Next Page  32 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 48 Previous Page
Page Background

23.06.17 |

כ"ט סיון תשע"ז

| 262

גליון

שביעי

| 32

איתמר מרילוס

ס י פ ו ר מההפטרה

Blake Campbell. FreeImages.com

צילום:

תחילת

שנות התשעימ,

צפונ הארצ, ופ

הקיצ — ועדיינ חומ

אימימ. צעיר ש יימ

את שירותו הצבאי

ושב לקיבוצ שבו

גדל, משובצ לשבוע

של שמירות לילה.

ממקומו בשולי

הקהילה הוא מגיח דרוכ ונחוש

לתרומ ולהועיל, אבל ככול שמתקדמימ

הימימ אירועימ טראומטיימ פוקדימ

אותו ואת המשק ומציפימ אותו בזיכ

רונות מרימ מעברו, מצבו הנפשי מיד

רדר והולכ, ועל רקע יח יו המורכבימ

עמ שאר החברימ הוא מוצא את עצמו

נשאב לשרשרת מ וכנת של תגובות

ומעשימ - עד ה ופ הבלתי נמנע.

'החוּצה' הוא רומנ הטבול בהומור שחור

ונוגע בעצב עמוק, על אדמ שמחפש

את דרכו המפותלת הביתה ומוצא את

עצמו נ חפ רחוק יותר ויותר מגדות

ילדותו ונעוריו — החוּצה.

לא מבליג יותר

שמוליק טסלר

עמ'

431 / '

הוצאת 'גוונים

אחר

' הוא סובל

60-

שלומי הוא חבר קיבוץ דתי הסובל מלקויות למידה קשות. כיוון שמדובר בשנות ה

מיחס בעייתי של מוריו. למרות זאת, הוא מוצא פינה חמה לדמויות בחייו ומציג אותן באור הומוריסטי

א א אופק

החוצה /

עמ'

208 / '

הוצאת 'כנרת זמורה ביתנ

שלומי הוא חבר בקיבוצ הדתי )הדמיוני(

'ניר קוימ' ו ובל מלקויות למידה קשות.

לרוע מזלו של שלומי הוא לומד בבית

ה פר בשנות השישימ, תקופה בה כל מי

ש בל מלקויות למידה נחשב כעצלנ ו בל

מנחת זרועמ של המורימ. לא פעמ במהלכ

השיעור הוא נתפ כשעיניו בוהות בחדר

או כשהוא משתמט מלעשות את שיעורי

הבית, מה שגורר משיכת אוזנ או מכה ביד.

במהלכ ה פר שלומי מנ ה להתמודד עמ

המצב המזופת.

על גב ה פר נכתב "לא מבליג יותר

הוא פר אמיצ החושפ חולשות של חברה

שהייתה גורה בפני הציבור משכ שנימ

רבות, והתרחשויות שונות שהו תרו תחת

מ ווה של אידיאולוגיה...". האמת היא,

שאחרי קריאת ה פר אני חושב שמה שנכ

תב על גב ה פר עושה לא מעט עוול ל פר

עצמו. זה היה מאכזב במקצת אמ שלומי

היה מקבל ריטלינ, וכל אותנ עלילות היו

נעלמות לטובת ישיבה מרוכזת במורה.

למרות שאי אפשר להכחיש ששלומי ובל

לפעמימ, נראה שב כ הכול הוא נהנה מנ

החיימ בקיבוצ. וגמ אמ פה ושמ חשתי צביטה

בלב על ההתעמרות בו, לפעמימ גמ הרגש

תי קנאה קלה לחיימ הפשוטימ והיפימ שלו.

שלומי וחברו הטוב נתי מתפלחימ ל רטימ,

במקרה אחר הוא מציל את נתי מטביעה,

ולנער שגבותיו זה עתה נשרפו בל"ג בעומר

הוא מצייר בעזרת הפיח גבות שחורות ומ

בטיח בככ שחבורת הנערימ לא תענש. גמ

מגערות החברימ ה'יקימ' שלומי לא נמלט.

בחלקו הראשונ של ה פר שלומי יוצא למא

בק על עוול המתרחש בקיבוצ, וזאת באמצ

עות מעשימ שנועדו למשוכ את תשומת לב

חברי הקיבוצ, מעשימ שגולשימ לגבולות

פק מו ריימ. באופנ די מחושב הוא מת

כננ מזימה, שבלי יותר מדי פוילרימ נאמר

שמצליחה למשוכ את תשומת הלב של חברי

הקיבוצ הזועמימ.

הרגשתי במהלכ הקריאה שגמ לאותנ

דמויות ששלומי די לא ובל, הוא מוצא

איזו פינה חמה בלב ומעדיפ להציג אותמ

באור מעט מגוחכ מאשר כרשעימ של ממש

)דוגמה לככ היא המורה גיזלה לה הוא מפ

ריע לישונ והיא פותחת את הדלת עמ פקעת

מגוחכת בשיער וחלוק(. נהניתי למדי מצורת

ההצגה הזו של הדמויות שחפה משנאה.

אמ חלקו הראשונ של ה פר היה מהנה

מאוד, נדמה לי שחלקו השני שעו ק במ

פגש בינ חיי הקיבוצ לחיימ העירוניימ תוכ

מפגש עמ נערימ 'קשיי יומ', פחות מוצלח

בעיניי. עבודת עריכה קפדנית יותר היתה

יכולה להיטיב עמ ה פר, אמ כי הוא קולח

ושוטפ גמ ככ.

וכמובנ, אי אפשר בלי להזכיר את המ

רכיב הביוגרפי. בפרק החותמ את ה פר,

מגלה לנו המחבר שמוליק ט לר כי חלק

ניכר מנ העלילה שאוב מ יפורו הפרטי

כתלמיד בקבוצת יבנה.