נ י צ ח ו ן ט כ נ י
מ ש פ ח ת ש ב י ב ש ב ר ה ב ש נ ה ש ש ע ב ר ה
ש י א מ ש פ ח ת י ש ל ב ו ג ר י ה ט כ נ י ו ן ,
ר ו ב ם ב ע ל י ת ו א ר ד ו ק ט ו ר ו מ ע ל ה
13
‰ËÏÂ˜Ù Ï˘ ‰¯ÂÙÈÒ
ד“ר איריס פריי, המלמדת כבר שנים רבות במחלקה, מתמקדת בשני קורסים:
”סוגיות בפילוסופיה של מדעי החיים“ ו“שאלת מוצא החיים - אספקטים
מדעיים ופילוסופיים“.
øÈÁ ‰ÈÓ
הדיון בפילוסופיה של מדעי החיים נפתח בשאלות כגון: כיצד ניתן להגדיר
מערכת חיה? מה הקשר בין מערכות חיות למערכות פיזיקליות אחרות? שאלות
אלה אינן ”נייטרליות“; התשובה עליהן תלויה בעמדתו הפילוסופית של המשיב.
בעבר נתפסו מערכות חיות לא במושגי הפיזיקה והכימיה אלא כמערכות
הניחנות בייחוד ”רוחני“. תפיסה זו השתנתה במרוצת השנים, בעיקר בעקבות
עלייתה של התיאוריה האבולוציונית.
בשנה האחרונה, שנת דרווין )002 שנה להולדתו ו-051 שנה לפרסום ספרו
הגדול ”מוצא המינים“(, דובר רבות על חשיבותה של תיאורית האבולוציה לא
רק להבנת תופעות הטבע החי אלא אף להבנת האדם והחברה האנושית.
עיקר הקורס מוקדש להיסטוריה של הרעיונות האבולוציוניים ולהצגת עיקריה
של התיאוריה, ובעיקר - מנגנון הברירה הטבעית. בנוסף להתייחסות לדרווין
עצמו, בהקשר של המאה ה-91, נבדקות גם שאלות המעסיקות את הביולוגים
האבולוציוניים כיום: כיצד מתפתחת מורכבות ביולוגית? מה מקומו של המקרה
באבולוציה? אנו סוקרים גם את הוויכוח בין השקפת העולם האבולוציונית
לזרמים הבריאתניים, ומנסים להבין מדוע הטענות הבריאתניות - המסתמכות
על תכלית ועל תכנון על-טבעי - אינן טענות מדעיות.
הקורס הדן בשאלת מוצא החיים כורך גם הוא נושאים מדעיים, היסטוריים
ופילוסופיים. מה היו העמדות המקובלות בעניין זה במהלך ההיסטוריה? מדוע
רק במחצית השנייה של המאה העשרים נוסד תחום מדעי של ממש החוקר את
הנושא? מה משמעות העובדה שהמדע עדיין לא מצא תשובה לשאלה כיצד
התהוו החיים על פני כדור הארץ הקדמון? סביב שאלות אלה אנו מקיימים דיון
חשוב באפיון הפעילות המדעית ובאספקטים הפילוסופים של המדע.
כמו כן, תחום מוצא החיים מתמודד עם שאלות רבות נוספות: מתי והיכן
התהוו המערכות החיות הראשונות על כדור הארץ? מה היה אופיין הכימי של
מערכות ראשונות אלה? מהי ההסתברות לקיומם של חיים על פלנטות אחרות
- במערכת השמש שלנו ומחוצה לה?
קורסים אלה, כמו שאר הקורסים המתקיימים במחלקה, פתוחים לסטודנטים
מכלל הפקולטות בטכניון. מכיוון שהנושאים הנלמדים משלבים כאמור מדע,
פילוסופיה והיסטוריה של מדע, הם נגישים גם סטודנטים שאינם שייכים
לפקולטות הביולוגיות.
ה א ב ו ל ו צ י ה
ש ל ת ו ר ת
ה א ב ו ל ו צ י ה
הקו רסים של ד“ר אי ר יס פר י י
דנ ים בנ ושאים מדע י ים, היסטו ר י ים
ופי ל וסופי ים הנ ו גע ים לראשית החי ים
ו לתו רתו של צ ‘ רלס דר ו ו י ן
ב ר י א ת נ ו ת א י נ ה מ ד ע . ד “ ר א י ר י ס פ ר י י
כ י צ ד נ י ת ן ל ה ג ד י ר מ ע ר כ ת ח י ה ?
מ ה ה ק ש ר ב י ן מ ע ר כ ו ת ח י ו ת
ל מ ע ר כ ו ת פ י ז י ק ל י ו ת א ח ר ו ת ?
ש א ל ו ת א ל ה א י נ ן ” נ י י ט ר ל י ו ת “ ;
ה ת ש ו ב ה ע ל י ה ן ת ל ו י ה ב ע מ ד ת ו
ה פ י ל ו ס ו פ י ת ש ל ה מ ש י ב
48...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,...1