16
2010
אוגוסט
עט השדה
מיכל דולב-כהן
רווחה נפשית בעולם המקוון
נגישותו של האינטרנט וזמינותו שינו זה מכבר
את העולם החברתי שאנו חיים בו. חידוש קשרים
חברתיים שנותקו בעבר או יצירת קשרים חדשים
והפיכתם מקשר מקוון לקשר פא"פ (פנים
הם דבר שבשגרה, והם
Offline
אל פנים) או
מאפיינים מבוגרים ובני נוער כאחד. השימוש
הגובר ביישומי האינטרנט השונים לצורכי
תקשורת בין-אישית העלה שאלות רבות, הן
בקרב ההורים והן בקרב אנשי המקצוע, בדבר
ההשפעות שיש לכך על המשתמש הצעיר.
מחקרים שבחנו בעבר את השפעת המרחב
האינטרנטי והאינטראקציות הנוצרות בתוכו
על הפרט הצביעו על קשר שלילי בין השימוש
באינטרנט לבין רווחה נפשית. קראוט, לנדמרק,
פטרסון, קיסלר, מקופאדהייה ושרליס מצאו כי
האינטרנט גורם לניתוק ולהתרחקות של הפרט
ממשפחתו ומחבריו, להעמקת קשרים עם
משתמשים אחרים וכן לירידה ברווחתו הנפשית.
ואולם ממחקרים מעודכנים יותר מצטיירת
תמונה שונה.
המפטון ווולמן בחנו את השפעתה של רשת
)
Netville
האינטרנט על תושבי העיירה נטוויל (
בקנדה ומצאו כי זמינותו של אינטרנט מהיר
בחינם דווקא תרמה לחיזוק קשרים קיימים,
ליצירת קשרים חדשים ולהעצמת תחושת
השייכות. גם בקרב מתבגרים נראה כי שיחות
מקוונות בין חברים יכולות להוביל לשיפור הרווחה
17-10
הנפשית. במחקר שבדק מתבגרים בני
נמצא כי למסרים מידיים השפעה חיובית על
איכות החברות, שכן תקשורת זו מעודדת חשיפה
עצמית ומאפשרת אינטימיות גבוהה שתוצאתה -
עלייה בתחושת הרווחה.
ייתכן כי ההבדלים בין הממצאים נובעים מזמינותו
של האינטרנט היום ומתפוצתו הרחבה יותר
שפורסם
TIM
. מסקר
90-
בהשוואה לשנות ה
מבתי האב היהודיים
80%
עולה כי
2010
בינואר
בלבד
44%
בישראל מחוברים לאינטרנט, לעומת
, וכך רוב בני הנוער פעילים במרחב
2001
בשנת
המקוון ויש ביכולתם להמשיך את אותן שיחות
שהחלו ברחוב, בבית הספר או בתנועת הנוער -
באינטרנט בבית. עוד סיבה אפשרית להבדלים
בין הממצאים היא ההתפתחות הטכנולוגית
והשימוש השונה שעושים מתבגרים באינטרנט.
מתבגרים נהגו לעשות
90-
אם בתחילת שנות ה
שימוש רב בצ'טים פתוחים ובמשחקים שאפשרו
תקשורת רחבה עם זרים, נראה כי היישומים שבני
הנוער מרבים להשתמש בהם היום מעודדים
שימור קשרים קיימים או הרחבת הרשת החברתית
הנוכחית. חיזוק לכך נמצא בסקר שנערך בישראל
שיחות במסרים מידיים בין
יתרונות,
מתבגרים:
חסרונות ומה שביניהם
הסייברספייס הוא כר פורה לאינטראקציות חברתיות בקרב מתבגרים.
נראה כי המתבגר הטיפוסי כבר אינו חי בשני עולמות נפרדים - זה הפיזי
וזה המקוון, אלא בעולם המשלב את שני המרחבים הללו גם יחד, כיוון
שהם אינם ניתנים עוד לניתוק ולהפרדה. בני הנוער הזקוקים לקשר עם
קבוצת השווים רותמים את האינטרנט במרחב הביתי הפרטי לצורך תחזוקה
של קשריהם החברתיים, כך שהאינטראקציות החברתיות בעולם המקוון
משפיעות על השגרה בבית הספר ומושפעות ממנה. נתונים סטטיסטיים
עדכניים מעידים על שימוש הולך וגובר של בני הנוער הישראלים במסרים
מסנג'ר, וכן באמצעות הצ'ט בפייסבוק - ויש
ICQ
,
MSN
מידיים, בעיקר בתוכנות
לתת על כך את הדעת. על המערכת להשכיל להבין את התנהלותה של התקשורת
המקוונת באמצעות מסרים מידיים, את חשיבותה וכן את המקום שהיא תופסת בקרב בני
נוער ואת השפעותיה על שגרת יומם מחוץ למרחב הווירטואלי.
,
מיכל דולב-כהן
דוקטורנטית בתחום
הפסיכולוגיה של האינטרנט.
החוג לייעוץ והתפתחות
האדם, הפקולטה לחינוך,
אוניברסיטת חיפה. חוקרת
את ההיבטים התרפויטיים
של האינטרנט.