Background Image
Next Page  21 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 21 / 48 Previous Page
Page Background

21

| 29.05.15 |

י"א סיון תשע"ה

| 162

גליון

שביעי

המקורות הרימו דגלים

בינתיימ, הוא מצא מקורות רבימ שאינמ

עולימ בקנה אחד עמ פ יקתו של הרב

פיינשטיינ, וכיומ הוא עצמו משמש כרב

בישראל וראש מדרשות שונות )’מדרשת

הרובע' והמדרשה של מכללת ’אורות אל

קנה'(. ככל שהוא העמיק באוצר ה פרות

היהודית, הוא גילה יח הפוכ לחלוטינ

למושג הדגל בכלל ולדגל יהודי בפרט.

”הופתעתי לראות עד כמה המקורות

מדברימ במפורש על חשיבותו של הדגל.

אנחנו אומרימ שלוש פעמימ ביומ בתפי

לה ’שא נ לקבצ גלויותינו', הנ לקיבוצ

הגלויות הוא הדגל. זהו נ הדגל שקורא

לקיבוצ הגלויות. הרמב"נ פירש את הפ וק

’ובני ישראל יוצאימ ביד רמה', כלומר -

המ הרימו את הדגל, שהוא ימנ מובהק

לעצמאות. גמ בפרשת ’במדבר' שקרא

נו בשבת שעברה, ישנמ כמה מדרשימ

ב'במדבר רבה' בהמ חז"ל אומרימ במפורש

כי עמ ישראל הוא זה שהמציא את הדגל.

למעשה, על פי אותו מדרש, הגויימ המ

שהעתיקו זאת מאתנו".

המדרש הזה, טוענ הרב שבט, מפריכ

למעשה טענה מרכזית שנשמעת לא פעמ,

בעיקר בקרב זרמימ חרדימ, נגד ממני

הלאומיות היהודית במדינת ישראל ולט

ענתמ, יצירת הדגל היא אימוצ מובהק של

חוקות הגויימ. ”מתברר שבדיוק הפוכ. וזו

גמ נקודה מאוד ב י ית בהבנת היהדות.

הדת והלאומיות הישראלית אלו שתי

מציאויות חופפות", קובע הרב שבט ומ

ביר, ”המצווה לגור בארצ היא מצווה דתית

או לאומית? זוהי מצווה דתית-לאומית

וככ גמ החשיבות של הדיבור בשפה הע

ברית. זה לאומי ודתי ביחד. והדגל עניינו

כמו הבגד היהודי, ברגע שעמ ישראל קיבל

על עצמו את הדגל הוא מקבל ח ינות".

ואז לפני שלוש שנימ, הוא נפגש עמ

דרשת הרב קוק אודות משמעות דגל יש

ראל בארכיונ ב'בית הרב קוק'. האבנימ

שהוטחו בו אז כנער ציוני, במילותיו הק

שות של הרב פיינשטיינ, התפוררו ונעלמו

כלא היו. משפטיו הגאוליימ של הרב קוק

היו כמימ חיימ לנפש צמאה. ”עד שלא

מצאתי, שהרב קוק חולק במפורש על

הרב משה פינשטיינ, היה לי לא נוח בתור

אחד שגדל בארה"ב, שכולמ שמ פו קימ

בענייני הלכה כרב משה פיינשטיינ. היה

לי לא קל לצאת עמ אמירה שת תור את

דבריו ותציע הבנה הפוכה. אבל אחרי

שראיתי את דברי הרב קוק, שהוא לא

פחות גדול מהרב פיינשטיינ, אז שמחתי.

שמחתי הייתה גדולה יותר כשראיתי שב

מחקר שלי כיוונתי נכונה לכל הנקודות

שציינ הרב קוק בדרשתו".

השבוע התקיימה ההשקה ל פרו של

הרב שבט. מאמריו הרבימ אודות דגל יש

ראל ומקורותיו ההלכתיימ קובצו לאגודה

אחת. הרעיונ לפר מ את

המחקר כ פר, שיוצא גמ

בזכות מלגה שקיבל הרב

שבט ממכללת ’אורות יש

ראל', נבע לא מעט מהחשש

של הרב שבט מפני חדירה

של רוחות פו ט ציוניות גמ

לתוככי הציונות הדתית. ההכ

רח להוציא פר שיע וק בצד ההלכתי של

הדגל התבשל אחרי ימי העקירה מגוש קטיפ.

”כאחד שעובד עמ נוער, אני רואה שיש

הרבה בלבול ביח למדינה, לצה"ל ולמו

דות המדינה", אומר הרב שבט, ”אחרי

הגירוש מגוש קטיפ זה בא לידי ביטוי

בגיו לצה"ל או באמירת ה'הלל' ב'יומ

העצמאות'. היו ישיבות שהפ יקו לחגוג

את החג וזה האיצ בי להפוכ את המח

קר לנושא ציבורי. להזכיר נשכחות. אמ

כי בשנימ האחרונות, רואימ את הנוער

חוזר למ לול של הציונות הדתית, אבל

תמיד קיימת בעיית השחיקה, כמו בחיי

נישואימ, ויש לחזור על הראשונות. לכנ

גמ הרחבתי ב פר את ה וגיה של מצוות

הדיבור בשפת הקודש. יש מצווה לדבר

עברית. אמנמ היומ אנשימ מתייח ימ

לזה מתוכ הרגל משומ שהמ נולדו לתוכ

מציאות של שפה עברית מדוברת, אבל

המצוות כידוע, צריכות כוונה".

להניף דגל של מדינה זרה? איסור

למרות האמירות הברורות של הרב שבט

והמקורות הרבימ שמופיעימ ב פרו אודות

קדושת הדגל, בכל מה שקשור לפר ומ

הדברימ בשפתו המקורית, אנגלית,

וליהודי ארה"ב והגולה, שבט שומר

הזהות של יהודי היא

היהדות והוא צריך

להתגאות בה ולא

להחביא אותה. הדגל

הוא בבחינת מנהג

שעם ישראל קיבל על

עצמו. יש לזה דין של

מנהג ישראל שאין

לזלזל בו חלילה

או להתנכר אליו

צילום: נתי שוחט, פלאש 09

קנאים עוברים על איסור שריפת דגל ישראל

מרים את הדגל. הרב שבט

וספרו שיצא השבוע