29.05.15 |
י"א סיון תשע"ה
| 162
גליון
שביעי
| 40
מפת הדרכים
שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי 7286423-250, חפשו בגוגל 'מורשת הגליל'
………
שבתאי שירן
המ חיימ בינינו ברמלה, אשדוד, קרית
גת מושב מצליח ועוד, ישראלימ לכל
דבר, דוברי עברית ללא מבטא זר, משר
תימ בצה"ל, יהודימ על פי החוק ובכל זאת
"דתיהמ שונות".
המ עמדו עמ כלל ישראל בהר יני במתנ
תורה ועדיינ יחגגו את חג השבועות בתא
ריכ שונה.
יש להמ בתי כנ ת יפימ בכל הישובימ
שצוינו ובכל זאת אל תנ ה להכנ לתפילת
ערבית: כי לא תמצא כ א לשבת, כי אינ
תפילת ערבית, כי דורי התפילה שלהמ
שונימ, כי לא יתנו לכ להכנ כי אינכ טהור.
ה יור שלנו השבוע יהיה לרמלה אל
מרכז היהדות הקראית במדינת ישראל.
תחילת ה יור תהיה במבואה של בית
הכנ ת במקומ שמ נוכל להציצ, מבלי
להכנ , בבית הכנ ת פנימה, כביכול בית
כנ ת רגיל עמ ארונ קודש ועמוד ובימה
ושטיחימ מקיר אל קיר, רק פרט אחד ח ר
- כ אות לשבת, כי הקראימ מתפללימ
בעמידה או בישיבה מזרחית.
היד שנשלחה לנשק את המזוזה נות
רה באויר - אינ מזוזה. לפחות לא באופנ
הקראים
סיור בעקבות היהודים הקראים שרואים עצמם מחויבים למקרא בלבד. למה אין מזוזה בדלת?
מדוע אין כסאות בבית הכנסת? ולמה לוח השנה הקראי שונה מהלוח העברי?
שאנחנו מכירימ אותה, המזוזה בדמות שני
לוחות הברית, מוצבת מחוצ למשקופ והיא
ריקה מכל קלפ או טק ט פנימי אחר.
שלמה, בחור נחמד המלווה אותנו, מ
תובב ללא כיפה על ראשו, למרות שתפ
קידו הוא עוזר הרב הקראי, כי הקראימ לא
מקפידימ על כי וי ראש. הוא מוביל אותנו
למשרדו שמ הוא שמח להכיר לנו את תו
לדות העדה ולענות על שאלות.
הקראות פרצה ליהדות ב ערה באמצע
המאה השמינית והכריזה תגר על התורה
שבעל פה ומנהגיה. "לא תבשל גדי בחלב
אמו", יאמרו הקראימ, הוא "לא תבשל גדי
בחלב אמו" כפשוטו, ולכנ אינ אי ור על
אכילת בשר בחלב פרה. ואת כל מנהגינו
להפריד כלימ ולהקפיד על שש שעות הב
דלה, יבטלו הקראימ מכל וכל.
פירת העמר מתחילה "ממחרת השבת",
לכנ חג השבועות יחול תמיד ביומ ראשונ.
חנוכה אינו מדאורייתא ועל כנ ית
עלמו הקראימ ממנו, את פורימ לעומת
זאת המ מקפידימ לחגוג, על פי הציווי
ב'מגילת א תר'. הציצית מכילה פתיל
בצבע תכלת ינטטי.
הקראימ מקדשימ את החודש על פי חי
דוש הלבנה, וכל הכללימ המוכרימ לנו של
"לא אדו ראש וכו'" זרימ להמ לחלוטינ.
ולכנ לוח השנה הקראי יכול לחול בפער
של יומ או יומיימ יח ית ללוח העברי.
לידתה של הקראות בבבל, משמ הת
פשטה לכל קהילות ישראל כאשר מרכזה
העיקרי היה במצרימ, שמ הייתה קהילה
קראית גדולה שעלתה כאיש אחד ליש
ראל לאחר 'מבצע יני'. הקראי המפור מ
ביותר הוא ללא פק ד"ר משה מרזוק אשר
מ ר את נפשו למענ מדינת ישראל ונתלה
במצרימ בעקבות פרשת 'ע ק הביש'.
יפור מרתק במיוחד הוא יפורה של
הקהילה הקראית במזרח אירופה. קהילה
זו בחרה להתנתק מנ העמ היהודי באמ
צע המאה ה-91 ולהכריז על עצמה כלאומ
נפרד ממשפחת העמימ הטטרימ. התנתקות
שאפשרה לה לצאת מתחומ המושב ולה
שתלב במו דות השלטונ הרו י. התנתקות
זו גמ הצילה את חיי הקראימ בשואה,
משהוכרו על ידי הנאצימ כ"טטרימ בני דת
משה". יהודימ רבימ ני ו להנצל על ידי
•
מ מכימ מזויפימ בהמ נרשמו כקראימ.
בית הכנסת הקראי
מזוזה קראית