לזכרם
15
מעולם לא למדתי בשיעור
.
בזכות השיעורים המוקלטים
שלך פיזית, אבל השיעורים המוקלטים שלך עזרו לי להבין
את החומר המתמטי בשנה הראשונה. אתה פשוט שפיץ
דידקטי.
זיו ליבנה
לאיש שהפך את
איך מטריצה הופכת לדמות קומיקס.
המתמטיקה משמן דגים בכף לקינוח נחשק - אני זוכרת
איך היו לוקחים את הקלטות שלך במקום סרט לשבת,
ואיך מטריצה הפכה לדמות קומיקס שמחכים לקרוא עוד
מהרפתקאותיה.
אירה פולסוב
דידקטי
שפיץ
את דוד הכרתי כאשר לקח אצלי קורס בתורת החבורות
בשנת 0791. בעקבות ההיכרות בינינו החליט דוד לכתוב את
עבודת המסטר בתחום זה בהנחייתי, וסיים את לימודי התואר
השני בשנת 2791 בהצטינות. על סמך המלצתי הוא נסע
לאורבנה-שמפיין, שם כתב את התזה לתואר שלישי בהנחייתו
), חוקר חבורות מפורסם.
Michio Suzuki
של פרופסור סוזוקי (
נושא התזה, אותה סיים בשנת 5791, היתה תורת התמורות,
שהיא תחום השייך לתורת החבורות.
לתורת החבורות אין שום קשר לסוציולוגיה. זהו מקצוע בסיסי
ומופשט במתמטיקה הטהורה, שקשור בבסיסו לחקירת
סימטריות. היות וסימטריה היא מושג בסיסי בתורת הגבישים 
ובתורת החלקיקים, תורת החבורות מהווה מקצוע חשוב לא
רק עבור מתמטיקאים, אלה גם עבור כימאים ופיסיקאים. עם
זאת, דוד עסק, כמוני, בתורת החבורות האבסטרקטית ולא
בשימושיה בכימיה ובפיסיקה. שבעת המאמרים הראשונים שלו
עסקו, בעקבות הדוקטורט, בבעיות שונות בתורת התמורות.
במתמטיקה מקובל שחוקרים לא רק פותרים בעיות ומוכיחים
משפטים, בדומה לגיאומטריה האוקלידית הידועה מבית הספר
התיכון, אלא גם מביעים השערות בקשר לתכונות שהתגלו
בדוגמאות שונות. עבודותיו של דוד עסקו בכמה השערות
ידועות בתורת התמורות, שאת חלקן הוא הצליח להוכיח.
בשנת 6791 החל דוד לשתף פעולה עם צבי ארד (לימים
פרופסור למתמטיקה אף הוא), שכתב את הדוקטורט שלו
בהנחייתי. זה היה שיתוף פעולה פורה, שנמשך כעשור
והוליד 41 מאמרים, שפורסמו בעיתונים מתמטיים מן השורה
הראשונה. בעקבות מאמרים אלה זכה דוד להוקרה רבה,
והרצה על התוצאות בכנסים בינלאומיים שנערכו בקליפורניה
בשנים 9791 ו-6891. בהמשך השתתפנו, דוד ואנוכי, במחקר
של פרופסור הופרט בגרמניה במשך ארבעה קיצים עוקבים.
דוד המשיך עד ימיו האחרונים במחקרו הפורה תוך שיתוף
פעולה עם חוקרים מארה"ב, איטליה ומישראל. הוא גם
המשיך להרצות בכנסים בינלאומיים. מאמרו האחרון, ה-95
במספר, פורסם השנה. ספר הלימוד שלו בתורת החבורות יצא
לאור כעשרה ימים לפני שנפטר. אין ספק שאהבתו של דוד
למתמטיקה ולתורת החבורות לא נמוגה עד יומו האחרון.
דוד היה אהוב על כל תלמידיו ועל כל המתמטיקאים שהכירו
אותו, בארץ ובעולם. כולנו בוכים על מותו, וכמה מאמרים
בתורת החבורות, אשר יופיעו בזמן הקרוב, יוקדשו לו.
יהי זכרו ברוך.   
, אוניברסיטת תל אביב
פרופסור מרצל הרצוג
התמורות
תורת
פרופסור מרצל הרצוג על המתמטיקה של פרופסור צילג
פרופסור צילג היה אחד מ-41 הזוכים בפרס ינאי בשנה הראשונה
לחלוקת הפרס. באותה תקופה כבר היה חולה, ובפקולטה הוחלט להכין
לו ספר ברכות לרגל קבלת הפרס. המתרגלת גלית מזרחי פרסמה
בפייסבוק הודעה על כך, ותוך שלוש שעות הצטברו בתיבת הדואר שלה
חמישים מכתבים. בשבועיים הבאים זרמו מאות ברכות מכל רחבי הארץ.
נלה, שייצגה את בעלה בטקס, הביאה לו את הספר הכרוך לבית החולים.
להלן כמה קטעים מתוך מאות הברכות שנכרכו בספר.
שימשת לי השראה כמנהיג וכמחנך, על אף
חום ואור.
שראיתי אותך וירטואלית בלבד בסרטוני היוטיוב. אורך
רוחך השלו נותן חום ואור בעולם ההשכלה הגבוהה הקר
לפעמים.
עידן לוי
אני יאיר, עוד אחד מתלמידי
רמת ההוראה האידיאלית.
הווידאו שלך... למרות שגם אני וגם חברי ראינו רק הרצאה
חיה אחת שלך (המועדון המתמטי), גם אנחנו משתמשים
עד היום, ארבע שנים אחרי אלגברה 1מ, במטבע הלשון
הטכניוני "צילג" כדי לתאר את רמת ההוראה האידיאלית.
יאיר אדלר
בקורס שלך ראיתי מבחן הוגן,
דרך לתאר את העולם.
עם התפלגות ציונים נורמלית, בלי צורך בפקטור. בקורס
שלך הבחנתי לראשונה בצורת החשיבה המופשטת של
המתמטיקה. סוף סוף מתמטיקה לא היתה רק טכניקה
של איך פותרים תרגיל מסוג כזה או אחר, אלא דרך
לתאר את העולם.
לירי פינקלשטיין
מתוך ספר הברכות שקיבל פרופסור צילג בדצמבר 1102, לרגל זכייתו
בפרס ינאי למצוינות בחינוך אקדמי
48...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...1