31
| 03.04.15 |
י"ד ניסן תשע"ה
| 155
גליון
שביעי
ע
יני העולמ נשואות היומ
לתימנ. מדינה נטולת משא
בימ השוכנת לה בחצי האי
ערב. מדינה שנדמה שמעו
למ לא ידעה שקט ושלווה ותמיד הייתה
שרויה במלחמות דמימ פנימיות. ובכל
זאת, עיני ה ולמ נשואות לשמ היומ כי
העולמ הערבי גועש ורועש וקואליציית
מדינות ערביות חברו יחדיו על מנת למו
טט את מהפיכת המורדימ. החות'ימ, אותו
זרמ שיעי המטיל אימה בימימ אלה על
תושבי תימנ מאיימ להשתלט על המדינה
כולה. כל מדינות ערב מעורבות במלח
מה העקובה מדמ הזו. החל מאירנ שתומכת
בזרמ השיעי על מנת לב את השפעתה
ברחבי המזרח התיכונ, דרכ עודיה, מצ
רימ, ירדנ, מדינות המפרצ מרוקו ו ודאנ
שפועלות לדכא את ההפיכה. אירנ בוחשת
ומחמשת את המורדימ, ארה"ב מ ייעת
קלות וישראל צופה בדאגה מרחוק על
אירנ הגרעינית ששולחת גרורות לרחבי
המזרח התיכונ. בתוכ כל ה יפור שמשנה
את כל מה שהכרנו במזרח התיכונ נמצאת
גמ קהילה קטנטונת של יהודימ. עש
רות בודדות של יהודימ תימנימ, הקהילה
האחרונה של יהדות תימנ במדינה הש ו
עה, שמוצאימ את עצממ בלב כ וכ הד
מימ בינ מעצמות ערביות ומלחמות דמימ
בינ שיעימ ל ונימ.
”מצבמ של היהודימ האחרונימ בתימנ
היומ מ וכנ יותר מתמיד", אומר ל'שביעי'
פרופ' שלמה שפירא, ראש המחלקה למדעי
המדינה באוניבר יטת בר אילנ, ”שני הצ
דדימ הנלחמימ בתימנ רוצימ להראות שהמ
אדוקימ יותר אחד מהשני. היהודי הוא ’הקו
רבנ' הטבעי עבורמ. מצבמ ממש לא טוב".
החות'ימ מונימ כ-%03 מהאוכלו ייה
התימנית. המ קבוצה דתית שיעית פונדמ
נטלי טית. בנו פ לככ האנטישמיות שלהמ
מוצהרת וגלויה. היהודימ, לטענתמ, אשמימ
בתחלואי העולמ. אמ כי, לאור הידלדלו
תה המחולטת של הקהילה היהודית בתי
מנ, קשה להבינ איפה המ נפגשו בחייהמ
עמ יהודימ. על ה מל של הפלג השיעי הזה
כתוב באותיות קידוש לבנה: ”מוות ליש
ראל, קללה על היהודימ".
”אינ להמ ממש על מי להוציא את האנ
טישמיות הזו", אומר פרופ' שפירא, ”המ
יותר משתמשימ ברטוריקה ובאידיאולוגיה
הזו כמכשיר על מנת לגיי בחורימ צעי
רימ ואפילו נערימ לכוחות הצבאיימ
שלהמ. זו תנועה שמתב ת על גיו
מהאזורימ הכפריימ של תימנ מהמעמדות
החלשימ והשפה הזו מתחברת עמ אוכ
לו ייה פרימיטיבית שאוהבת לשמוע את
ה י מאות הללו".
מאחז סאטמרי בגלות התימנית
בכל זאת, הקהילה היהודית המצומצמת
בתימנ, אכנ חווה את האנטישמיות ומרחצ
הדמימ על בשרה. לפני מ פר שנימ נרצח
אחד מבני הקהילה היהודית על ידי
טיי חיל האוויר התימני, לא לפני
שהרוצח אמר לו כי ”יש לו מ ר
מהאי לאמ ליהודימ". משפחת
הנרצח ברחה מתימנ. פרופ'
שפירא בור כי יהודי תימנ
ממעטימ לחשופ את עצממ
ברחובות בימימ אלו.
פרופ' אהרנ גימאני, מהמחלקה לתול
דות ישראל ויהדות זמננו ואחד המומחימ
הגדולימ בארצ ליהדות תימנ, נמצא בקשר
עמ מ פר משפחות שהיגרו בשנימ האח
רונות מתימנ ללונדונ וארה"ב. הוא בור,
כי הני יונ של מדינות ערב לעצור את
החות'ימ מאוחר מדי. ”החות'ימ המ שבט
צפוני חזק. בכלל, תימנ מורכבת משב
טימ, ומעולמ השלטונ המרכזי לא שלט
על כולמ שליטה מלאה. נכונ לעכשיו,
החות'ימ שולטימ בצפונ והמ מתפשטימ
למרכז וגמ יעברו את המרכז. זו ה יבה
ש עודיה בלחצ כי פירושו של דבר שאירנ
מתקרבת אליהמ ונמצאת על פתח הבית".
אז מדוע אחרוני יהודי תימנ לא בור
חימ מהר הגעש התימני? פרופ' גימאני
מ ביר כי רבימ מאותמ עשרות בודדות
רואימ את עצממ מחויבימ למ ורת הש
מרנית של יהודי תימנ ולשמירה על
הקהילה המצומצמת. עליה לישראל?
מי נגד מי במלחמה העקובה מדם שפרצה בתימן?
מיהם אנשי הפלג השיעי המרדני החות'ים ומדוע האנטישמיות
היא חלק מתפיסת עולמם המעוותת? והאם קהילת יהודי תימן
שעדיין קיימת במדינה השסועה תוכל לשרוד את מהומות הדמים
ישי פרידמן
ˆ
או שמא הקיץ הקץ על גלות יהודי תימן?
פרופ' שפירא:
”מצבם של היהודים
האחרונים בתימן היום
מסוכן יותר מתמיד.
שני הצדדים הנלחמים
רוצים להראות שהם
אדוקים יותר אחד מהשני.
היהודי הוא ’הקורבן'
הטבעי עבורם. מצבם
ממש לא טוב"
יהודי תימן
בסכנה גדולה.
למצולם אין
קשר לכתבה
צילום אילוסטרציה: פלאש 09