר הרטמן מחנך את תלמידיו

ליהדות מודרנית, למצוינות אקדמית, לאחריות

חברתית ולערכים. מטרת התוכנית הזאת",

אומר שוורץ, "לשקף לנערים עד כמה הם

מושפעים מבחוץ בתפיסת הגבריות שלהם,

לפתוח להם מנעד רחב יותר של 'סוגי' גבריות

ולאפשר להם לבחור נכונה". לדבריו, אחד

הדברים החשובים הוא עצם הדיבור המעמיק

על מיניות.

גיבוש זהות גברית

"בתוכנית הזו אנחנו מדברים עם התלמידים

על זהות גברית ונשית", אומר חנן צוקר,

שבשנה שעברה היה מחנך י"ב, "הזהות של

האדם נבנית על בסיס מה שהוא רואה וחווה.

הילדים מספרים על התנהגויות שהם רואים

בבית, משתפים וגם שואלים שאלות כמו:

האם בניתי את הזהות הגברית שלי בצורה

נכונה? איך מתייחסים בבית לזהות הגברית

שאני בוחר? הם נדרשים לנתח כיצד הם

רואים את הזהות הגברית שלהם".

"אנחנו בונים כאן שפה חדשה", מוסיף

צוקר, ומספר על אחד הדיונים הסוערים

בכיתה, שנסב סביב הסיפור התלמודי על רבי

יהושע בן חנניה, שלא הצטיין ביופי חיצוני. בת

הקיסר סנטה בו ואמרה, כי אדם מכוער אינו

יכול לשאת בקרבו חוכמה מופלגת. "תוך הדיון

בנושא הנערים קלטו והבינו, שבניגוד למה

שהמדיה מציגה, לתוכן הפנימי יש משקל

חשוב יותר", אומר צוקר ומדגיש כי הטמעת

תכני התוכנית ניכרים בשיעור ההשתתפות

הגבוה. אף שאין מדובר בלימודים לבגרות

ואין ציונים, הנערים מגיעים לכל שיעור,

מנהלים דיונים ערים, שואלים שאלות חשובות

ומשתפים מעולמם הפרטי.

מעבר לשינוי בתפיסת הגבריוּת, התוכנית

עוסקת גם בחיים משותפים עם בת זוג.

"אנחנו רוצים ליצור מהפכה דתית חברתית",

אומר מנהל בית הספר, שאול דוד, "תמונת

המצב העכשווית היא שהאישה אינה שותפה

שווה בזכויות ובחובות. אנחנו מבקשים ליצור

שותפות ושוויון. זו מהפכה שקטה, שתתחולל

לאט, תוך כדי לימוד, התלבטות והצבת

שאלות. בסוף התהליך אנחנו רוצים להציג

מעבר לשינוי בתפיסת הגבריותּ, התוכנית עוסקת בחיים משותפים עם בת זוג