Next Page  17 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 17 / 68 Previous Page
Page Background

אייר תשע"ד

17

כיתת תקשורת היא כיתת חינוך מיוחד בבית

ספר רגיל המיועדת לתלמידים המאובחנים

כאוטיסטים. זכויות התלמידים בכיתת

התקשורת זהות לזכויות הניתנות לתלמידים

בחינוך המיוחד, לרבות תוכנית לימודים

אישית מותאמת ליכולות התלמיד.

לפי פרסומי אלו"ט – אגודה לאומית לילדים

אוטיסטים, אוטיזם הוא הפרעה נוירולוגית

שמשפיעה על האופן שבו אנשים יוצרים

קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם

מבינים את הסביבה. מאיר צור, פסיכולוג

כיתות התקשורת בישיבה, מסביר כי שילוב

התלמידים האוטיסטים הוא בעל משמעות

רבה בעבור תלמידים אלה היות שהוא "מהווה

הזדמנות עבורם להתנסות ביצירת תקשורת

בחברה נורמטיבית, להכיר את החיים בסביבה

נורמטיבית, ולתקשר עם אנשים נורמטיביים",

לדבריו, התנסות זו מהווה הכנה טובה להמשך

חייהם כאנשים בוגרים.

צוות כיתות התקשורת כולל סייעות, פסיכולוג

קליני, פסיכולוג חינוכי המתמחה באוטיזם,

מרפא בעיסוק, תרפיסטית במוזיקה, מטפל

בתיאטרון בובות טיפולי, ועוד. לכל כיתה

טיפולית יש מחנכת ויש ר"מ המלמד שיעורי

קודש. התלמידים משתתפים בתפילות עם

שאר תלמידי בית הספר. רחל צדקה, רכזת

כיתות התקשורת, מציינת שגם בחלק משיעורי

הספורט התלמידים האוטיסטים מתעמלים

יחד עם התלמידים ה"רגילים".

יוני ואנה, המלווה כמחנכת את הכיתה הבוגרת

של תלמידים אוטיסטים בעלי תפקוד גבוה

(בעלי דרגה קלה של אוטיזם) מאז מכיתה ז',

אומרת שיום הלימודים של כיתות התקשורת

מורכב משני חלקים. בחלק האחד מתקיימים

לימודים עיוניים המותאמים ליכולות האישיות

של כל אחד מהלומדים, ובחלק השני מופעלות

תוכניות טיפוליות שונות כגון תוכנית לפיתוח

כישורים חברתיים, כישורי חיים וכישורי שיח,

רכיבה טיפולית וכו'.

במסגרת הקניית כישורי חיים, התלמידים

האוטיסטים לומדים להכין אוכל במטבח

הלימודי. מתנסים בשיטות התרגעות בחדר

הסנוזילנד, המיועד לפעילות אינדיווידואלית

WII

עם תלמידים עם תפקוד נמוך, ובחדר

(מציאות וירטואלית), הם לומדים לפתח

מיומנויות פנאי ולשחק במשחק חברה.

התלמידים האוטיסטים גם משתתפים בתוכנית

המחויבות האישית. בכיתה י’, הם יוצאים

לסייע באריזת מוצרי מזון בעמותת טל-חיים

בפתח תקוה - עמותה העוסקת במתן מוצרי

מזון לאוכלוסיות קשות יום. בכיתות י”ב

הם יוצאים לבית נועם בקריית אונו, מסגרת

לבעלי מוגבלויות פיזיות ושכליות קשות לבני

ומעלה. כל תלמיד מהישיבה מוצמד לאחד

21

מחוסי בית נועם ומסייע לו בהפעלה עצמית.

הישגים לימודיים

תלמידים המאובחנים כאוטיסטים בתפקוד

גבוה הם לעתים בעלי רמה קוגניטיבית ורמה

שפתית גבוהות. הם יכולים לגלות בקיאות

רבה בתחומים שונים ולחלקם יש יכולת זיכרון

גבוהה, אך  הם מתקשים להבין דקויות כמו

הומור.

ריקי פורן, המורה לאנגלית בכיתות התלמידים

האוטיסטים, מציינת את רמת המוטיבציה

הגבוהה של התלמידים. “ההוראה בכיתות

האלה היא מאתגרת ומעניינת. המוטיבציה

שלהם גבוהה מאוד ויש להם רצון עז להוכיח

שהם שווים לכולם. הקשיים שלהם הם בעיקר

רגשיים ובדרכי ההתקשרות שלהם. העבודה

אתם היא איטית יותר, עם זאת בבחינות

הרב חגי גרוס, מנהל

הישיבה: “הישיבה

משלבת מצוינות

לימודית ודתית עם

אחריות חברתית.

הזכאות לבגרות נמצאת

בעלייה מתמדת ומשרד

החינוך העניק לישיבה

תגמול על הישגיה

הלימודיים”

הכניסה לישיבת אמי”ת כפר גנים

התרגעות בחדר הסנוזילנד המיועד לפעילות אינדיווידואלית עם תלמידים

אייר