28
תחבורה
מיליון נסיעות ביום, ב-005,6 קווים
7.6
שעוצרים ב-864 תחנות. אלה שלושה
מנתוני הרקע של מערכת התחבורה הניו-
יורקית, שנדונה בהרצאת הפתיחה של יום
העיון "הנדסת מערכות פוגשת תחבורה".
המרצה, אן אוניל, סיפרה על מורכבותה
של המערכת הזאת, שעליה היתה ממונה
במשך עשר שנים כמהנדסת מערכות
ראשית.
"אם אתם סבורים שהעסק הזה מסובך
לניהול, אתם צודקים. מאז הקמתה לפני
011 שנים התפתחה מערכת התחבורה
של ניו יורק לארגון רב חטיבתי שמעסיק
54 אלף עובדים. בשל המורכבות הרבה
הוחלט לפני כעשור לערוך שיפור ביצועים.
למדנו ממקומות אחרים בעולם, בעיקר
מלונדון, ושמנו דגש על שיפור הקשרים בין
היחידות באמצעים של הנדסת מערכות.
דרך אגב, התקציב שהוקצה למהלך
הזה תפח מ-5.2 מיליארד דולר ל-01
מיליארד."
הרצאתה של אוניל פתחה את יום העיון
שהתקיים במוסד נאמן בטכניון, בחסות
מרכז גורדון להנדסת מערכות והמכון
לחקר התחבורה. בארוע השתתפו נציגים
מהאקדמיה, מהמגזר הציבורי ומהמגזר
הפרטי. ד"ר אילת גל-צור מהמכון לחקר
התחבורה הציגה אפליקציות ניווט עדכניות
למכשירי סמארטפון. "כיום עומדות
לרשותנו אפליקציות ניווט שונות, ותפקידנו
כמהנדסי מערכות הוא לסייע בבחירה
בתוך מרחב החלופות. תפקידה של רשות
התחבורה הוא לסייע בפיתוח פתרונות
תומכי מדיניות קיימות."
המטרונית: אוטובוס-רכבת
עמוס גלרט, מנכ"ל חברת דן בצפון, הציג
ית" שהחלה לפעול לפני
ִ
טרוֹנ
ֶ
את "המ
כחצי שנה במטרופולין חיפה - פרויקט
הראשון בישראל. "הפרויקט הזה
BRT
ה-
הוא חלומו של כל מי שעוסק בהנדסת
מערכות", אמר גלרט. "זהו למעשה
אוטובוס שמופעל כאילו היה רכבת. יש לו
נתיב משלו ועדיפות ברמזורים, ובארבע
הדלתות שלו מופעלים חיישני ספירת
נוסעים. ניהול התנועה של המטרונית
מבוסס על מרווחי זמן בין האוטובוסים ולא
לפי השיטה המסורתית של זמני נסיעות,
והשילוט בכל רציף מעדכן את הנוסעים
בשעה המדויקת שבה יגיע האוטובוס
הבא."
גלרט ציין כי "שיטת התכנון ההיסטורית,
המפרידה בין תשתית לכלי רכב, אינה
פועלת כאן. אצלנו המימד הטכנולוגי
נלקח בחשבון כבר מהרגע הראשון,
מתוך שאיפה לשילוב אופטימלי בין מיכון,
אלקטרוניקה, הנדסה אזרחית, מיחשוב
ועבודה מול מאגרי מידע. בשל התלות
החזקה בין המערכות השונות דרושה כאן
ראייה מערכתית ובחירה מושכלת בין
הספקים. לכן, תיפקודו של האינטגרטור
(שהוא מהנדס מערכת) הוא גורם מרכזי
בהצלחת הפרויקט."
מכשולים בדרך לתחבורה חכמה
זאב שדמי ועופר פורת ממשרד התחבורה
ITS
סיפקו הצצה לא מחמיאה לעולם ה-
(מערכות תחבורה תבוניות). בין השאר
אמרו השניים כי במצב הקיים אין תוכניות
אב מאושרות לביצוע, קיימים פערי ידע
ושפה בין מקבלי החלטות ומתכננים,
והתרבות המוסדית והארגונית מקשה על
התקדמות משותפת.
יום העיון אורגן על ידי מרכז גורדון
בראשות פרופסור אביב רוזן והמכון לחקר
התחבורה, בראשות פרופסור שלמה בכור.
הצוות המארגן כלל את ד"ר אביגדור
זוננשיין ושרון שושני-תבורי ממרכז גורדון,
ואת ד"ר איילת גל-צור מהמכון לחקר
התחבורה, והסתייע בזאב שדמי מלשכת
המדען הראשי של משרד התחבורה.
6.7 מיליון
נסיעות ביום
מאת: אבי שמול