≤∑
˙ Â  È Â ˆ Ó ‰ † Á Â Ù È Ë
רבות מהאסטרטגיות שאותן נוקטים תלמידים מחוננים בפתרון בעיות
עשויות לסייע משמעותית לתלמידים "רגילים" - זו אחת ממסקנותיו
של ד"ר בוריס קויצ'ו, חבר סגל במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים,
בעקבות הדוקטורט שאותו השלים בשנת 3002.
חלק מממצאי המחקר הוצגו בכתבי עת ובכנסים בינלאומיים בלטביה,
איטליה, בולגריה וארה"ב.
במסגרת הדוקטורט, שאותו ביצע בהנחיית פרופסור אבי ברמן )הפקולטה
למתמטיקה( ופרופסור מיכאל מור )המחלקה להוראת הטכנולוגיה
והמדעים(, בחן ד"ר קויצ'ו את דרכי החשיבה של נערים מחוננים בפתרון
בעיות.
הוא הצליח לנסח סדרה של אסטרטגיות היוריסטיות המשמשות תלמידים
מחוננים ומורים מובילים הנתפסים כ'מומחים' לפתרון בעיות מתמטיות,
וסיווג אותן על פי מידת התועלת שהן מביאות להם.
מסקנותיו של ד"ר קויצ'ו מבוססות על שלושה מקורות: מעקב אחר
תלמידי תיכון מחוננים )שייצגו את מדינת ישראל באולימפיאדת
המתמטיקה הבינלאומית( בשעה שפתרו בעיות מתמטיות; ניתוח שאלונים
שמילאו עשרים מורים, ואשר עסקו בגישתם של תלמידים לפתרון בעיות;
ומחקר על נער מחונן שניסח משפט חדש בגיאומטריה.
"כאשר הקנינו לתלמידים את אסטרטגיות החשיבה המאפיינות מחוננים,
גילינו שכל התלמידים 'מרוויחים'; אבל ההתקדמות הגדולה ביותר הושגה
דווקא בקרב התלמידים החלשים ביותר."
ד"ר קויצ'ו, שהשלים תואר ראשון באוניברסיטת לבוב, שימש באוקראינה
מורה למתמטיקה בבית ספר תיכון. לאחר שעלה לישראל לפני כשבע
שנים השלים דוקטורט בטכניון, ואחריו יצא לפוסט-דוקטורט בפקולטה
למתמטיקה באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו.
כיום עוסק ד"ר קויצ'ו במגוון נושאים הקשורים בעיקר לחינוך מתמטי
‰ÓÈ„˜†ÌÈÂÁÓ
בתאריך 41 ביוני התקיימה במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים פגישה מחלקתית
בנושא מצוינות ומחוננות. מטרת הפגישה הייתה לרכז את הידע הרב שהצטבר
במחלקה בנושא. את הפגישה פתח פרופסור אביב רוזן, המשנה הבכיר לנשיא,
שהתייחס לנושא הן במישור הלאומי - חלוקת משאבים הולמת, והן במישור האישי
- תיוגם של המחוננים.
הנושאים שהוצגו בפגישה היו "דרכים לטיפוח מצוינות במתמטיקה לתלמידים
מוכשרים ומגלי עניין" )פרופסור אורית זסלבסקי(; "כישורי חשיבה בקרב מחוננים
ומחוננות צעירים" )פרופסור יהודית דורי(; "האם וכיצד הערכה בקורסים למחוננים
תורמת ללמידה משמעותית?" )ד"ר טלי טל(; "אתגר ותרומה של תחרות רובוטים
בבית ספר על יסודי" )ד"ר איגור ורנר(; ו"תפיסת הזדמנויות ללמוד כיצד תלמידים
מחוננים פותרים בעיות מאתגרות" )ד"ר בוריס קויצ'ו(.
ÌȘȯ·Ó‰Ó†„ÂÓÏÏ
אלכס בונין, תלמיד אורט קריית ביאליק, זכה במדליית ארד באולימפיאדה
הבינלאומית בכימיה שנערכה בחודש יולי בדרום קוריאה. זו הפעם הראשונה
שמשלחת מישראל משתתפת באירוע. בראש המשלחת עמדו פרופסור
אשר שמידט וד"ר אייל ברנע מהפקולטה לכימיה.
המשלחת נבחרה מבין המשתתפים בפרויקטים "כימיאדה" ו"ארכימדס"
שנערכים על ידי הפקולטה לכימיה בטכניון. פרויקט "כימיאדה" נתמך על
ידי משרד החינוך ובהשתתפות החברה הישראלית לכימיה, חברת החשמל,
טבע, תמ"י, ובתי הזיקוק; ופרויקט "ארכימדס" - על ידי טבע, כימיקלים
לישראל, תמ"י, גדות תעשיות, צ'ק פוינט, חיפה כימיקלים, קרן אייסף, דור
, וכרמל אולפינים.
GM
כימיקלים, פיליפס,
הפקולטה מתכוונת לשפר את תהליך הכנת המשלחת לקראת האולימפיאדה
הבאה שתיערך במוסקבה בקיץ 7002. "מערכת היחסים עם שאר המשלחות
שהשתתפו באולימפיאדה היתה טובה, גם עם המשלחות הערביות. פיתחנו
יחסים ידידותיים, למעט עם הקבוצה האיראנית", סיפר אלכס בונין.
חברי המשלחת הישראלית )מימין לשמאל( - דן דבירי, פנחס שכטר,
איתמר שמאי ואלכס בונין. במרכז - המדריכה הקוריאנית של המשלחת,
סה-אין קים.
‰‡È¯Â˜·†‰ÈÓÈΉ†˙„‡ÈÙÓÈχ·†„¯‡†˙ÈÈÏ„Ó
- קידום מחוננים, דרכי חשיבה בפתרון וחיבור בעיות מתמטיות, הוראה
אוניברסיטאית ושילוב בין מתודולוגיות כמותיות ואיכותיות. יחד עם
פרופסור אבי ברמן הוא מנחה את הדוקטורנט יפים כ"ץ בנושא "יופי
במתמטיקה"; יחד עם פרופסור ברמן ורוזה לייקין )מאוניברסיטת חיפה(
הוא מתכנן לחקור מרכיבי מחוננות ויכולות מתמטיות של תלמידים
מצטיינים בבתי ספר על-יסודיים. כמו כן בכוונתו לחקור את הוראת
המתמטיקה בטכניון ובמכינה הטכניונית.
"בנוסף, הייתי רוצה לארגן תחרות של מורים מובילים, מחוננים, כמו
שנהוג באוקראינה," אומר ד"ר קויצ'ו, שב-7791 זכה בתחרות "מורה
השנה" באוקראינה.
כולם מרוויחים. ד"ר
בוריס קויצ'ו
47...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...1