ÔÂÈÎˉ ÔÚÓÏ Ï‡¯˘È· ÔÂÈÎˉ È˘¯Â„ ˙„‚‡
42
”יצחק דנציגר, חתן פרס ישראל לפיסול
ופרופסור בפקולטה לארכיטקטורה,
ייזכר תמיד כאמן, פסל ומעצב נוף
סביבתי שהותיר חותם על האמנות ונצרב
בתודעת התרבות הישראלית כולה. דמותו
הכריזמטית הציעה מודל חדש של ישראלי
שמצא דרך ייחודית להלך בשדות הארץ,
לחקור את מקורותיה ומרחביה, לכבד
את תכונותיה הטבעיות והתרבותיות,
ולנסח מופת של יחסים בין האדם לבין
המקום, הסביבה, האתר, הנוף, האמנות
וההיסטוריה“. את הדברים האלה כתבה
שרון יאבו איילון, אוצרת התערוכה ”אדמה.
מים. עץ - היבטים סביבתיים ביצירתו של
יצחק דנציגר“, שהתקיימה במרכז לאמנות,
מדע וטכנולוגיה ע“ש פ. ק. הניך, בפקולטה
לארכיטקטורה ובינוי ערים.
התערוכה, פרי יוזמתו של דני שושן,
אמן ומרצה בפקולטה, נפתחה במסגרת
אירועי הקורטוריון והתמקדה בעבודות
המאוחרות של דנציגר, שנעשו מתחילת
שנות השבעים ועד מותו בתאונת דרכים
ב-7791.
ÛÂ‰ ÏÚ ‡·˙Ó
יצחק דנציגר, יליד 6191, נחשב בעיני
רבים ל“נסיך האמנות הישראלית“. יגאל
תומרקין אמר עליו שהוא ”מתנבא על
הנוף“ ואסתר זנדברג כתבה ב“הארץ“
שדנציגר הותיר ”עקבות בל יימחו בזירת
האמנות, האדריכלות והתרבות בישראל,
ללא קשר לגורלן של עבודותיו.“
רבים מכירים את יצירותיו של דנציגר
”נמרוד“ ו“שבזיה“ )9391(. מעטים מכירים
את עיסוקו בחיפוש אחר הקשר שבין
האדם לסביבתו. בשנת 8391, כאשר חזר
לישראל מלימודי פיסול בלונדון, הקים
דנציגר סטודיו בצל עץ התות שבחצר בית
החולים המשפחתי דנציגר בתל-אביב. הוא
פיתח גירסה מקומית של אמנות האדמה
האמריקאית - תיעד קברים והתמקד
בחקר מקומות פולחן ארכיאולוגיים ועצים
קדושים, ויחד עם תלמידיו בטכניון ביצע
פרויקטים סביבתיים שונים - ביניהם
שיקום הבוסתן בוואדי שיח בחיפה
ושיקום נסיוני של מחצבות מפעלי ”נשר“
בכרמל. פרויקט זה התבצע גם בעזרת
חוקרים מהטכניון, ושיקף את כוונתו של
דנציגר ליצור שיתוף פעולה בין האמנות
לבין המדע.
ÔÓÊ· ‰¯ÊÁ
מתוך שאיפה ליצור תחושה של ”חזרה
בזמן“, הממחישה בצורה ברורה ביותר
את החדשנות של הפרויקטים האלו,
הוחלט לשחזר במסגרת התערוכה שניים
מהמיצבים של דנציגר.
במשך כשנה עסק צוות מיוחד שהוקם
לצורך כך בגיבוש התערוכה, כאשר
על הקמתה בפועל ניצחה עינת אשר,
ל ז כ ר ו ש ל
י צ ח ק ד נ צ י ג ר ז “ ל ,
א מ ן ר ב - ת ח ו מ י
ו מ ו ר ה מ י ת ו ל ו ג י
ב פ ק ו ל ט ה ל א ר כ י ט ק ט ו ר ה
ו ב י נ ו י ע ר י ם
להלך, לחקור,
ע ק ב ו ת ב ל י י מ ח ו . ה ת ע ר ו כ ה ב ג ל ר י ה ה נ י ך
ב מ ס ג ר ת א י ר ו ע י ה ק ו ר ט ו ר י ו ן
48,43,44,45,46,47 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...1