מגזין המים הישראלי
הנדסת מים
15
השפעת השינויים המוצעים על הדירוג הפיננסי
של מקורות
היא החברה הריאלית היחידה בדירוג זה בישראל
AAA
מקורות המדורגת ב-
ומשמעות הדירוג: יכולת גיוס לפרקי זמן ארוכים מאוד )53 שנה( - יתר
המשק מגייס בדרך כלל עד ל-02 שנה. בנוסף, מרווחי ריבית לגיוס בפערים
.
AA
של %5.0 עד %5.1 לעומת החברות בקבוצת
המשמעות הכלכלית, כתוצאה מירידת דירוג אפשרית על עלויות גיוס ההון
של החברה, ככל שלא תעמוד במתווה ההתייעלות המוצע: תוספת עלות
של 05-52 מיליון שקל בשנה - חמש שנים. תיתכן גם הקשחה בגמישות
התפעולית של החברה בפריסת הוצאותיה התזרימיות על פני השנים.
המלצות ליישום בטווח המיידי/קצר
תשואה להון עצמי - מוצע לשנות לריבית המותאמת לריבית השוק
)במקום %5.6 ל-%5.4, כיום(. ניתן לראות כי: בעת ייסוד הסכם העלויות,
מרווח התשואה ביחס לריבית חסרת סיכון עמדה על %4-%5.3. ביחס
לריבית בשנים האחרונות המרווח גדל ל-%5.5. מקורות נהנית מרווח נוסף
:
המשמעות
בגין עבודות חוץ השקול לכ-%5.1 תשואה על ההון העצמי.
חיסכון כספי של כ-26 מיליון שקל בשנה הראשונה.
עלות הון זר - נורמטיבית מוכרת לחברה, תוותר ללא שינוי. אורך
חיי הנכסים החשבונאי - מוצע להאריך מ-52 ל-03 שנה בממוצע.
: חיסכון כספי של כ-67 מיליון שקל בשנה הראשונה.
המשמעות
השקעות ופיתוח - יקבע סל פרויקטים קטנים )עד 01 מיליון שקל כל אחד(,
שעבורם ההכרה בעלויות תהיה על פי התקציב המאושר בוועדת השיפוט
)ללא בדיקות נוספות של עלויות תכנון מפורט או ביצוע(. רווח או הפסד על
חשבונה של מקורות. בנוסף, ייושמו פעולות נוספות להגברת אפקטיביות
: פישוט הליכי אישור פרויקטים במשק
המשמעות
הבקרה תוך פישוטה.
המים, תוך הגדלת האחריות והגמישות של החברה.
הכרה בעלות האחזקה ותפעול - מודל התפעול יתמרץ פעילות החברה
ליעילות על ידי קביעת עלות תפעול ואחזקה נורמטיבית, כפונקציה
של היקף וסוגי הנכסים המופעלים על ידי מקורות - לפי %81.1 מההון
הפעיל. כמו כן, יקבע מנגנון לגריעת נכסים והכרה בעלויות תפעול
נמוכות לנכסים המשמשים להגדלת אמינות אספקה, ביחס לנכסים
: הכרה בעלות אחזקה ותפעול
המשמעות
הפעילים באופן מלא.
מתעדכנת בהתאם להיקף הנכסים ולא סכום נורמטיבי שמוכר כיום.
הכרה בעלויות תקורה - הכרה על בסיס נורמטיבי, עלויות ארנונה, אבטחה
וביטוח כפונקציה של ההון. קביעת עלות נורמטיבית לעלות המטה
וההנהלה שמשקפת יעילות )יישום בשלבים על פני 3 שנים(. כמו כן, פחת
גבייה יוכר ברמה של %1.0 פחת מים, בדומה למנגנון הקיים – עד פחת של
: חיסכון כספי של כ-05 מיליון שקל בשנה שלישית.
המשמעות
.3%
הכרה בעלות האנרגיה - תבוסס על חלוקת מקדמי האנרגיה למ”ק, לפי
יחס האנרגיה לצריכה בכל אחד מהאזורים המנותקים ובמערכת הארצית.
עלות האנרגיה להפקת מים מהמקורות השונים כנרת, אקוויפר והתפלה
נלקחת בחשבון במודל. ”רצועת הניוד” לרכיב האנרגיה תבוטל בהדרגה.
מקדם התייעלות לרכיב האנרגיה ייקבע על סמך אומדן הצפי להתייעלות על
בסיס הסכמי אספקה שנחתמו בעת האחרונה ועל בסיס שינויים בתשתיות
: התאמת המודל לתפעול בפועל והטלת
המשמעות
וטכנולוגיה צפויה.
מרווחי סיכון על חברת מקורות.
המלצות ליישום בטווח הארוך אחרי 3 שנים
הכרה בהשקעות ופיתוח - עם תום תוכנית הפיתוח של החומש הבא, ולאחר
ביצוע סקר נכסים וגריעת נכסים שאינם פעילים יקבע ההון הנורמטיבי
ליחידת אספקה. עבור מגה-פרויקטים או פרויקטים חריגים יתבצע חישוב
עלויות בנפרד. כמו כן, תקבענה אמות מידה לשרות ואספקה למקורות
: מתן עצמאות לחברה
המשמעות
במסגרתם תבוצע תוכנית הפיתוח.
בקביעת וביצוע השקעות.
רישיון פעילות - יוסדר מתן רישיון מהותי לפעילות לחברה. במסגרת רישיון זה
ייקבעו חובות וזכויות החברה בנושא אספקת השירותים המסופקים על ידה.
סיכוני ביקוש - החלת מנגנון הדרגתי לפיו החברה נושאת בסיכוני ביקוש
לשירותים שהיא מספקת, בתוך ”רצועת ניוד” בה מתבצעת חלוקת הסיכון
: יציבות תעריפית לצרכנים ומתן
המשמעות
והסיכוי בין החברה לצרכנייה.
אפשרות למרווחי סיכון וסיכוי לחברת מקורות.
עריכת מפקד נכסים לחברה - בחלוף למעלה מ-57 שנים, מאז הקמת
החברה, מומלץ לבצע סקר נכסים מקיף ומפורט לכלל נכסי החברה. הכרה
בהשקעות ופיתוח - מודל ההשקעה המוצע מבוסס על צמצום התערבות
הרגולטור. הבסיס למודל החדש יהיה עמידה של החברה במחויבויותיה, כפי
שייקבעו במסגרת רישיון הפעילות, אישור תכנית פיתוח רב שנתית על בסיס
: טיוב נתוני ההון
המשמעות
תכנית אב למשק המים ותעדוף פרויקטים.
לצרכי הכרה בעלויות תשואה, תחזוקה ותפעול.
חברת שח”מ - מידת ההשתתפות של שח”מ בביצוע פרויקטים של מקורות
תופחת באופן הדרגתי מ-%66 כיום ל-%04 - תוך חמש שנים. במקביל
:
המשמעות
תתאפשר הגדלת היקפי הפעילות של החברה במשק המים.
שיפור היעילות בביצוע השקעות ועלות הפרויקטים.
חברת המפא”ר - איחוד חברת המפא”ר עם חברת מקורות הינה החלופה
העדיפה. עם זאת, לאור המורכבות הרבה של מהלך זה, ממליצה הוועדה על
החלופה הישימה, לפיה כל ביצוע ההשקעות במפא”ר ייעשה ויירשם מעתה
: העברת כלל משק ההולכה לביצוע
המשמעויות
ואילך בספרי מקורות.
השקעות של מקורות, ניצול עדיף של המשאבים לפיתוח משק המים,
פישוט אופן הרישום והגדלת רווחיותה של חברת מקורות.
מנהל מערכת למקטע ההפקה - יקבע מנהל מערכת להפקה שינהל את
רישום כמויות המים המופקות בכל אחד ממקורות ההפקה. מנהל המערכת
יונחה לשלם את העלות הנורמטיבית של ההפקה למפיק תמורת המים
שיספק. מנהל המערכת יספק את המים שקיבל לכל בעל רישיון אספקה
לפי רישיון האספקה המונפק על ידי רשות המים. האספקה לבעלי רישיון
תהיה לפי שימושים ומטרות ועל-פי התעריפים הקבועים בכללים.
התקבולים ישמשו את מנהל המערכת לתשלום בגין הפקת המים לבעלי
רישיונות ההפקה ובנוסף ישרתו את התעריף האחיד, קרי, יתרתם תועבר
ל”אמבטיה תעריפית” ובכך יכסו חלק מהעלות המוכרת במשק המים
: העברת כספי היטלי הפקה מתקציב המדינה למשק
המשמעויות
הארצי.
המים בהיקף שנתי של כ-003-052 מיליון שקל )הפחתה של התעריף
לצרכן(. ביטול הצורך בגביית היטלי הפקה לאוצר המדינה.
הבסיס למודל החדש יהיה עמידה של החברה
במחויבויותיה, כפי שייקבעו במסגרת רישיון הפעילות,
אישור תכנית פיתוח רב שנתית על בסיס תכנית אב
למשק המים ותעדוף פרויקטים