Background Image
Next Page  34 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 48 Previous Page
Page Background

12.06.15 |

כ"ה סיון תשע"ה

| 164

גליון

שביעי

| 34

איתמר מרילוס

סיפור מההפטרה

את יפורו של אלישע בנ אבויה מכירימ

כולנו בראשי פרקימ מנ התלמוד. האיש,

שהיה מגדולי תלמידי החכמימ נכנ לפרד"

יחד עמ שלושה חכמימ נו פימ ולאחר מכנ

התפקר. עמ זאת, עדינ תלמידי חכמימ המ

שיכו לפקוד את שיעוריו והפרידו את המוצ

מנ התבנ.

ב פר שראה אור לראשונה ב-9391 מתאר

מילטונ שטיינברג )מו מכ לרבנות ומנהיג

קהילה בארה"ב( ביוגרפיה מעט אחרת של

האיש שכונה 'אחר'. אלישע הוא בנו היחיד

של אבויה המתבולל. אבויה מגדל את אלישע

כמתבולל והוא לומד באופנ פרטי פילו ו

פיה, רטוריקה, דקדוק ושירה ומצטיינ בזאת.

אלא שאבויה נפטר בגיל צעיר ודודו של

אלישע משמש לו כאפוטרופו ומלמד אותו

תורה תוכ שריפת הכתבימ היוונימ. אלישע

מצטיינ בלימודיו ובהדרגה רוכש עוד ועוד

חכמה עד לה מכתו ל נהדרינ. בשלב זה הוא

הופכ למנהיג חשוב בעמ, אבל בהדרגה גמ

נמשכ אחר החופש הקיימ ללימודימ ברפוב

ליקה הרומית ולעי וק הנרחב בחכמות שזנח

בילדותו. השאלה "האמ ניתנ להוכיח אמתות

דתיות באמצעות השכל?" בוערת באלישע

כאש יוקדת.

שטיינברג )נאמנ פחות או יותר למציאות

ההי טורית( נוטע את אלישע בתקופה וע

רת בתולדות עמ ישראל - מרד בר כוכבא.

כאנ בוחר המ פר להציב בפני אלישע דילמה

נו פת: האמ לזנוח את עמו בכדי שיהיה לו

הפנאי לע וק במענה לשאלה הכבירה שהוא

שואל. בתחילה אלישע פשוט מתעלמ משאלה

זו אכ הרומאימ דורשימ את עזרתו והוא נותר

ח ר אונימ.

בתמצית, זוהי עלילת ה פר המהנה מאוד

הזה. ה פר עורר בי הרבה תחושות ביח לא

לישע ככל שהעלילה ה תבכה. הערכה, שנאה

ולב ופ בעיקר חמלה פשוטה על אדמ שקרו

עה נפשו. המתח בינ אמונה ללוגיקה מו בר

בצורה בהירה ב פר ונדמה לי שגמ הקורא

בנ זמננו יכול בקלות להזדהות עמ השאלה

הזו. בנו פ, קל להזדהות )ובמיוחד בארצות

הברית( ביב האופנ בו אלישע רואה את הח

ברה הרומאית. מחד, חברה שבה יש חופש

ומקומ לשאול שאלות באופנ חופשי וללא

מורא אבל מנ הצד השני, החופש הזה גורמ

להמונימ לנהות אחרי הבלימ כמו קרבות גל

דיאטורימ, מ יבות 'אכול ככל יכולתכ' )כי

מחר נמות?( ופוליטיקה פנימית שלצד כפיית

ערכימ נאורימ )חופש דת( כופה גמ ערכימ

"נאורימ". ככ אלישע מזדעזע עמוקות מק

ניית עבדימ ללא אפשרות לשחרורמ, נורמה

שכבר זכתה לגינוי במקרא.

ה פר תורגמ בצורה מצוינת ובדרכ כלל

העלילה מצליחה לשמור על עניינ. זאת לצד

עי וק בשאלות פילו ופיות. נהדר.

כעלה נידף

מילטון שטיינברג

תרגום מאנגלית: יעל ענבר

הוצאת 'ידיעות ספרים'

394 עמ'

נפש מיוסרת

התנא אלישע בן אבויה, בחר לנטוש את דרכו, להתקרב לפילוסופיה היוונית ולהתחבר לרומאים.

מילטון שטיינברג עיבד את הסיפור באמצע המאה הקודמת, כעת, הוא מתפרסם בתרגום עדכני

פר

הפרוזה 'כני

עה' מאת ה ופר

הצרפתי מישל וולבק

מתאר את חייו של

פרנ ואה, פרופ ור

ל פרות ב' ורבונ'.

בזמנימ רגילימ הוא

היה יכול לקוות לחיימ שלווימ

ומשעממימ. אכ זכייתה העתידית

של מפלגה אי לאמית בבחירות

בצרפת ב-2202 משנה את מ לול

חייו. אירופה השוקעת ניצבת על פ

מלחמת אזרחימ והבחירות מתארות

את היכנעותה של החברה האזרחית

בצרפת לאורח החיימ המו למי,

המשלב הקפדה יתרה על חוקי הא

לאמ. באופנ מצמרר, ביומ הוצאתו

של ה פר )בצרפתית( התרחש הפי

גוע הנורא במערכת העיתונ 'שארלי

הבדו' ויומיימ לאחר מכנ הפיגוע

ב ופרמרקט 'היפר כשר' בפריז.

מישל וולבק

כניעה /

תרגומ מצרפתית: עמית רוטברד

הוצאת 'בבל' / 161 עמ'