27
| 15.05.15 |
כ"ו אייר תשע"ה
| 160
גליון
שביעי
בהר הבית, ברגע שעלינו לשמ, היו קו
בעימ שלטונ יהודי, שבו המו למימ יוכלו
לבוא אבל תחת שלטונ היהודימ, לא הייתה
שומ בעיה עמ הוואקפ היומ. היה אז שי
לוב של מדינאימ ללא חזונ ואולי פחדנימ
עמ רבנימ, כולל רבנימ ציוניימ, שא רו
לעלות למקומ המקדש, ומה יבה הזו צריכ
היומ יהודה גליק לנהל מלחמות שמ. זו גמ
ה יבה שאני לא עולה היומ להר הבית".
הראל לא עולה מ יבות עקרוניות, לא
מ יבות דתיות. תחושת ההשפלה שאיש
הוואקפ מלווה ועוקב בדריכות אחרי תזו
זת שפתותיו הכניעה את המתנחל הגאה.
”אני מרגיש מושפל לעלות ככ להר הבית.
אני מכבד את יהודה גליק על מאבקו, אבל
יש דברימ שאני לא מ וגל לבלוע".
להיכנס להיסטוריה
עד כמה מלחמת ’ששת הימימ', וש
חרור ירושלימ ויהודה ושומרונ עצבו
אותכ מחדש?
”מכאנ התחיל הציר ששינה את כל העולמ
שלי. לפני כנ הייתי בטוח שאהיה אקדמאי.
הבנתי אז שבדור שלי יש צ'אנ להיות ממש
כמו האבות המיי דימ ואני יכול לקחת חלק
פעיל בהי טוריה הזאת. אני לא מגזימ ולא
אומר זאת לתפארת המליצה".
הראל שכבר שלח ידו בכתיבה נקרא על
ידי אליעזר לבני, שהיה מאנשי ההגות של
תנועת מפא"י ואיש תנועת ’ארצ ישראל
השלימה', לקחת חלק בתנועה ולערוכ
את ביטאונה. עמ הידלדלותה של התנועה
הזו עבר הראל לתנועה המגשימה שצמ
חה בציונות הדתית, גוש אמונימ, התנועה
שתעצב מחדש את גבולות המדינה.
למרות ההישגימ של התנועה הציונית,
אתה קובע שבאופנ תמידי כמעט, ישראל בו
חרת לעצור את עצמה לפני השלמת המלאכה.
”לא הייתה מלחמה אחת ש יימנו בהכ
רעה, אפילו כשכבשנו את יני לא הכר
ענו. במלחמת ’יומ כיפור' הייתי בצד השני
של התעלה, איפה שאפשר היה להכריע.
נצחנו, לא הכרענו. גמ עמ דיכוי האינתי
פאדות ובמבצעימ השונימ תמיד יש משהו
שלא מ תיימ. גמ לגבי תנועת ההתנחלות
אפשר לגמור עכשיו את ה יפור - במקומ
להכריז על 002 דירות בירושלימ, להכ
ריז על 02 אלפ דירות ול גור. במקומ זה
בוחרימ ל פוג ביקורות מהעולמ על 002
יחידות דיור, וב ופ גמ לא בונימ".
יכול להיות שמדינת ישראל פשוט
עוד לא הכריעה לגבי המעמד של
ההתיישבות ביהודה ושומרונ? האמ לד
עתכ הגענו לנקודת האל חזור?
”בזה אני בטוח. ולא רק שאני בטוח גמ
הממשלה בטוחה. ומכאנ הביקורת, אמ
אתמ בטוחימ שזה אל-חזור תפעלו ככ כדי
שזה לא יהיה עמ יי ורימ. בלי הקפאה,
ועמ הכרזה על 02 אלפ יחידות דיור, זה
יקרב את ההשלמה של הערבימ עמ היות
נו פה וזה יוביל ב ופו של יומ להפ
קת הלחצ כי גמרנו, היהודימ מג'נונימ,
ולאורכ כל ההי טוריה האנושית - אנשימ
משלמימ עמ מציאות שאי אפשר לשנות".
מאיפה הביטחונ שההתיישבות נמ
צאת בנקודת האל-חזור? עוד מעט
נציינ עשור להתנתקות.
”הביטחונ הוא ביטחונ פ יכולוגי, ביטחונ
אידיאולוגי. לא מזמנ חגגנו 04 שנה לעפ
רה. יש במקומ הזה כבר דור רביעי. ראיתי
את העוצמה והאמונה. עוצמה זו מציאות
שרואימ שהיא משתקפת, אי אפשר לבלפ
בזה. ואגב, אני לא מהמשיחי טימ ביהודה
ושומרונ, אבל יש מציאות שהיא כבר בלתי
ניתנת לשינוי. מי שהכינ את העצרת אגב,
לא היו דור המיי דימ, זה היה דור שני וש
לישי, חלקמ לא בהכרח מבני המקומ. זו
עוצמה גולית שמייצרת את ההבנה
שהעניינ נחתמ".
צילום: מירי צחי
"לא מזמן חגגנו 04 שנה
לעפרה. יש במקום הזה
כבר דור רביעי. ראיתי
את העוצמה והאמונה.
עוצמה זו מציאות שרואים
שהיא משתקפת,
אי אפשר לבלף בזה"
מפעל ההתנחלות הגיע לנקודת האל חזור. הראל