Next Page  14-15 96 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14-15 96 Previous Page
Page Background

למרות מערכות הכריזה באוטובוסים

העירוניים והנגשת מרבית התחנות

העירוניות לבעלי מוגבלויות, ישראל

בנגישות

2017-

נותרת מאחור גם ב

התחבורה הציבורית לנכים: מערכות

כריזה שלא תמיד עובדות, קווים

בינעירוניים שאין סיכוי לנכה לעלות

עליהם ותחנות בינעירוניות שלא נגישות

ללקויי ראייה ושמיעה. ועדיין לא דיברנו

על נהגי המוניות. מדוע לא מתקבלות

תקנות חדשות שישוו את ישראל

למדינות המפותחות, והאם הרשויות

מנסות להסיר אחריות?

החברה הכי טובה של זיו כהן, כבדת

ראייה משדרות, היא דיווה כלבת

הנחייה שלה. פניה הטובות של דיווה

אמנם שובות לב, אבל את נהג חברת

דן בדרום הן הרשימו פחות. כשעלתה

לאוטובוס עם דיווה ובנה בן הארבע

הסביר הנהג שהכלבה חייבת לעלות עם

רסן. "הסברתי שהיא כלבת נחיה ושכלבי

נחיה לא מחויבים ברסן. נתקלתי בנהג

שהעברית שלו לא הייתה הכי טובה

והוא פשוט עצר את האוטובוס, נעמד

מעליי וצעק עליי לרדת מהאוטובוס

ושזה רכב ציבורי".

"חשבתי שלמזלי יש כרטיסן באוטובוס

אבל הוא ביקש הוכחה שמדובר בכלבת

נחיה. הראיתי לו תעודות ובסוף הוא

אמר לי: 'אני אשאל את השאלה אחרת:

הבנתי שזה כלב של עיוורים, אבל את

עיוורת?'" זיו, שהופתעה מהשאלה,

הופתעה עוד יותר מהמילים שנאמרו

אחריה. "הוא אמר לי 'את יפה, את לא

נראית עיוורת, תסלחי לי שלא שמתי לב

מההתחלה'".

על ההתמודדות היומיומית עם נהגי

המוניות מספרת זיו: "כל בוקר אני

במשחק רולטה. מתקשרת לארבע-

חמש תחנות כדי למצוא מונית

שתסכים לעלות אותי עם הכלבה

בלחץ של שעות הבוקר ותיקח אותי

לתחנה. במרבית הפעמים אומרים שאין

מוניות. כשאני מתקשרת שוב, והפעם

לא מציינת שאני עם כלבת נחיה –

פתאום יש מוניות". מורן מזוז, גם היא

כבדת ראייה, מספרת על בעיה נוספת

– מחיר מופקע. "נהגי מוניות גוזרים

אותנו במחיר", היא אומרת. "המחירים

שלוקחים לעיוורים הם מאוד גבוהים כי

אנחנו לא רואים".

מחברת דן בדרום נמסר בתגובה

לסיפורה של זיו כהן: "צר לנו על אי

ההבנה שנוצרה. מההקלטה ברור שתוך

מספר דקות הסתדר העניין. יצרנו קשר

עם הלקוחה מיד לאחר שהתלוננה והיא

ביקשה שנחדד הנהלים עם הנהגים, וכך

עשינו. אנו בקשר מקצועי רציף ופורה

עם אגודת העיוורים ואף מאפשרים

נסיעה ללא תשלום לבני הנוער

שמתרימים כספים ביום ההתרמה".

ממשרד התחבורה נמסר: "חוק שוויון

זכויות לאנשים עם מוגבלויות קובע כי

יש להנגיש אוטובוסים בקווים עירוניים

בלבד. נכון להיום כלל קווי השרות של

95% -

התחבורה הציבורית, ויותר מ

מהתחנות האוטובוסים, מונגשים

למוגבלים כנדרש. במקביל גיבש משרד

התחבורה בשיתוף נציבות שוויון זכויות

לאנשים עם מוגבלויות תקנות להנגשה

חושית בשרותי התחבורה הציבורית

הבינעירונית. הנגשה זו כוללת בין היתר

מערכת כריזה פנימית וחיצונית, שילוט

אלקטרוני, עזרי מישוש ועוד. התקנות

הוגשו לוועדת הרווחה של הכנסת

ונמצאות כיום בדיונים".

במשרד התחבורה מבשרים לנכים שלא

יוכלו לעלות על הקווים הבינעירוניים.

"לא ניתן כיום להנגיש אוטובוסים

בינעירוניים בשל המבנה הטכני שלהם

ולכן החוק גם לא חל עליהם", אומרים

במשרד. על נושא המוניות אומרים

במשרד: "על פי החוק חלה חובה על

נהגי המוניות להסיע עיוורים המלווים

בכלבי נחייה. משרד התחבורה מתייחס

בחומרה יתרה לכל מקרה של נהג

מונית שסרב להעלות על מונית כלבי

נחייה ומגיש תביעות משפטיות כנגד

נהגים שעברו על החוק. יצויין כי משרד

התחבורה דורש כיום גם פיצוי אישי

למתלונן בנוסף לקנס כספי גבוה,

המוטל כנגד נהג מונית שעבר על

החוק. משרד התחבורה מעודד נוסעים

להתלונן על נהגי מוניות שפעלו בניגוד

לתקנות".

: אין פתרון לבעלי

2017

ישראל

מוגבלויות בתחבורה הציבורית

מאת: אסף זגריזק

אין עדיין שינוי משמעותי בנגישות התחבורה הציבורית

דרגת זיהום אוויר מרכב מנועי**

2009

**הדרגה מחושבת לפי תקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת), התשס״ט

דגם

ק"מ*

100-

צריכת דלק ממוצעת בליטרים ל

דרגת זיהום אוויר

ל' בנזין

2.0

אוטומט

4WD/2WD ix35

עירוני

11.7

בינעירוני

7.0

15

ל' בנזין

2.4

אוטומט

4WD ix35

עירוני

13.0

בינעירוני

7.3

15

ל' דיזל

2.0

אוטומט

4WD ix35

עירוני

8.8

בינעירוני

5.7

15

EC715

/2007

* נתוני היצרן, עפ”י בדיקתמעבדה. תקן

דרגת זיהום אוויר מרכב מנועי**

זיהום מירבי

זיהום מזערי

1 3 54 6 7 8 10 11 12 13

14 15

2

9

2009

בפרסומת(, התשס"ט

נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי

**הדרגה מחושבת לפי תקנות אוויר נקי)גילוי

דגם

ק"מ*

100-

צריכת דלק ממוצעת בליטרים ל

דרגת זיהום אוויר

Vito 114d (A2)

עירוני

6.7

בינעירוני

5.6

13

Vito 116d (A3)

עירוני

6.7

בינעירוני

5.3

14

Vito 119d (A3)

עירוני

6.7

בינעירוני

5.3

14

שנות אחריות האחרונות מוצעות כאופציה בתוספת תשלום. התמונה להמחשה בלבד.

3*

מותאמת היטב לצרכים שלכם:

Vito Tourer

הילוכים מזגן קדמי ואחורי מקורי מערכת בקרת שיוט

7

גיר אוטומטי

לוח שעונים מפואר מערכות בטיחות מתקדמות: סייען שליטה ברוחות צד,

פגושים בצבע הרכב למראה יוקרתי

Attention Assist

סייען זינוק בעלייה ומערכת

מרצדס ויטו מציעה לכם את כל הנוחות המפנקת והאבזור העשיר

כדי שתוכלו לנהוג בראש שקט.

אחריות מורחבת

ודואגת לכם ל

שנות אחריות*

5

עכשיו עם

|

Vito Tourer

* 4554

www.colmobil-commercials.co.il

Work with the best

2017

אפריל

|

ז

"

ניסן תשע

12