עט
השדה
53
בעולם התעסוקה. בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים במטרה לבחון את הקשר שבין
התנדבות לבין תעסוקה וקריירה בכמה רבדים:
לתפקידים ולמקצועותשונים
,
. ההתנדבותמסייעת למתבגר להיחשף לתחומי עשייה מגוונים
8
בכך היא מאפשרת לו להכיר ולבחון אפשרויות תעסוקה
21
ולמסגרות שונות לפעילות.
מגוונות לעתיד.
, המהוות עבורו מודל
. ההתנדבות מפגישה את הנער המתנדב עם דמויות מפתח בקהילה
9
לחיקוי וחושפות אותו להזדמנויות מקצועיות. יצירת קשרים אישיים עם אנשי מקצוע
מובילים בתחומם נתפסת כהזדמנות למציאת תעסוקה בעתיד.
22
. ההתנדבות מאפשרת לנער לפתח מיומנויות שיהיו יעילות גם לתעסוקה בעתיד.
10
בהתנדבות אפשר ללמוד ולתרגל מיומנויות כגון: סיעור מוחות, קבלת החלטות, ניהול זמן,
ניהול פרויקט, עמידה במטרות ויעדים ועבודה בצוות. מחקרים רבים תומכים בהתנדבות
כשיטה יעילה ללימוד ולקידום של מיומנויות מנהיגות ושל עמדות חיוביות בקרב בני נוער,
בעיקר אם היא מלווה בתכניות הכשרה משמעותיות.
. ההתנדבות מאפשרת לנער לצבור ניסיון תעסוקתי שיוכל לציין במסגרת קורות החיים
11
הפעילות ההתנדבותית של הנער יכולה להיות ההתנסות התעסוקתית הראשונה
23
שלו.
שלו בתחום העניין, שבו ירצה להתמקצע גם בעתיד. התנסות זו, שייתכן כי היא ההתנסות
הראשונה של הנער ב”עולם האמיתי”, עשויה להיות מפתח משמעותי ביכולתו להשתלב
גם בעולם התעסוקה בהמשך.
. ההתנדבותמצמצמתאתאי-הוודאותהתעסוקתית, ולעתיםמשפיעהעלהבחירההעתידית
12
עבור בני נוער מתנדבים, ההתנדבותמשפיעה
24
במסלול קריירה בעל אוריינטציה חברתית.
על רכישת ערכים מקצועיים מכווני-זולת, ומגבירה את ההעדפה לעבודות המספקות
25
הזדמנות לעבוד עם אנשים ואת הנטייה לעסוק במקצועות בעלי אוריינטציה חברתית.
מתבגרים המעורבים בעשייה התנדבותית נעשים מרוכזים פחות בפיתוח קריירה ויותר
העבודה.
בתגמולים החברתיים והאלטרואיסטיים מן
Ci
ęŜ
ka, B. & Ratajczak, J. (2004). Report on the Survey of Participants of EVS Projects. Warsaw,
21
.
Polish National Agency for the YOUTH
Schröer, R. (2003). Voluntary Service: Opening Doors to the Future, Association of Voluntary
22
.Service Organisations
Birnkraut, G., I. E. Hein et al. (2004). The Voluntary Cultural Year in Germany: Perceptions in
23
the future of civic service in the arts of Volunteers, Institutions, Politicians, and Society Center
for Social Development, Global Service Institute, George Warren Brown School of Social
.Work, Washington University
Moskwiak, A. (2005). Learning and Recognition of Voluntary Activities: Charting the Landscape
24
.
of European Youth Voluntary Activities. H. Williamson & B. Hoskins, Council of Europe
Mortimer, J. et al. (1992). Influences on Adolescents’ Vocational Development. Berkeley, CA:
25
.)National Center for Research in Vocational Education (ED 352 555