Background Image
Next Page  32 32 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 32 Previous Page
Page Background

03.04.15 |

י"ד ניסן תשע"ה

| 155

גליון

שביעי

| 32

אצל רבימ מהמ מדובר במעשה שלא

יעשה. ישראל היא מדינת חילונית

והמ חוששימ לאבד את זהותמ הדתית

השורשית. מה גמ, טוענ פרופ' גימאני,

שח ידי אטמר הטביעו את חותממ וכ

פמ על הקהילה הקטנה. ”אינ מניעה בקרב

אותמ יהודימ בתימנ לעלות לישראל, המ

פשוט לא רוצימ. ח ידי אטמר משפיעימ

על אותמ יהודימ שלא לעלות לארצ יש

ראל. אמ לברוח מתימנ אז המ ידאגו ל דר

להמ מקומ בלונדונ או בארה"ב. העיקר

שכפ רגלמ לא תדרוכ בארצ ישראל".

במפגש שהיה לפרופ' גימאני עמ כמה

משפחות יהודיות שעזבו את תימנ בש

נימ האחרונות ונמצאות היומ בחו"ל, הוא

זיהה את שינוי השמות של הילדימ כחלק

מאותה השפעה אטמרית. ”לחלק מאותמ

ילדימ של המשפחות התימניות אפשר היה

למצוא שמות שמעולמ לא היו מצויימ

בקרב יהודי תימנ. שמות כמו ’זלמנ' או

’יואל' על שמו של האדמו"ר מ אטמר רבי

יואל טייטלבוימ".

פרופ' גימאני מביע חשש גדול לחיי

היהודימ. ”עמ פרוצ המלחמה והשתלטות

החות'ימ על הצפונ הועברו היהודימ ליד

ארמונו של המלכ בצנעא, שמ המ זכו לה

גנה קרובה מהנשיא עלי עבדאללה לאח.

אבל עמ התגברות המהומות והרקטות שנ

חתו על ארמונו, ברח לאח כשהוא פצוע

לערב ה עודית ולאחר זמנ העביר את הגה

השלטונ ל גנו עבד ראבו מנ ור האדי. בי

נתיימ, החות'ימ הצליחו להשתלט על אזו

רימ רבימ בצנעא, בירת תימנ הצפונית.

מות המדינה ותחיית השבטיות

לאנ כל זה הולכ מכאנ? תימנ, לטענת

פרופ' שפירא, הולכת בצעדי ענק להיות

’ וריה 2'. כלומר, זוועות המלחמה שמ לא

ייפ קו בחודשימ הקרובימ וגמ לא בשנימ

הקרובות. ”אנחנו צפויימ לראות המשכ

של מלחמת האזרחימ הזאת במשכ חוד

שימ ואפילו שנימ. מה שעובר על תימנ זה

פחות או יותר מה שקרה ב וריה. ב וריה

נוצר תהליכ של התפוררות המרקמ המדי

נתי וחזרה למרקמ השבטי והדתי. המו דות

החילוניימ בתימנ הגופימ הממ דיימ, לא

רק הממשלתיימ, אלא הדואר הבנקימ-

הכול מתפורר בעקבות המלחמה, ובשנימ

הקרבות זה רק ילכ ויתרבה. תימנ כבר לא

קיימת כמדינה. האוכלו ייה חוזרת לנא

מנות השבטית והאפשרות לצאת מזה לו

קחת שנימ ארוכות".

בניגוד אגב, לאמירות שנשמעות לא

אחת כי מדובר במאבק וני שיעי או ב וג

של ’אביב ערבי' שהגיע לתימנ, לדעת

פרופ' שפירא המאבק הוא קודמ כל מלח

מה בינ הצפונ לדרומ. הצפונ העני, החשוכ

וה גור מול הדרומ, העשיר המודרני והפ

תוח. למעשה, אומר שפירא, מעולמ לא

הייתה תימנ אחת אלא ”שתי תימנ" ועל כנ

היה זה עניינ של זמנ עד שהאחדות המעו

שה תתפוצצ בלהבות.

”המלחמה הזו היא המשכ מלחמת האזרחימ

שהייתה בתימנ לפני ארבעימ שנה", אומר

שפירא, ”תימנ אפ פעמ לא הייתה אחת

תמיד היו שתי תימנ. החלק הדרומי שהיה

עד שנות ה- 07' עצמאי לחלוטינ, מוש

בה בריטית שבירתה עדנ. דרומ תימנ תמיד

היה הרבה יותר מודרני, יותר פתוח לעולמ,

עו ק במ חר. בזכות המיקומ על מצרי באב

אל-מנדב הדרומ נפתח אל העולמ. לעומת

זאת הצפונ מאז ומתמיד היה מקומ חשוכ,

גור לזרימ והרבה יותר אדוק ודתי שהתנהל

למעשה כמו בימי הביניימ. ההבדלימ האלו

גרמו לקנאה, לאיבה ולשנאה התהומית בלי

קשר לנושא של השיעימ וה ונימ. בתחי

לת שנות ה- 07' התחוללה בתימנ מלחמת

אזרחימ, מלחמה עקובה מדמ בינ הכוחות

המלוכנימ למהפכנימ. ישראל, אגב, תמכה

במלוכנימ. המו ד פעל בחשאי ואפ הוצנח

נשק בלילות על ידי מטו ימ מו ווימ. ה יבה

לתמיכה לא הייתה מאהבת המלוכנימ אלא

משנאת מצרימ שתמכו בצד השני והציבו

כ-05 אלפ חיילימ מצרימ על אדמת תימנ.

החישוב הישראלי אמר שכשיש 05 אלפ

חיילימ מצרימ בתימנ זה פחות אותמ חיילימ

הנלחמימ מול ישראל. המצרימ אגב, הש

תמשו במלחמה הזו בגז עצבימ. בכל מקרה,

המלוכנימ הפ ידו והיה שקט לכמה עשרות

שנימ, אבל השנאה בינ קבוצות האוכלו ייה

רק גברה והיא יוצאת עכשיו במלא עוצמתה.

כלומר, צריכ להבינ, האוכלו יות השונות

בינ הצפונ לדרומ לא צריכימ את דאעש, אל

קעידא, עודיה או אירנ כדי לשנוא אחד את

השני. השנאה קיימת. המ שונאימ אחד את

השני הרבה יותר מאשר שנאתמ לישראל.

כל אותמ ארגונימ ומדינות רק מנ ימ לשפר

עמדות באותה מדינה ענייה ועלובה ח רת

משאבימ ונפט".

ומה לגבי יהודי תימנ? שני הפרופ ורימ

לא אופטימיימ וחוששימ לגורל הקהילה

הקטנה. פרופ' גימאני בור שיהודי תימנ

נמצאימ בדשדושי השנימ האחרונות של

הקהילה ההי טורית. ”ה יפור נגמר",

חורצ הפרופ' המלומד, ”גמ אמ ישארו שמ

מתי מעט, אינ להמ הגנה או קיומ מיני

מאלי. אלו כנראה השנימ האחרונות של

גלות תימנ".

פרופ' גימאני:

”אין מניעה בקרב אותם

יהודים בתימן לעלות

לישראל, הם פשוט לא

רוצים. חסידי סאטמר

משפיעים על אותם יהודים

שלא לעלות לארץ ישראל.

אם לברוח מתימן אז הם

ידאגו לסדר להם מקום

בלונדון או בארה"ב.

העיקר שכף רגלם לא

תדרוך בארץ ישראל"

צילומים: מחלקת הדוברות של אוניברסיטת בר אילן

סכסוך דמים שימשיך שנים רבות. פרופ' שפירא הסוף לקהילת היהודים בתימן. פרופ' גימאני