מתחילבתלמיד ומסתייםבפנסיהשלשופט
מ
נכ"ל אגד מסר: "ישנם נהגים שאינם
ראויים להמשיך ולהיות נהגים, אך אין
ביכולתי להביא לפיטוריהם". נשמע רע,
נכון? זה מסוכן ומפחיד. מנכ"ל אל-על
מסר: "ישנם טייסים אשר אינם ראויים
להמשיך ולהטיס מטוסים אך איני יכול
להביאלסיוםהעסקתם". וואו, זהנשמעמסוכן מאוד. כחברה,
כעורכי דין בעלי מודעות, סבירשלאניתן למצבכזהלהימשך.
אבלכשמדוברבביתהמשפט ...
נשיא בית המשפט העליון הבהיר: "יש שופטים שצריך
; זו פצצה מתקתקת". (כב' הנשיא
1
לגרום להם להתפטר
(טרםמינויו) גרוניס, הוועדה לבחירתשופטיםב-31 בינואר
2102) רק במערכת אחת, מי שאינו ראוי להמשיך בתפקידו
- ממשיך להכריע את גורלם של
אזרחי ישראל. אה, זהדווקאנשמע
בסדר; לא נורא, נמשיך הלאה.
הסיפור מתחיל בלחץ רב של
עורכי הדין ב"כ הפורום המשפטי
למען ישראל, שכלל בין השאר
פניה לבג"ץ שבעקבותיו הוועדה
לבחירת שופטים הסכימה לפרסם
פרוטוקולים מדיוניה. היא אמנם
עדיין עושה זאת בחוסר חשק
מופגן, אךאט-אטמתרגלתלרעיון
שאור השמש, במינון הנכון, עושה
גם לה רק טוב. אחת הראיות
הבולטות לכך היא האמירה לעיל,
של מי שלימים נתמנה לעמוד
בראש המערכת המשפטית של
מדינת ישראל. אם לא היינו יודעים שכך אמר, היה המצב
יכול להמשיך כרגיל ללא הפרעה. רק פרסום הפרוטוקול
הוביל להד תקשורתי שסייע להתקדמות מהותית - הקמת
ועדה. בפברואר 3102 הקיםשר המשפטים דאז, יעקב נאמן,
ועדה מכובדת בראשות משה ניסים שהייתה צפויה לפרסם
אתמסקנותיהתוך ארבעהחודשים. ישפיתרון. לכאורה.
למהלכאורה?
כי הבעיה אינה מתחילה בסיום קדנציה של שופט, אדם
מבוגר, היאמתחילהבתודעתו של תלמיד, ילד צעיר.
הכלמתחילבביתהספר
אני זוכר שהיו לי כמהמוריםראויים, מספר מצומצם. את
השארהייתי מפטר, אבלכנראהלארקאני אלאגםהמנהלים,
לו יכלו. באוגוסט1102פורסמהכתבהבערוץ01בההסבירה
מנהלת כי מבחינתה פיטורי מורה שאינו ראוי הם "כמעט
. זהלאמפתיעאףאחדמהקוראים וגםלא
2
ובלתי אפשריים"
אףאחדמההורים, המורים, המנהליםאו המפקחים, זהברור.
בהם
3
משרדהחינוך עורך, לאחרונה, מפגשי "שולחן עגול"
מתקיים דיון בנהלים הנדרשים לצורך מתן אישורי כניסה
לבתי הספר לגופי "המגזר השלישי" (חל"צים, תנועות נוער,
עמותות, חברות וכדו') המעוניינים ללמד את ילדינו הרכים.
לפני לא מעט שנים, פנה הפורום המשפטי למען ישראל אל
משרדהחינוךבבקשהשיקבענהליםבנושא. זאתלאחרפניות
רבות מהורים שגילו שילדיהם מקבלים שיעורים, שלטעמם
ולטעמו שלהפורוםהמשפטי לאעמדו בדרישותהמינימליות
המתחייבות. משרד החינוך התחייב שוב ושוב לקבוע נהלים,
שבאופן מפתיע לא היו קיימים כלל. לאחר יותר משלוש
שנים והשקעה לאמבוטלת, גובשחוזר מנכ"ל בנושא. החוזר
היה מדוקדק, קבע תבחינים ראויים וקבע כי משרד החינוך
יערוך רשימתתכניותראויותשמהם יבררו מנהלי בתי הספר
תכניותהמתאימותלהם.
כעבורמספרחודשיםהודיעהמנכ"ליתמשרדהחינוךדאז
על הקפאת החוזר (שעדיין מפורסם כחוזר בר תוקף - חוזר
מנכ"למספר36-7.3) ועלהחזרתהנוהלהישן לפיו המנהלים,
בהתייעצות עם המפקחים,
בוחריםלהםתכניותעלפי רצונם.
במילים אחרות, אין פיקוח וכל
דיכפין וחבר יבוא וילמד.
סוףמעשהבמחשבה
תחילה
התחלה טובה היאחינוך טוב.
ככל שילדים נחשפים למסרים
חיוביים, כך התפתחותם חיובית
ומשתפרתובבגרותםהםמסרבים
לקבל מסרים שליליים כמובנים
מאליהם. מנגד, כשילדיםמקבלים
מסריםשלילייםבאופן שוטף, גם
אם הם גדלים בתנאים טובים,
הם מקבלים את המסרים האלה
כעובדה מוגמרת, כחלק מהחיים ויתקשו להתעקש על
האפשרותלחיותבלעדיהם.
מה הקשר? עורכי דין שמקבלים בשוויון נפש את המצב
בו ישנם שופטים במערכת המשפט המוציאים פסקי דין
מתחת ידיהם מדי יום וחורצים גורלות תוך שאינם ראויים
להמשיךבתפקידם, אליבאדכולי עלמא, אךהאחראיםעליהם
ממתיניםלפרישתםלגמלאות. במערכתבתי המשפטהסבירו
כי המעבר לפנסיה צוברת הוא זהשמקשה על האפשרות
להציעלשופטיםלפרושפרישהמוקדמת.
מה אני אומר? אני אומר שאם הסוף הוא ששופטים
שאינם ראויים נשארים במערכתהמשפט, אז ההתחלה היא
כנראהבמוריםהלאראוייםשנשארו במערכתהחינוך.
1 עו"ד בפורוםהמשפטי למען ישראל.
1 תשומתלבהקוראמופניתלהבדל בין התפטרותלפיטורין.
תן למצואבקישור- /
Article
/?
ArticleID
=822922
3 גילוי גאה ונאות-הכותבמייצג אתהפורוםהמשפטי למען ישראל
כחבר עמיתבדיוני השולחן העגול.
עו"דתומר
ישראל*
דרושההחלפתדיסקט
Shutterstock.com
19
בדלתייםפתוחות05אפריל-מאי 4102