תשע"ד יולי 4102
47
קלנועיות - לשיפור הנגישות
ואיכות החיים של אנשים עם
מוגבלות בהליכה
השימוש הנרחב בקלנועיות בעולם וגם
בארץ, מתפתח ביותר.
הסיבה לכך הינה שיש קהל מטרה עצום
בגודלו של אנשים עם מוגבלות בהליכה
בין אם מסיבות של תאונה, מחלה או
הגיל השלישי. האנשים רוצים להמשיך
לחיות לעבוד, לבלות, להגיע למכולת,
ללכת לקניות ועוד. ללא הקלנועית מדובר
במשימה בלתי אפשרית.
עם השנים ועם השיפור הן בעיצוב של
הקלנועיות הן באיכות ובאמינות, הן
בפשטות התפעול, שיפור איכות הנסיעה,
עלויות האחזקה נמוכות, הן בפתרונות
שמאפשרים להכניס את הקלנועית
לרכב, הפכו הקלנועיות למאוד ידידותיות
למשתמשים ולסביבה. למעשה ניכרת
קבלה חברתית של הקלנועית ע"י
הציבור ויותר אנשים עושים בה שימוש.
היבט נוסף מעניין הינו החזרת תחושת
העצמאות שהקלנועית מאפשר לאדם
לשוב ולהיתנייד בעצמאות.
הקלנועיות הפכו למאוד שימושיות גם
עבור תיירים בסיורים שונים באתרי
תיירות. היום ניתן להזמין קלנועיות
מראש בהשכרה וזו ממתינה לתיירים
או למטיילים שונים ביעדים השונים
ומאפשרת להם לטייל וליהנות בעצמאות
ונוחות.
כך, שניתן לומר שעבור אנשים עם
מוגבלות תנועה וניידות, הקלנועית היא
הצלה ומהווה שיפור דראמטי באיכות
החיים. וגם עבור כל אלו שמתקשים
בהליכה, הקלנועית תהווה פתרון מצויין
עבורו לניידות.
ישנם סוגים רבים של קלנועיות; קטנות
ומתקפלות, גדולות ומהירות וכמובן
לשימושים שונים, בעיר או באזור כפר,
לנוסע אחד או לשניים, כאלה המשמשים
לעבודה, כאלה שמתאימים למיבנים
וכאלה המתקפלים.
חלק מהקלנועיות הינם רכבים ממש
קטנים הן בגודלם והן במהירות נסיעתם
ויכולתם לנוע קילומטרים רבים.
על הקשר בין נגישות לקלנועיות
אדם הנעזר בקלנועית במידה רבה דומה
לאדם הנעזר בכסא גלגלים. שניהם רוצים
להתנייד בעצמאות, לנוע ברחובות העיר,
להיכנס למבני ציבור, עסקים, תרבות,
להעזר ולהשתמש בתחבורה הציבורית
לטוס לחו"ל ועוד. במידה רבה ניתן לראות
בכך תחליף לרגליים.
עד כאן הכל טוב, אז מה הבעיה?
בעיה ראשונה קשורה לתמרון, ככל
שהקלנועית גדולה יותר ומהירה יותר, כך
היא גורמת לבעיות בנסיעה על המדרכות,
כניסה בדלתות, כניסה למעליות,כניסה
לעסקים ומבנים וכמובן כניסה לאוטובוס,
למונית ולרכבת. זה ממש בלתי אפשרי
עבור קלנועיות גדולות.
בעיה נוספת הינה בטיחות!. הן של הולכי
הרגל והן של נהגי הקלנועיות.
נדרשת מיומנות נהיגה טובה יותר משל
נהג רכב. ומיומנות זו הינה קריטית
לשלומם של הולכי הרגל במרחב הציבורי
מאחר ואלה הראשונים העלולים להיפגע
מנהג קלנועית.
בחו"ל הנושא טופל חקיקית
באנגליה הגדירו תקנות שמחקות את
הקולנועיות לשתי קבוצות:
- הקטנות יותר עד 07 ס"מ רוחב
Class2
ועד 021 ס"מ אורך ובמהירות נסיעה של
4 קמ"ש). קלנועיות אלה הינן לנסיעה על
מדרכות ציבוריות - בהן עדיפות לחוקי
הולכי הרגל. קלנועיות אלה ניתן להיכנס
איתם לתחבורה הציבורית ולמקומות
ציבור.
- הגדולות יותר, מעל 07 ס"מ
Class3
רוחב ומעל 021 ס"מ אורך ובמהירות
נסיעה 8 קמ"ש). קלנועיות אלה הן לנהיגה
בכבישים, הן דורשות אישורים ורישומים,
וכללי הנהיגה בהן הן לפי חוקי הנהיגה
בכבישים.
ובישראל
בישראל בשנת 6002 נחתמה במשרד
התחבורה תקנה לעניין קלנועיות בישראל
מוגדרת קלנועית עד רוחב 001 ס"מ ועד
)Class2(
מהירות 21 קמ"ש
הבעיה הינה שקלנועיות הגדולות (כפי
שהסברנו) אינן יכולות להיכנס למבני
ציבור, לתחברה הציברית ולסכן את
המשך בעמ' הבא
השר פירון (במרכז) אורח הכנס לצד וגנר (מימין) יור נגישות ישראל וקמארה נציב שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות.