26.05.17 |
א' סיון תשע"ז
| 258
גליון
שביעי
| 44
, חפשו בגוגל 'מורשת הגליל'
052-3246827
שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי
………
שבתאי שירן
מפת הדרכ י ם
על שלושה דברימ ל"ג בעומר עומד, על
דמותו של ר' שמעונ בר יוחאי, על מירונ ועל
מרד בר כוכבא. את שלושתמ נמצא באתר
ארכיאולוגי שחשיבותו רבה, מיקומו נגיש,
מאות אלפי אנשימ פוקדימ את ביבתו בל"ג
בעומר ובכל זאת רק מעטימ טורחימ לעלות
אליו. כוונתי לבית הכנ ת העתיק במירונ,
שריד לישוב היהודי ששכנ במקומ בתקופה
שרשב"י חי ב ביבה.
בית הכנ ת נמצא במקומ מתנשא, ממש
מעל מגרש החניה של קבר הרשב"י מעל
הישוב מירונ של היומ ומעל למירונ הקדו
מה, אשר נחשפה בחפירות ארכאולוגיות.
בית הכנ ת נבנה כמקובל במקומ הגבוה
ביותר בישוב. כפי שהרמב"מ פו ק במש
נה תורה: כשבונינ בית הכנ ת, אינ בונינ
ָאותו אלא בגובהה של עיר, שנאמר "בְּרֹאש
עָרִימ בָּעִיר...אַמ
<ְ
הֹמִיּוֹת, תִּקְרָא ...בְּפִתְחֵי ש
רֶיהָ תֹאמֵר" )משלי א',כ"א(. ומגביהינ אותו
עד שיהיה גבוה מכל חצרות העיר, שנא
מר "לְרוֹמֵמ אֶת-בֵּית אֶלֹקֵינוּ" )עזרא ט,ט(.
) פר אהבה, הלכות תפילה, י"א, ב'(.
עולי רגל מתקופת ימי הביניימ מ פרימ
על מ ורת אצל יהודי המקומ שגרו בגליל
ברצפ מימי בית שני, מ ורת המייח ת לרבי
שמעונ בר יוחאי את הקמת בית הכנ ת הזה
בתי כנ יות בגליל. והדברימ אפש
24
בינ
בית הכנסת העתיק במירון
ר' שמעון בר יוחאי, מירון ומרד בר כוכבא, נפגשים בבית הכנת העתיק במירון. שבתאי מציע לכם
לא להתעצל בביקורכם במירון ולעלות לשרידי בית הכנסת, השריד האוטנטי מימי רשב"י
ריימ, שכנ בית הכנ ת נבנה כנראה במאה
השניה ל פירה בזמנו של רשב"י.
הבניינ נבנה על גבי משטח אשר נחצב
בתוכ לע בהר. בית הכנ ת הוא מהגדו
מטר. בכל אחד
14
מטר על
27 ,
לימ בגליל
מה טווימ )העמודימ המרכזיימ( היו שמונה
עמודימ. ארונ הקודש היה כנראה ליד הפתח
הראשי, מקירות בית הכנ ת נותר רק הקיר
הדרומי בו מצויימ פתחי הכני ה, שלושה
בממ פר: שניימ מקוריימ ואחד משוחזר.
עדויות של עולי רגל מציינות שהמשקופ של
הפתח המרכזי דוק מזה מאות בשנימ.
( מבקר במירונ אחד
1495)
בשנת רנ"ו
מתלמידיו של ר' עובדיה מברטנורא, והוא
מ פר על מערת הלל הזקנ ותלמידיו, על
מערת תלמידי רשב"י, וקבר שמאי ואשתו
ותלמידיו. דווקא את קבורת רשב"י במי
רונ אינ הוא מזכיר, וככ הוא מ פר על בית
הכנ ת ומשקופו: "עוד ראיתי בית הכנ ת
מר' שמעונ בר יוחאי ז"ל, וגמ בנינ מאבנימ
גדולות: אבל עתה הוא חרב ולא נשאר ממנו
אלה כותל אחד. ואומרימ אנשי צפת כי אמ
יפול הכותל הזה - אז יבוא המשיח". והוא
, שנת גרוש פרד,
1492
מ יימ: "בשנת
החל הכותל ליפול ואז עשו אנשי צפת יומ
משתה ושמחה".
המ ורת בדבר ביאת המשיח ביומ שי
פול הכותל הקדמי הייתה מנ הידועות בצפת
והגיעה אפ לידיעתמ של אנשי רשות הע
תיקות במדינת ישראל, ואלו מיהרו בשנות
השבעימ לחזק את ה דק שמעל הפתח בקו
רת ברזל, מה שבטוח בטוח.
נתגלו
1971-1977
בחפירות נערכו בשנימ
שרידי הכפר היהודי הקדומ מימות בית שני,
בחפירות התגלה מכלול גדול של מקוואות
טהרה - עדות לאופי היהודי של התושבימ
מטבעות מתקופות שונות
1,200
,וכנ נמצאו
ואו פ מגוונ של כלי קדרות. בשכבה מהת
קופה לאחר מרד בר כוכבא ניתנ היה להבחינ
בגושי בתימ נו פימ, כנראה של משפחות
שהגיעו לכפר לאחר המרד.
הממצא הזה מתחבר היטב עמ המידע
שלנו על משפחות כהנימ ממשמרת יהויריב
שהתיישבו במירונ לאחר מרד בר כוכבא,
והמ מוזכרימ בפיוט של הקליר המופיע
בקינות לט' באב על פי נו ח אשכנז.
רוֹן
ָּ
ש
ַ
ת ה
ֶ
ל
ֶ
צ
ַ
ב
ֲ
ה ח
ָ
ב
ְ
ש
ָ
ה י
ָ
יכ
ֵ
א
ן
ֹ
ם ר
ַ
מ
ָ
ד
ְ
ו
י ארוֹן
ֵ
א
ְ
י נוֹש
ִּ
פ
ִ
מ
ן
ֹ
ר
ֲ
י אה
ֵ
נ
ְּ
ים ב
ִ
נ
ֲ
ה
ֹּ
ם כ
ָ
רוֹת
ְ
מ
ְ
ש
ִּ
מ
ִ
עוּ מ
ָ
נ
ְ
ו
רוֹן
ָ
י מ
ֵ
ב
ְ
ר
ָ
ס
ְ
מ
ִּ
ת ב
ִ
י
ַּ
ב
ַ
ר ה
ַ
ס
ְ
מ
ִ
נ
ְּ
כ
ולכנ בביקורכמ במירונ בתקופת ל"ג
בעומר אל תתעצלו, עלו לשרידי בית הכנ
•
ת, השריד האוטנטי מימי רשב"י.