נובל
פרס
±∞
≠
תום הדוקטורט יצא שכטמן לפוסט
מעבדות המחקר של
≠
ARL
≠
דוקטורט ב
שם שהה בין
¨
חיל האוויר האמריקאי באוהיו
Æ
וחגג את לידת בתו השלישית
±π∑≤≠μ
השנים
עם המון רעש של
¨
”ישבנו בבסיס של חיל האוויר
והבוס שלי
¨
מוניתי לראש קבוצה
Æ
המראות ונחיתות
עניתי לו שאני
Æ
שאל אותי מה מעניין אותי לחקור
“Æ
מתעניין בפיתוח סגסוגות בהתמצקות מהירה
חומרים לתעשיית התעופה
¨
שכטמן עבד על פיתוח סגסוגות חדשניות מאוד
שנכנסו לשימוש בעולם
¨
מבוססות טיטניום
”המתכות האלה
Æ
התעופה רק כעבור שנים רבות
ומתאימות
¨
עמידות מאוד בטמפרטורות גבוהות
עבודתי שם
Æ
מאוד לחלקים מסוימים במטוס
מכיוון שכבר היה
Æ
בוצעה במיקרוסקופ אלקטרונים
נחשבתי שם למומחה
¨
לי ניסיון שצברתי בטכניון
אחרי שסיימתי את
Æ
המוביל בשימוש במיקרוסקופ
דוקטורט וחזרתי לישראל המשכתי לבקר
≠
הפוסט
בבסיס בתקופת הקיץ וללמד שם מיקרוסקופיית
עד היום אני שומר על קשר עם חלק
Æ
אלקטרונים
“Æ
מהאנשים האלה
שהיה אחד מתלמידיו בבסיס
¨
ד“ר דניס דימידוק
סיפר לבטאון הבסיס
¨
חיל האוויר באותן שנים
ששכטמן ”לימד אותנו באופן יסודי כיצד יש להבין
הוא עודד אותנו במחקרים
Æ
גבישים ודיפרקציה
Æ
ואמר לנו שיש עוד הרבה מה לגלות בתחום
¨
שלנו
אם לוקחים
¨
זו לא הפתעה שהוא זכה בפרס נובל
“Æ
בחשבון את הידע המעמיק שלו בתחום הגבישים
¨
“ אומר שכטמן
¨
”זה היה מקום נפלא למחקר
דוקטורט שקלתי להיענות
≠
”ובתום הפוסט
להצעה שלהם להישאר שם כחוקר בחיל האוויר
אבל ביום שבו הייתי אמור לחתום
Æ
האמריקאי
∫
הגיע מברק מהטכניון
¨
על החוזה להעסקתי שם
זאת היתה הצעה
Æ
הצעה להתמנות לאיש סגל
“Æ
שאי אפשר לסרב לה
המראות
ונחיתות
≠
ארבע שנים בחיל האוויר האמריקאי
והצעה שאי אפשר לסרב לה
ב
חבר סגל צעיר
¨
ד“ר שכטמן
וחלוץ הוראת היזמות בטכניון
חזר
¨
חבר סגל צעיר
¨
“ר דני שכטמן
והחל ללמד בטכניון
±π∑μ
לישראל בשנת
הנדסת
Æ
המוסד שבו השלים את שלושת תאריו
≠
אלא יחידה
¨
חומרים עדיין לא היתה פקולטה
בראש היחידה
Æ
בתוך הפקולטה להנדסת מכונות
שהחל להוביל אותה
¨
עמד פרופסור סול בודנר
שכטמן המשיך
Æ
למעמד של מחלקה נפרדת
לפתח התקנים להתמצקות מהירה ולחקור מבנה
”אלה היו חמש
Æ
ופגמים בסגסוגות מתכתיות
אבל לאט
¨
שנים של עבודה רבה וקידום איטי
לאט הקמתי את המעבדה שלי והעמקתי את
“Æ
ההתמחות שלי בנושאים האלה
ייסד שכטמן את קורס היזמות
±π∏∂
בשנת
¨
”הטכניון היה תמיד מוסד מצוין
Æ
הטכנולוגית
ששוק
¨
שהכשיר מהנדסים ומדענים מצוינים
אבל אני אמרתי לעצמי שזה
¨
העבודה צמא להם
רציתי שהטכניון ישתול בראשו של
ª
לא מספיק
הסטודנט את ’שבב היזמות‘ ויאפשר לו לא רק
אלא גם להקים
¨
להשתלב בחברה קיימת כשכיר
רציתי שאנשים ייצאו מכאן
¨
בקיצור
Æ
חברה חדשה
“Æ
אפים
≠
ויקימו סטרט
¨
שנה
≤μ
לפני
¨
על סמך מחשבה זו גיבש שכטמן
∫
שהמוטו שלו הוא
¨
את קורס היזמות הטכנולוגית
בשלב מוקדם למדי
Æ“
”הרשו לעצמכם לחלום
טל כשותף
≠
הצטרף אליו פרופסור שלמה מי
¨
מדי שבוע הוזמן מרצה אחר
Æ
בניהול הקורס
מאבות
¨
והמרצה הראשון היה סטף ורטהיימר
Æ
טק הישראלית
≠
תעשיית ההיי
כל המרצים בקורס היו אנשים ש‘עשו את
¢
בעשורים האלה הגיעו לכאן רוב היזמים
Æ‘
זה
הבאתי עורך דין שיסביר את ההיבטים
Æ
הישראלים
¢Æ
ומומחים לשיווק
¨
ועורך פטנטים
¨
המשפטיים
שמאז ייסודו
¨
כיום מתייחס שכטמן לקורס הזה
כאל
¨
סטודנטים
∏¨∞∞∞≠
השתתפו בו כ
±π∏∂≠
ב
Æ
ה“בייבי“ שלו
הרצאות
±¥
מדי שנה נערכו במסגרת הקורס
אלה אנשים יקרים
¢ Æ
כולן של מרצים חיצוניים
≠
שבאים לכאן בהתנדבות ומעוררים השראה
הם משאירים לסטודנטים כרטיסי
Æ
בסטודנטים
Æ
והסטודנטים אכן מתקשרים ונעזרים בהם
¨
ביקור
בארצות אחרות זה לא
≠
זאת הרוח הישראלית
“Æ
הולך בקלות כזאת
ד
חזרה
הביתה