מגזין המים הישראלי
הנדסת מים
12
, ממונה תכנון אסטרטגי, אגף תכנון, הרשות הממשלתית למים וביוב
מיקי זיידה
תגובה למאמרו של דויד ורדי מגיליון 59 - המלצות ”מסמך
המדיניות” כבסיס לתכנון משק המים בהווה והעתיד
להלן תגובת רשות המים ביחס לכתבה בנדון:
1. היתרון הגדול במסמך המדיניותשאושר במועצת רשות המים הינו פריסת
המדיניות הקיימת כיום )חזון מטרות והמלצות(, בתחומי פעילות מרכזיים
במשק המים בקונצנזוס רחב. מטרת המסמך הינה לשמש ”מפת דרכים”
לפעילות התכנון בכל הרמות )לתכנון כללי ומפורט( להבדיל ממענה
מוחלט לכל הסוגיות ההנדסיות )לא ריאלי(.
2. משק המים הינו דוגמה טובה לקיום תכנון מרכזי וממלכתי ביחס לתכנון
תשתיות אחרות.
3. נדרשים משאבים רבים על מנת לייצר תוכנית אב שבודקת כל פינה
וכל סוגיה הנדסית מדינית בלתי פתורה. בהעדר משאבים אלו, על
בסיס עבודות קיימות וחדשות. מיטב ההמלצות ניתנו תוך שילוב מיטב
המומחים המקצועיים הזמינים לעבודה מסוג זה. במצב של תכנון
אופטימאלי כל סוגיה מנותחת בכל הרמות החל ממדיניות ועד לתכנון
כללי. אילוצי זמן ותקציב לא מאפשרים זאת ולכן נעשית העבודה
במקביל בהיררכיות התכנון.
4. המערכת המקצועית דנה במסמך, כולל בשימוע ציבורי במעמד שר
האנרגיה והמים הקודם, מר עוזי לנדאו. סוגיות נבחרות הובאו לדיון
ציבורי רחב.
5. בכתבה קיים בלבול בין עבודת מדיניות לעבודת הנדסה )אמינות אספקה
והערכות לתרחישים זו שאלה של מדיניות בעיקר - הניתוח של הצרכים
ההנדסיים מביאה בחשבון ניתוח משמעויות חלקי ביותר(.
6. ישנם נושאים שהמדיניות ברורה ביחס אליהם ועל כן נבדקו כמותית
ויש המלצות ברורות ביחס אליהם )למשל נושא ההתפלה וההערכות
לתרחישים( וישנם נושאים הטעונים בדיקה הנדסית כלכלית לצד יכולת
ישימות מערכתית פוליטית )לדוגמה: היקף צמצום תאגידי המים(.
7. אגף תכנון הקפיד כי בנושאים הדורשים בדיקה הנדסית כלכלית - יוקצו
מירב המשאבים האפשריים לבדיקתם. באותם נושאים שהדבר עדין לא
התאפשר, לא תהיה המלצה חד משמעית בנושא.
8. יודגש שמעבר להכנת תכנית האב הארצית בה מדובר, מוביל אגף התכנון
ברשות המים את תכנון משק המים במדינת ישראל בראיה מערכתית
וארוכת טווח במשך שנים רבות, מאז הפרטתה של חברת תה”ל. הדבר
בא לידי ביטוי בפיתוח כלי תכנון לסיוע בקבלת החלטות ובהכנת עשרות
תכניות אב נושאיות ואזוריות שמהן נגזר בפועל פיתוח משק המים של
מדינת ישראל.
9. בעת העדכון הבא של מסמך המדיניות )לאחר הנחית מועצת הרשות
בלבד(, יוסקו לקחים שנלמדו בהמשך להכנת המסמך הנוכחי וישולבו בו
המסקנות המקצועיות שנצברו מאז אישורו במועצת הרשות ב-2102.
אנו בטוחים כי המסמך הבא יהיה טוב יותר מקודמו.
קוראים
כותבים