¥μ
המגיע לשלומי בצהרי היום יתקשה לחבר בין
קרבתו של היישוב לגבול לבנון )כ-002 מטר(
לבין הרוגע והשלווה העולים מכל פינה. גם במהלך
הראיון המרתק עם מר גבי נעמן, ראש המועצה
המקומית מאז שנת 9991, לא היה הד לקסאמים
ולמלחמות.
"דרך ארץ קדמה לתורה" - זוהי משנתו של מר
נעמן, והיא מחולקת ל-3 יעדים: שיקום ופיתוח
מערכות החינוך היישוביות; פיתוח אזורי
התעשייה לשלומי ולסביבה; פיתוח איכות חיים
- איכות סביבה.
למרות מיקומו של היישוב בקדמת קו העימות
הוא נמצא במגמת תנופה וצמיחה, המשקפת
את תוכניות הפיתוח במקום. בקרב כ-002,6
התושבים יש ציבור של 005,2 תושבים צעירים
שבאו בשנים האחרונות מכל רחבי הארץ. על
הפרק תוכנית לקליטת 000,02 אנשים נוספים.
האוכלוסייה המגוונת מכילה גם 006 משפחות
הנזקקות לעזרת משרד הרווחה.
פרויקט "פועלים משלש לחמש" שהופעל השנה
ביישוב הוא המשך לשיתוף פעולה מתמשך בין
Ô Â È Î Ë ‰ † È ¯ ‚ Â · † Ô Â ‚ ¯ ‡
È Ê Î ¯ Ó † „ Ú È Î † Í Â È Á ‰
שלומי לבין ארגון בוגרי הטכניון, וניתן גם לומר:
בין ארגון בוגרי הטכניון לראש מועצת שלומי.
כך אומר מר נעמן: "זה המקום להודות לבוגרי
הטכניון שידעו להתחבר אלינו ולסייע לתלמידים
המצוינים במקצועות המדע. באמצעות
המהנדסים והמהנדסות הכל-כך מקצועיים
הצלחנו להוביל 27 תלמידים כל שנה להישגים
גבוהים מהממוצע. על פי המעקב שאנו מקיימים
ממשיכים תלמידים אלה בכיוון של השכלה
גבוהה, וחלקם לטכניון, שזה לכשעצמו הישג
גדול".
על מנת להמחיש את התמורות החלות ביישוב
מציג ראש המועצה נתונים מרשימים: לעומת
05 סטודנטים שהיו בשלומי לפני כ-5 שנים,
כיום לומדים 081 מהתושבים לתואר ראשון ושני
- מעל הממוצע הארצי, על פי ממצאי משרד
השיכון.
במקביל צנחו אחוזי הפשיעה, שהיו מהגבוהים
בארץ, לאחוזי פשיעה מהנמוכים ביותר, וזאת
עפ"י נתוני המשטרה.
"החינוך כיעד מרכזי" אינה סיסמה בשלומי, אלא
מציאות. גבי נעמן, יליד ותושב שלומי, בוגר
מערכת החינוך בשלומי ובנהריה ואב לארבע
בנות, מוביל את תלמידי שלומי לעצמאות
חינוכית באמצעות בניית מסגרות חינוכיות
איכותיות ביישוב, וזאת "כדי לעצור את השרשרת
של דור הולך ודור בא.
"אחד הנושאים שאני יכול לציין הוא שבזכות
ההשקעות הגדולות בחינוך, לצד שיתוף פעולה
ועובדים איכותיים שמובילים את המשימה,
הצלחנו לתת בשלומי מענה לכל אוכלוסיית
התלמידים: המצוינים והחלשים."
אחת המצוקות הקשות ביישוב היא שלא קיימת
בה מערכת חינוך פורמלית לתלמידים המסיימים
כיתה ו'. אחרי כיתה ו' מפוזרים כל התלמידים
ב-21 בתי"ס אזוריים-תיכוניים בסביבה. מצב
זה יוצר חוסר שליטה ומקשה על קידום הילדים
להישגים בבחינות הבגרות.
לחלק מהתלמידים ניתן מענה בשעות אחר
הצהריים במרכזי למידה ומצוינות, שבהם משתלב
הפרויקט של ארגון בוגרי הטכניון.
"בספטמבר 7002 החלו 08 תלמידים משלומי
ללמוד בחטיבת ביניים חדשה ביישוב, המשקפת
תוכנית ייחודית לעצמאות חינוכית. זהו פיילוט
ארצי בעידוד שרת החינוך, שנועד לייצר חיבור
מעניין בין האוכלוסייה הדתית והחילונית תחת
קורת גג אחת. זוהי פלטפורמה ייחודית לשלומי,
שנועדה להוות דגם לחיקוי. יתקיים כאן תהליך
של צמיחה לימודית מובנית לכיוון המצוינות
וההשכלה הגבוהה.
"בהקשר זה אני פונה בפניה ישירה להנהלת
הטכניון: בואו נוביל כאן יחד מהלך יישובי
אסטרטגי ממדרגה ראשונה. אני קורא לטכניון
להיות שותף לקידום המצוינות באמצעות בניית
תוכנית ייחודית על פלטפורמה ייחודית. החיבור
של הטכניון עם מערכת החינוך ברשות המקומית
יכול להצמיח תוכנית לא רק לילדי שלומי אלא
לכלל ילדי ישראל.
"מעורבות מוסדות אקדמיים והשתתפות
מהנדסים בהוראה בעיר מהוות מודל לחיקוי
לבני הנוער ומוסיפה נדבך משמעותי למערכת
החינוך, לתוצאות הבגרות ולאיכות התלמידים
ביישוב. יש פה יסודות חזקים עם הרבה חזון
ואופטימיות לטובת שלומי והסביבה".
לצד החזון נרקם כבר קשר הדוק בין שלומי
לטכניון, וכפי שמבטא זאת אחד משגרירי הטכניון
בשלומי: "המטרות החשובות, לעניות דעתי, הן
שבראש ובראשונה אנו מעלים את הישגי
התלמידים בצורה ניכרת בגלל הדרך בה אנו
מעבירים את החומר ובגלל הלימוד הפרטני של
כל תלמיד ותלמיד... באופן טבעי אני מרגיש
יחצ"ן של מקצועות ההנדסה - ואני אישית מרגיש
שזה מעורר אצל הילדים רצון וסקרנות לגבי
המשך לימוד מקצועות המדע בטכניון".
˙˘˜†ÏÁ¯†∫‰·˙Î
È Ó Â Ï ˘ † ˙ ˆ Ú Â Ó † ˘ ‡ ¯ † ¨ Ô Ó Ú † È · ‚ † ¯ Ó † Ì Ú † Ô Â È ‡ ¯