Next Page  19 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 19 / 68 Previous Page
Page Background

אייר תשע"ד

19

הוא תלמיד רגיל, לקוי למידה או אוטיסט הוא

תלמיד הישיבה".

אנשי צוות. חלקם חברי הסתדרות

100

בישיבה

המורים וחלקם חברי ארגון המורים. "יש כאן

שיתוף פעולה פורה ומפרה בין המורים ועל

כך גם אנו מברכים", אומר הרב גרוס.

הרב חגי גרוס משמש כראש הישיבה זה ארבע

שנים. נשוי ואב לששה, מתגורר ביישוב מרכז

שפירא ליד אשקלון, בעל תואר שני במדעי

היהדות ובמנהל ציבורי, שימש בעבר כמנכ"ל

רבני צוהר.

שני תלמידים מכיתות י"ב העידו על תרומת

השילוב לעיצוב עולמם. אורי מסינג: "הודות

לשילוב עם התלמידים האוטיסטים ולקויי

הלמידה, למדנו לא רק לקבל את השונה אלא

להתייחס אליו בתור שווה אלינו. זה מאוד

חשוב לדעתי מבחינה ערכית לראות ככה

את הדברים. הם משולבים איתנו בתפילות,

משחקים, טיולים. כך שהם ואנחנו חברים לכל

דבר. כל הזמן".

אורי קלרפלד:"אנחנו לומדים מהם לא רק

לתת אלא גם לקבל. כי הם משתדלים להיות

שווים אלינו כמעט בכל. ולכן זה יוצא ככה

שאנחנו מקבלים מהם לא מעט בטיולים,

במשחקים, באתגרים חבריים. זה לא פשוט

להתייחס אליהם אותו דבר כמו שלהם זה לא

פשוט. אבל לדעתי אנחנו לומדים מהם הרבה

יותר ממה שהם לומדים מאתנו מבחינה זו".

הדס שמיר, מנהלת

המסגרת הייחודית

ללקויי למידה:

"המטרה היא לתת

מענה לתלמידים

מכיתות ז'-י"ב, כאשר

המעטפת הלימודית

והרגשית נעשית כולה

בתוך הישיבה עצמה.

התלמידים לומדים

בכיתות של חינוך

מיוחד, אבל נמצאים

פיזית ליד כיתות

ישיבתיות רגילות

והם שותפים מלאים

לטיולים ולשאר

הפעילויות החברתיות"

נתונים כלליים על לקויי למידה ותלמידים אוטיסטים

מהתלמידים. לפי נתוני משרד החינוך, כפי שנמסרו ל"אתרוג",

15%-10%

בספרות המקצועית נהוג להגדיר כלקויי למידה בין

תלמידים הם בעלי לקויות למידה. מספר התלמידים לקויי הלמידה במערכת החינוך מבוסס על שני נתונים מרכזיים

20,000-

כ

המתקבלים כתוצאה ממתן התאמות (הקלות) לתלמידים בבחינות הבגרות, על בסיס בדיקה מקצועית בוועדות ההתאמה.

מכלל התלמידים מקבלים

25%-

מכלל הניגשים לבגרות מקבלים התאמות כתוצאה מהיותם מאובחנים כלקויי למידה. כ

7.5%

התאמות בבחינות בגרות על בסיס החלטת בית הספר, לאו דווקא בגלל היותם בעלי לקויות למידה אלא בעלי קשיים מכל הסוגים.

במשרד החינוך אומרים כי תלמידים שמקבלים התאמות בדרכי היבחנות על בסיס לקות הלמידה (ולא על בסיס קושי אחר)

מצליחים בבחינות.  נתון זה תומך בהשערה המקצועית שתלמידים לקויי למידה הם תלמידים שיכולים לעמוד במשימות

הנדרשות, במידה שיקבלו התאמות בדרכי הוראה ובדרכי היבחנות.

תלמידים שאובחנו כאוטיסטים והם נהנים מתוכנית של שילוב

3,149 -

לגבי תלמידים אוטיסטים, נמסר ממשרד החינוך כי מדובר ב

אישי בבתי ספר 'רגילים'. תלמידים מקבלים מוועדות השילוב אישור זכאות לתמיכה מסל החינוך המיוחד (תקציב דיפרנציאלי)

כתלמידי שילוב אישי, במסגרות החינוך בהן הם לומדים, על פי מסמכים קבילים המעידים על אבחנת הלקות, מסמכים חינוכיים

וטיפוליים המעידים על תפקודם כתלמידים וצורכיהם במערכת.

תחומי התמיכה והתמיכה החברתית-תקשורתית נקבעים על פי חוזקות התלמיד, יכולותיו וצרכיו, כפי שהם עולים בוועדת

השילוב עם התלמיד והוריו. אופן מתן מענה זה שונה ממקום למקום, על פי מדיניות השילוב ומודלים שונים לתמיכה שנבנו

במחוזות. מודלים אלו משקפים את מדיניות השילוב בכל מחוז ונקבעים על ידי המפקח על החינוך המיוחד ומנהל המתי"א.

ריקי פורן, מורה לאנגלית

הדס שמיר, מנהלת המסגרת ללקויי למידה