פצצות מלוכלכות
אוגוסט-ספטמבר 4102
הביטחון
| 22
צילום: אילן מטלון ממחלקת הביטחון של נמל אשדוד
שער טכנולוגי חדש וחכם בכניסה לנמל אשדוד
כיצד מתגוננים?
בתאור תכונותיו של החומר הרדיואקטיבי הודגש
כי זו היא תכונה שלו ופליטת הקרינה היא ספונטאנית.
לכן ניתן לנצל תכונה זו לגילוי החומר. כך פועלים כל
מכשירי ניטור הקרינה המייננת. לצורך הגנת נמלי ים,
יש להשתמש במכשירים ובטכנולוגיות בהתאם לנקודות
התורפה האפשריות:
מטענים ורכב
כניסות הנמל מכוון היבשה -
השיטה המקובלת ביותר היא של גלאים פלסטיים
בצורת לוחות רחבים בשערי הנמלים. לעתים ממוקמים
רק שני לוחות משני צידיה של הכניסה ולעתים ממוקם
לוח נוסף מעליה. כך אמורים לעבור סריקה %001 מכל
משאית, רכב רך ומכולה. באתר חברת נמלי ישראל
מופיעה תמונה כדוגמה לשער ה"מגה פורט". אלה הם
גלאים פסיביים כי אינם משדרים דבר אלא ממתינים
לקרינה, שתבוא אליהם.
, בה הרכב לא
"סע דרך"
שערים אלה פועלים בשיטת
חייב לעצור אלא נוסע במהירות איטית וכך, הבדיקה לא
מפריעה לזרימת התנועה, אולם הפעלת שיטה זו בלבד
כמוה כ"חיפוש המטבע מתחת לפנס" ולצערנו, הבעיות הן
מעבר לכך.
אחת משיטות ההגנה מקרינה היא מיגון. המיגון מגדיר את הגודל
הפיסי של היחידות. מטרת מיגון זה היא להקטין ככל האפשר חשיפת
העובדים והסביבה. הוא אינו מקטין אותה לאפס, אלא מביא אותה
לרמה נסבלת ומותרת לפי החקיקה. אולם רמה זו תתגלה בקלות על־
ידי גלאי קרינה. ניתן להניח כי מתכנן פצצה מלוכלכת מכיר את הנושא
היטב ויעשה ככל שביכולתו למנוע גילוי זה. זאת ישיג אם יוסיף מיגון
רב. מה ניתן לעשות במקרה כזה?
שהם מתקני שיקוף גדולים, מאיצים בדרך־
,
פותחו גלאים אקטיביים
כלל, המסוגלים לשקף מכולות על תכולתן הפנימית. גם מערכות אלה
מאחר שמיגון הקרינה פועל בשני הכוונים,
"סע דרך".
פועלות בשיטת
הוא ימסך קרינה זו וכך יתגלה "כתם שחור" בתוך המכולה. במקרה כזה
הנוהל הוא לעכב המכולה לבדיקה מעמיקה יותר.
שילוב של גלאים פסיביים ואקטיביים בשער הכניסה הוא השילוב
האופטימלי וקיים בנמלים רבים. הוא גם מאפשר למקם באופן מדוייק
המטען החשוד.
שילוב כזה מתאים גם לגילוי מטענים לא־רצויים או מוברחים
אחרים, לאו־דווקא חומר רדיואקטיבי, אולם הוא מחייב שיתוף פעולה
בין שלטונות הנמל, המכס, המשטרה ועוד. כאשר לאחד מגופים אלה
מערכת בשער ולשני מערכת נפרדת בחלק אחר של הנמל, הרי שגם אם
יועבר מטען חשוד מאתר אחד לשני להמשך מעקב, איננו יודעים מה
יכול להתרחש בדרך ואיזה נזקים יגרמו לנמל בעת מעבר זה.
מצב כזה של ציוד שונה אך משלים נוצר כאשר כל גוף שומר על
,
DHS
"חלקת אלוהים שלו" ואין גורם יחיד ובעל סמכות, כמו ה־
שמנחה ושמנווט ולא מאפשר פעילויות לא־מתואמות.
הולכי רגל
כניסות הנמל מכוון היבשה -
שיטת גלאי הלוח ישימה גם לגילוי חומרים או חפצים על גוף הולכי
רגל. אותם יצרנים המייצרים שערי רכב מייצרים גם שערים קטנים
יותר, חלקם מוסווים כשלטי פרסומת, פחי אשפה ועוד. זו שיטה
מהירה, נוחה ופחות פוגעת באנשים מאשר בדיקה עם מכשירים ניידים
דוגמת מגנטומטרים, להם אנו רגילים מממרכזי קניות ועוד.
באשר לגילוי חפצים מוסלקים על הגוף, השיטה היעילה היא
"השיקוף הרך", אולם זו מחייבת מאמר בפני עצמו.
מטענים
כניסות הנמל מכוון הים -
אין אפשרות למקם על העגורנים לוחות ענקיים דוגמת אלה
שבתמונה 7. גם אין אפשרות למקם עליהם מכשירי רנטגן או מאיצים
לשיקוף, אולם ניתן למקם עליהם גלאים רגישים מאוד וקטנים בהרבה
מהלוחות שבשערים. כמעט כל היצרנים הרציניים של ציוד לניטור
קרינה מייננת מייצרים או מסוגלים לייצר מכשירים כאלה ובעלי
ביצועים מצויינים.
היעד העיקרי לסריקות כאלו הן גרוטאות המגיעות בתפזורת. באשר
לחומרים ממוגנים אשר לא ישפיעו על גלאים אלה, יש מספר חברות
אשר פיתחו מערכות שיקוף המותקנות על כלי־רכב ואלה מסוגלים
לסרוק מכולות תוך כדי תנועה בין ערוגות המכולות.
נוסעים
כניסות הנמל מכוון הים -
גם במקרה זה, בנוסף לשיטות שיקוף כבודה הרגילות, שיטת
ה"שיקוף הרך" היא היעילה.
סיכום:
פצצה מלוכלכת מהווה איום על נמלי ים. השפעתה הכלכלית
•
והחברתית רבה ביותר ומחייבת היערכות.
ארגוני טרור חושבים על פצצה מלוכלכת כאחד האמצעים
•
העומדים לרשותם.
יש לשלב בכל הכניסות לנמלים, מהיבשה ומהים, אמצעי גילוי
•
פסיביים ואקטיביים בהתאם לנקודות התורפה, המטענים, כלי
הרכב והאוכלוסייה.
, יש צורך בגוף יחיד ובעל סמכות ללא ערעור
DHS
כדוגמת ה־
•
ושקיומו אינו מותנה באילוצים פוליטיים, לשם הנחייה, נווט
ותאום בין־רשותי ללא אפשרות פעילות לא־מתואמת.