Table of Contents Table of Contents
Next Page  51 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 51 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

51

. אני עסוק בדברים חיוביים: צמצום התנהגויות סיכוניות

4

כמהמחקריםעסקו בנושאשלהשפעתההתנדבותעלהסבירותלהתנהגויותאנטי-סוציאליות

בקרב מתבגרים. מחקרים דיווחו כי קיים קשר שלילי בין השתתפות בפעילות התנדבותית של

מתבגרים לבין שימוש במריחואנה, וכי השתתפות בפעילות התנדבות הפחיתה את שיעורי

12

ההיריון והנשירה ממסגרות לימודיות בקרב המתבגרים בארצות הברית.

תיאוריות של בקרה חברתית טוענות כי רוב המתבגרים מפתחים “מידה של קונפורמיות”

במעבר לחיים הבוגרים, תוך כדי שהם מאמצים את כללי המסגרת שלהם (בית הספר ו/

או עבודה). מחויבות לקווי התנהגות קונבנציונליים יכולה להתבטא בשאיפות אקדמיות

ובמחויבות להשיג מטרות אקדמיות ו/או להימנע מפעילויות סיכוניות, כגון התמכרות לסמים

או לאלכוהול. במונחי התיאוריה, אפשר לומר כי התנדבות היא ביטוי התנהגותי של קשר

מפותח לחברה.

עבור מתבגרים שכבר מפגינים בעיות התנהגות, התנדבות יכולה להיות אמצעי לשילוב

מחדש בחברה. מתן הזדמנות להתנדבות עבור נוער עבריין, לצד בני גיל קונפורמיים, מאמץ

את הקשרים החברתיים החדשים, ובכך מאפשר שילוב מחדש של היחיד בתחום הפעילות

חברתיות

-

הנורמטיבי. לצד הרווחים שבשילוב מחדש, ההתנדבות יכולה לקדם עמדות פרו

אצל המתבגרים, תוך כדי למידה חברתית מבני גילם. אם נכון הוא שבני נוער לומדים להיות

13

עבריינים זה מזה, סביר להניח שילמדו גם את ההפך.

. אני מבין את הכוח שיש לי להשפיע על הקהילה והסביבה:

5

הפיכתם של בני הנוער לאזרחים מעורבים בקהילה

בני נוער מתנדבים מגלים תוך כדי עשייה את יכולתם להיות אכפתיים ואמפתיים כלפי האחר.

יכולת זו מעצבת, כאמור, את זהותם הפרו-חברתית, וזו תשפיע גם על האופן שבו יבחרו

להתנהל כמבוגרים בקהילתם בעתיד. מחקר שבדק אם תפקידי התנדבות שונים שמבצעים

בני נוער ישפיעו על התפתחות התנהגות אזרחית בקרבם, גילה כי בני נוער שבמסגרת

התנדבותם באו במגע ישיר עם אוכלוסיות מצוקה ואוכלוסיות נזקקות, גילו רגישות גבוהה

יותר למצוקות חברתיות, דרגות גבוהות יותר של אחריות חברתית ורצון להתנדב בעתיד, יותר

14

לארגון.

ממתנדבים שלא באו במגע עם אוכלוסיות אלה והתמקדו במתן סיוע טכני

[electronic version].

www.nationalservise.gov. Re

trieved February 10, 2010 from:

http:// www.nationalservice.gov/pdf/07_0506_hbr.pdf

Youniss, J., Yates, M. & Yang, S. (1997). The Role of the Community Service in Identity

12

Development: Normative, Unconventional and Deviant Orientations. Journal of Adolescent

research 12, 245–262; Philliber, S. and Allen, J. P. (1992). Life options and the community

service: Teen Outreach program. In: preventing adolescent pregnancy: Model programs and

.evaluations. (Ed). Miller, B., Card, J., Paikoff, R. and Peterson, J. Sage

.174 ,45–42

). התנדבות מתבגרים – המשאב הלא מנוצל. משאבי אנוש

2002( ’

פנסו, ע’ וסטויצקי, ר

13

Metz, E., McLellan, J. A. & Youniss, J. (2003). Types of Voluntary Service and Adolescents Civic

14

.Development. Journal of Adolescent Research 18, 188–203