13
מבטים
תוכנית
הוא תהליך ארוך, שלא הכול גלוי בו. בעיקרון
זאת דת פילוסופית, והדמויות המרכזיות
אצלנו הן פילוסופים כגון אפלטון, אריסטו
ופיתגורס. עבורנו, הדת היא החוכמה וספרי
הקודש הם ספרי חוכמה שכתבו הפילוסופים.
הדת מבוססת על איזון בין הרגש לשכל, אבל
הפוסק האחרון הוא השכל. כדי להבין יותר
את עצמך ואת החיים אתה חייב להתבונן יותר,
ולהקשיב הן לעצמך והן לטבע הסובב אותך.
ומה עם מצוות?
אנחנו לא מחויבים לצום, ולא להתפלל, ולא
לקיים טקסים כלשהם. האדם צריך לנהוג לפי
האמונה שלו, ולפעול מתוך רצון ולא מתוך
כפייה. בתי התפילה שלנו - 'ח'ילווה' - צנועים
מאוד ואסור לקשט אותם. הם בעצם מקומות
שבהם הדרוזי מתבודד וקורא בספרי הקודש.
אתם מאמינים בגלגול נשמות.
נכון. בתפיסה הדרוזית, הנשמה היא האור
הבוהק בצלם החי, ובעת עזיבתה חובה לקבור
את הגוף מיד.
גוף האדם הוא משכן הנשמה ואין לפגוע
בו. לכן הרצח הוא פשע נורא, והרוצח מנוע
מקריאה בספרי הדת.
ספרי קצת על עצמך.
ההורים שלי הם כאמור עדנאן ולינדה, ויש
לי שני אחים: פיראס ובשאר. אני האמצעית.
נולדתי בדצמבר 7891, כך שאני כיום בת
62. אני נשואה למחמד סרחאן, עם תינוקת
בת חצי שנה בשם סילין. למדתי בבית הספר
אל מנצורה, קרוב לבית שלי.
מתי הגעת לטכניון?
ב-6002 התחלתי ללמוד כאן פיזיקה. השנה
הראשונה היתה קשה מאוד. אין הרבה
אוטובוסים ממג'אר לכאן, והנסיעה לקחה לי
שעתיים בכל כיוון. היה מתיש, וממש בקושי
עברתי חצי מהקורסים. בסוף השנה ההורים
התעקשו שאעבור למעונות הטכניון, כדי
לחסוך לי את הנסיעות. מגורים במעונות אינם
מקובלים אצלנו במגזר, במיוחד במשפחות
שמרניות כמו שלי, אבל הבנתי שזה מה
שיאפשר לי להתמקד בלימודים. עברתי בין
בני המשפחה הדתיים והסברתי את המצב,
והם הביעו את הסכמתם.
וסיימת את התואר.
כן, ולקראת הסוף לקחתי קורס בפיזיקת
חלקיקים. המרצה, פרופסור שלומית טרם,
ועל מאיץ
CERN
סיפרה על העבודה שלה ב-
), ואני עוד
LHC
החלקיקים הגדול בעולם (
זוכרת איך אחד הסטודנטים בקורס אמר לי:
עוד תגיעי לשם.
זה קרה?
ו
כן. בסמסטר האחרון של התואר שלחתי
מייל לשלומית, והיא קיבלה אותי לתואר שני
אצלה. שלושה שבועות אחר כך כבר נסעתי
לשבועיים. זאת היתה תחילת
CERN
ל-
המחקר שלי לתואר, שבו התמקדתי
באחד מענפי תיאוריית הסופר-סימטריה,
שהיא הרחבה של המודל הסטנדרטי.
מה זאת אומרת?
המודל הסטנדרטי הוא המסגרת
התיאורטית המקובלת כיום על רוב
הקהילה המדעית, והיא מסבירה את
הכוחות הבסיסיים ואת החלקיקים
היסודיים הפועלים בטבע. עם זאת, היא
לא מספקת הסבר מלא - למשל להאצה
של התפשטות היקום ולקיומו של חומר
אפל. בתואר השני בדקתי, באמצעות
המאיץ החדש, את תיאוריית הסופר-
סימטריה, שמסבירה את התופעות האלה.
ואיך היה?
התואר היה מגניב - העבודה עם שלומית,
עם שאר הסטודנטים שלה ועם הקבוצה
היתה נהדרת.
CERN
הבינלאומית ב-
עבדתי קשה מאוד אבל למדתי המון
ומאוד נהניתי. כיום אני כבר בתחילת
הדוקטורט, בהנחיית פרופסור אורית חזן
מהמחלקה להוראת המדעים והטכנולוגיה,
ובמקביל מתחילה ללמוד בתוכנית
"מבטים".
ולא שכחת את המורה שלך, דאהר עדווי?
ברור שלא. עוד לפני תחילת התואר
השני הכנתי לו שלט-תודה, מתוך כוונה
להצטלם עם השלט כשאגיע לשוויץ.
השלט חיכה מתחת למיטה שלי,
הצטלמתי ושלחתי
CERN
וכשנסעתי ל-
את התמונה לדאהר. כי באמת, בזכותו
נכנסתי לעולם הפיזיקה.
מה כל כך מעניין בפיזיקה?
הפיזיקה, הפילוסופיה והדת הן שלוש
שפות שמסבירות את העולם ואת החיים,
ואני מתייחסת אליהן כאל שלושת
הקווארקים של החיים. אנחנו, בני האדם,
אוהבים לשאול שאלות - להבין מה,
למה ואיך - והשפות הן דרכים לקבלת
תשובות. יש גם הקבלה מסוימת בין
השפות השונות; לדוגמה, אלוהים (בלשון
הדת) הוא המחשבה (בפילוסופיה) והכוח
(בפיזיקה).
מה הביא אותך לעולם ההוראה?
המצב הקשה בבתי הספר, והידיעה
שלמורים טובים יש השפעה עצומה.
החלום שלי הוא לעזור לתלמידים
להצליח וליהנות בלימודים, כמו שקרה
לי. שיוכלו להמשיך את דרכם באקדמיה
ובשוק העבודה, וכך תתפתח חברה
משכילה יותר, שמחה יותר, אלימה פחות.
אני שואפת להקים בית ספר משלי,
שחושף את תלמידיו למגוון של תחומים
מעניינים ומעודד אותם לשאול שאלות.
אני רוצה לפתח שם שיטות לימוד
חדשות, הנשענות על שלושת התחומים
שהזכרתי לעיל - פילוסופיה, פיזיקה
ודת - בשילוב אמנות. כי האמנות היא
הכוח שמאפשר לנו לעבור בין שלושת
התחומים האלה.
ת לנתינה לחברה.
ֶ
נ
ֶ
את מכוּו
כן, זכיתי בחיים מאוד טובים, וברור לי
שזה לא מפני ש'מגיע לי' אלא מפני שזה
מוביל אותי לעזור לאחרים. וכשאדם
חולק את הטוב שלו עם אחרים, הוא לא
מפסיד אלא מרוויח.
איפה ספגת את הרעיון הזה?
בבית. אצלנו, כשעושים קפה בבוקר,
לוקחים בחשבון שמישהו יצטרף ולכן
תמיד מכינים כוס נוספת. אחרי שאוכלים
אצלנו סעודה גדולה מחלקים בשכונה
את מה שנשאר, וכשמישהו במצוקה,
מתגייסים למענו. גדלנו על זה, על
תרומה לקהילה ועל כבוד לזולת, וכיום
זה חלק מהחיים שלי. אני חולמת לראות
כמה שיותר אנשים שמחים מסביב,
ומאמינה ביכולות שלי לעשות את זה גם
דרך הפיזיקה. אם כל אחד בחברה יעניק
לאחרים את מה שעושה לו טוב, כולנו
נהיה יותר מאושרים, והחברה תהיה יותר
טובה ופחות אלימה.
מה את עושה כיום בהקשר הזה?
אני יוצרת שותפויות בין ארגונים למען
העצמת המודעות לחשיבות לימודי
הפיזיקה והאמנות, בתקווה שמשרד
החינוך יקצה את שעות התגבור בפיזיקה
לפרויקטים חדשניים, שמציעים שיטות
לימוד שמלהיבות את התלמידים ומקרבות
אותם לתחום. אני מאוד מאמינה בגיוס
ההורים ובהפיכתם לשותפים בתהליך
הלמידה. לפי דעתי זה אלמנט חשוב
מאוד בהצלחת הילדים.
האם את מעורבת גם בקהילה הדרוזית?
בהחלט. חשוב לי מאוד להשפיע במיוחד
על המצב בחברה שלי, ולכן כבר בשנה
הראשונה לתואר הראשון התנדבתי
ביחידה לקידום סטודנטים - איתרתי
סטודנטיות דרוזיות בתחילת לימודיהן כאן,
כדי שהיחידה תעזור להן בנושא המעונות
ובעניינים אחרים. מאז יזמתי פרויקטים
שונים, ביניהם "פיזיקאים אמנים" לשיפור
לימודי הפיזיקה בכפרים הדרוזיים.
איך היית מסכמת את השקפת העולם
החינוכית שלך?
מי שאין לו, אינו יכול לתת, ולכן עלינו
להעניק לילדים שלנו את האושר שאותו
יעבירו לדורות הבאים. מבחינתי, החוכמה
היא האושר, וקיבלנו אותה מאבותינו כדי
להעצים אותה ולהעביר אותה הלאה.