>>
35
. התפתחות
2
תחנה זו מגדירה את תרומת המסלול לקידומו של העובד בהתייחס לארבעת ממדי הקידום:
שיפור כלכלי, שיפור מקצועי, שיפור בתנאי ההעסקה ושיפור סובייקטיבי. מסלול עשוי
להביא לשיפור עבור העובד באמצעות הרחבת היקף המשרה, שיפור בשכרו או בתנאים
הסוציאליים, גיוון והעשרה בתפקיד הנוכחי, מעבר לתפקיד מקצועי יותר, מעבר לשעות
עבודה נוחות יותר, עבודה מהבית, ועוד. בכל אחד מהמסלולים חשוב להגדיר את מהות
הקידום עבור העובדים לאחר שישולבו בהם.
לדוגמה, בוויצו הוגדרו מספר היבטים בהתפתחות המטפלות היזמיות: למידת עולם תוכן
חדש והעשרה מקצועית; מיצוב ייחודי אל מול יתר המטפלות ואל מול הורי הילדים; עלייה
בשכר (באמצעות הרחבת שעות העבודה וקבלת תשלום נוסף על הפעלת החוגים);
שיפור בשביעות הרצון של המטפלות ובתחושת המימוש העצמי שלהן ואף סיוע ביצירת
בסיס למסלול עצמאי, שבו העובדת תוכל בעתיד להתפתח ולהגדיל את שעות עבודתה
בתחום התוכן שבו התמקצעה.
. משאבים
3
בתחנת המשאבים נדונים כלל המשאבים והעלויות הנדרשים לצורך פיתוח המסלול:
עלויות תגמול, תוספת שכר אם ישנה, תוספת תקנים, עלויות פיתוח. כמות המשאבים
הנדרשים משתנה ממסלול למסלול ותלויה, בין היתר, בסוג המסלול שיש לפתח. כאשר
מדובר במסלול חדש שאינו קיים, יידרשו משאבים רבים יותר לעומת מסלול קיים או
ספורדי. לא אחת קורה, שארגון נגרר לדיון על עלויות ואינו מצליח להיחלץ משם. על כן,
אנו ממליצים להתחיל בדיון על המדדים האחרים, כדי לא ליצור “תקיעות” מחשבתית
שתקשה על ההתקדמות. כמובן, שבסופו של דבר, אחד השיקולים להחלטה לגבי פיתוח
המסלול הוא נושא המשאבים.
בעת הדיון במשאבים חשוב לבחון לא רק את המשמעותשל השקעת המשאבים עבור הארגון,
אלא גם את המשמעות אם הארגון לא יקצה משאבים אלו. לעתים נראה, כי המשאבים
לבניית המסלול הם גדולים, אולם העלות בטווח הארוך, אם לא יפותחו המסלולים, עלולה
להיות אף גדולה יותר. מסיבה זו מומלץ לשלב בין חברי צוות המשימה איש כספים אשר
לוקח חלק במהלך זה. לדוגמה, בפיתוח מסלול היזמות בוויצו הוחלט, כי ממילא הארגון
משקיע כספים בהפעלת החוגים, אבל עדיף שהשקעת המשאבים תופנה פנימה אל
הארגון. לכן, כחלק מהגדרת המשאבים לפיתוח המסלול נקבעו יעדים לתוספת תקנים
ושעות למטפלות והוגדר אופן התגמול למטפלות.
. מיתוג
4
בחירה בטרמינולוגיה
בתחנה זו יש להגדיר את אופן מיתוג המסלול, שיווקו ומיצובו בארגון.
מתאימה להצגת המסלול חיונית לקביעת האופן שבו הוא ייתפס בעיני העובדים עצמם.
חשוב לבחור בשם שיעלה את יוקרתו של המסלול בעיני העובדים, מבלי להביא לחוסר
אמון או לתגובות ציניות. לדוגמה, השם שנבחר בוויצו למסלול היזמות הוא “מטפלת
יזמית”. שם זה משדר אקטיביות ויוזמה, ואף מכין את המטפלות המעוניינות בכך לעולם
העצמאות ולפתיחת עסק עצמאי בעתיד.