01.05.15 |
י"ב אייר תשע"ה
| 158
גליון
שביעי
| 22
לאומית. "דברתי עם
כמה חברים שלי מי
ר
רושלים שמדריכים קבוצות
של נוער דתי לאומי ודברנו
על המתחים והקשיים ואמ
ר
רתי להם שחייבים לעשות
מפגש. בהתחלה הם חששו
ולא ידעו בדיוק איך תהיה
הדינמיקה בין שתי הקבו
ר
צות ובאמת בהתחלה ראינו
שהיה קיר כזה בין החניכים.
לאט לאט הקרח נשבר, שתי
הקבוצות הבינו שמחר הם
יכולים לפגוש אחד את השני
בצבא או במקום אחר. המפ
ר
גש נגמר בחיבוקים ושכל צד
קורא לשני 'אחי'".
איך אתה מתמודד עם העובדה שבקרב
רוב הערבים, או לפחות לפי דוברי המ
ת
פלגות הערביות המתנגדים לגיוס לצבא
או לשירות הלאומי, אתה למעשה נחשב
בוגד, או משתף פעולה עם הציונים?
"מי שרוצה להתבדל, זכותו. אנחנו
רואים את ההתבדלות הזו בעיקר בערים
ערביות. לדעתי היא לא מובילה לשום
מקום. הם נגד גיוס לצבא - בסדר גמור,
הם לא יכולים לכפות את המחשבות
שלהם עלי. אז שיחשבו מה שבא להם. אני
עושה רק מה שטוב בשבילי ובשביל הצי
ר
בור שאני בא ממנו".
וכשאתה שומע את ח"כ חנין זועבי
מקללת שוטרים ערבים רק בגלל זה שהם
לוקחים חלק במשטרת ישראל, איך אתה
מרגיש עם זה?
"טוב, חנין זועבי משקפת רק את עצמה
כמובן. היא אמנם נבחרה מטעם מפלגה
מסוימת אבל כשהיא ניסתה לרוץ לראשות
עיריית נצרת אז הציבור הערבי הראה מה
הוא חושב עליה. לא בחרו בה ובדרכה. אז
חנין זועבי מתנגדת לגיוס, אז מה?".
מנגד, החברה היהודית לא מקבלת
את המיעוט הבדואי לגמרי. בדרום נה
ת
רסים בתים לבדואים. הרשויות קובעות
שמדובר בבנייה בלתי חוקית. יש מתח
בין שתי החברות וקשה להתעלם מזה.
"יש לנו בעיה של דעות קדומות וס
ר
טיגמות. גם כאשר נפתלי בנט אומר שאם
משאירים רכב במכתש הוא לא ישאר שם,
זה מגדיל את הפערים בינינו. וכשאותו
אוטובוס עם נשים בדואיות התהפך, ראיתי
תגובות נוראיות ברשתות החברתיות. יש
אנשים שמחפשים את הקיטוב ומקטלגים
את כולם. רוב הציבור היהודי ורוב הציבור
הבדואי לא נמצאים שם. בזמן שיש מאבק
בין הבדואים בדרום למדינה על אדמות,
הגדוד הבדואי מחזיק קו על גבול עזה
ומגן על המדינה. ברור שהמציאות מורכ
ר
בת, אבל אני מרגיש שהתפקיד שלי ושל
אחרים הוא להתמודד עם הסטיגמות הללו
ולנצח אותן. החניכים שלי ואני מנסים
להילחם בגזענות הזו".
כך למשל, מספר מוחמד, על תקרית
שהייתה לחניך שלו באוטובוס כאשר צעיר
יהודי קילל אותו כ'מחבל ערבי', למרות
שבעוד שנה, אותו חניך אמור להתגייס
ליחידה קרבית. "אותו חניך הסתכל עלי
והיה לו מבט שאומר 'בשביל מה? למה
להתגייס?' אמרתי לו, תוכיח לאותו אדם
אחרת. תוכיח שאפשר אחרת. הגזענות
לא תעצור אותנו מללכת בדרך המורכבת
והנכונה".
אחת הפעולות שכעביה מעוניין לשנות
היא, לגרום לצעירים בדואים להתגייס
לכלל החילות בצה"ל. היום צה"ל מכוון את
הצעירים הבדואים להתגייס לגדוד הבדואי,
לגדס"ר. רבים מהצעירים הבדואים אינם
יודעים, כשהם מתגייסים לצבא, שיש להם
את האפשרות ללכת גם לחילות אחרים.
צילומים: דוד וקנין, פלאש 09
"זו עוד אחת מהמלחמות שלנו בדרך
להשתלבות מלאה. צה"ל לא ימנע מהצ
ר
עירים שלנו להתגייס לצנחנים. פעם הצ
ר
עירים לא ידעו הרבה על הצבא, לא היה
אינטרנט ורובם הלכו לגדס"ר. בעידן של
היום העיניים נפתחות וכך גם הרצונות
והחלומות, ורבים מהם חולמים לשרת
בשייטת או בסיירת מטכ"ל. אם יש לי
ילד שחולם על שייטת אני אלחם למענו
שיגשים את חלומו. אם מישהו יכול להיות
טייס למה שלא יהיה טייס? יש לנו צעירים
שרוצים להיות בחובלים. למה לא לשלב
את החבר'ה שלנו בקהילת המודיעין?
התרומה שלהם תהיה עצומה. יש לי הרבה
כבוד לגדס"ר והם עושים עבודת קודש. זה
בית חם לצעירי העדה, יצאו משם לוחמים
גדולים והם נר לרגלינו, אבל מגיע לצ
ר
עירים שלנו לבחור את הדרך שלהם. אני
מתנגד לרצון הזה לקבע את כל הלוחמים
הבדואים ביחידה אחת".
בתחילת השבוע, במסגרת פרויקט של
ארגון 'הפנים של ישראל', אירח מוחמד
את אימו המוסלמית של הצנחן הצרפתי
שנרצח על ידי המחבל האלג'יראי מו
ר
סלמי מוחמד מראח בצרפת. אותו מחבל
היה אחראי גם על הפיגוע בבית הספר
היהודי בטולוז בו נרצחו מורה ושלושה
ילדים יהודים. כולם נרצחו במסע הרג
מטורף בשם האסלאם. "הטרור פוגע בכל
מי שעומד בדרכו", אומר מוחמד, "גם אם
אתה מוסלמי. אחת הסיבות שאני כל כך
גאה להיות חלק ממדינת ישראל היא העו
ר
בדה שאני ניצב לצד המדינה הזו שנלחמת
באומץ נגד הטרור, ומכאן יוצאת בשורה
לעולם המערבי והערבי: הטרור לא ינצח
•
את הרוח של החברה הישראלית".
יש לנו בעיה של
.
דעות קדומות וסטיגמות
גם כאשר נפתלי בנט אומר
שאם משאירים רכב במכתש
זה מגדיל
הוא לא ישאר שם,
את הפערים בינינו
"מתנגדת לגיוס? אז מה". זועבי
בינתיים נבלם בצפון. סלאח