לזכרם
14
הוא חד לנו חידות על קטעי מוזיקה ומלחינים, ולפי גובה
הפרס המובטח ידענו מה הסיכויים שלנו לענות נכון."
צילג אהב מאוד ילדים, ונודע בגישתו אליהם. "כשמצבו
הבריאותי התדרדר, הוא נהג לומר שנכדיו הם התרופה
והטיפול שלו. הם באמת היו קשורים אליו מאוד, ומותו הוא
מכה כואבת גם עבורם. קשה לכולנו לתפוס את הסופיות
המוחלטת של היעדרותו מחיינו."
האשף היחיד בינינו
"היכרותי הממושכת עם פרופסור דוד צילג החלה עם
הצטרפותי לפקולטה למתמטיקה בסתיו 9791, ומאז
כאנשים-אחים היינו," מספר חבר הפקולטה פרופסור משה
גולדברג. "הוא היה מתמטיקאי חשוב מאוד בתחום החבורות
הסופיות, אדם בעל מזג נפלא, ובעל עקרונות מוסריים
עמוקים. המוני סטודנטים חבים לו את הצלחתם במקצועות
האלגברה. הם קראו לו 'המלך', אבל אני מעדיף את הכינוי
'האשף'. הוא היה מורה דגול, המורה היחיד, שהכרתי מעודי,
שהיה מסוגל להסביר לסטודנט מדוע נכשל, ובתמורה היה
הסטודנט מודה לו מקרב לב ויוצא מלפניו בחיוך.
"מורים ומומחים להוראת המדעים ניסו במשך שנים להבין
את סודו של דוד, אבל נוסחת הקסם שלו נותרה בלתי
מושגת. עלייה מרמה של 'מורה מצטיין' לרמתו של צילג
אינה סתם עוד מדרגה - זה סדר גודל אחר. מי שמחפש את
הנוסחה הסודית של צילג הריהו כמי ששואל איך נהיה אדם
פגניני, או מריה קאלאס.
"בהעדרו של דוד, עולם הוראת המתמטיקה בטכניון יחזור
להיות עולמם המוכר של מורים מהשורה, מהם מצוינים יותר
ומהם מצוינים פחות. האשף היחיד בינינו הלך ללא שוב."
העולם מצחיק, אז צוחקים
בני המשפחה מספרים על ההומור, שאפיין כל-כך את דוד:
ילדים קטנים תמיד אהבו למנות יחד איתו את אצבעותיהם
ולגלות שיש להם אחת עשרה אצבעות במקום עשר.
לילדים מקורבים מהמשפחה הוא הציע תשלום בתמורה
לכך ש"ידרוך" עליהם. באחד מימי ההולדת של אורלי הוא
הביא ספר, פיצוחים ושתי רצועות לכלבים, כדי שתוכל
'לקשור את הילדים בחצר שלא יפריעו בזמן שהיא קוראת
ספר ומפצחת בנחת'. הוא היה מתקשר באמצע שיעור
לסטודנטים מפטפטים ומבקש מהם להשתתק. מספרים
שפעם, באחד באפריל, הוא נכנס ללמד עם ווקמן פועל,
והבטיח לענות על שאלות הסטודנטים מבלי ששמע אותן -
ואף מילא את הבטחתו. סטודנטית סיפרה, שבנסיון לעודד
את תלמידיו לאחר בוחן שציוניו היו נמוכים, הוא אמר: "למה
אתם בכלל צריכים ציון גבוה באלגברה? תאמינו לי, אתם
לא רוצים להיות מתמטיקאים. באתם פעם לבניין אמאדו?
ראיתם איך אנחנו מתלבשים? ראיתם איך אנחנו נראים?"
"לדוד היה חוש הומור נפלא, שאותו ינק משני הורינו,"
אומרת ארנה אחותו, "וחוש זה קירב אליו אנשים בכל
תחומי חייו. בעזרתו הוא הצליח ליצור אווירת לימוד נעימה
ועניין בקרב תלמידיו, לעודד בני משפחה וחברים בשעת
הצורך, ואפילו לסייע לנו ולו להתמודד עם מחלתו. את
ההקרנות, למשל, הוא הגדיר כ'טיגון עמוק', ואת תחושתו
בעקבות הטיפולים תיאר כך: 'עליתי בדרגה מגרוטאה
לסמרטוט ולחצי בן-אדם'." ההומור היה עבורו גם כלי
לשיפור הרגשתם של האנשים שבסביבתו, כפי שמעיד בנו
- "היתה לו דרך מיוחדת לגרום לי לפרוץ בצחוק מתגלגל."
מרצה מעולה וסטנדאפיסט
"אין יום שאני לא חושבת עליו. כל יום אני נתקלת בכל מיני
דברים שמעלים בי את המחשבה: אילו דוד היה כאן, הוא
היה עוזר."
גלית מזרחי, שהיתה המתרגלת הראשית של פרופסור צילג
במשך יותר מעשרים שנה, מתגעגעת אליו. "אם הוא היה
מוחק את הלוח ואחד הסטודנטים היה צועק לו 'רק רגע',
הוא היה ניגש לסטודנט ורושם לו את החסר במחברת."
צילג הפר את כל המוסכמות כשהחל ללמד לבדו קורס
של מאות סטודנטים. "זה פשוט קרה מעצמו: היו כמה
הרצאות מקבילות בקורס, אבל כולם רצו את צילג. מספר
המשתתפים בהרצאות עמד בניגוד לחוקי הטכניון, אבל
אפילו אגודת הסטודנטים לא התערבה, שכן ייחודו ויכולותיו
כמרצה כבר היו ידועים לכל. ולמרות מספר הסטודנטים,
צילג הכיר כל מי ששאל שאלה בשיעור, וכולם ידעו
שאפשר להציק לו בטלפון ובמשרד בכל שעה."
"הוא היה אדם צנוע ודגול, מרצה מעולה וסטנדאפיסט.
הוא העביר לנו, המתרגלים, את רוח האהבה לסטודנטים.
לא היו לו שום עניינים של אגו, וכשנעדרתי ביום ההולדת
שלי הוא פשוט החליף אותי ותירגל בשיעור. אין אנשים
כאלה."
בהתנהגות אי אפשר לרמות
"יש הרבה אנשים שמדברים יפה לזולת, אבל לא תמיד
חושבים עליו טובות," אומרת המרכזת לענייני הוראה
בפקולטה, רחלי טובול. "צילג לא רק דיבר יפה, הוא גם
התנהג יפה, ובהתנהגות אי אפשר לרמות."
"ברור שהיה לו כישרון עצום להוראה, אבל מעבר לכך הוא
עשה מאמץ אדיר לעשות את זה הכי טוב שאפשר - עם
יחס אנושי, אבל בלי לוותר על הרמה. גם אחרי עשרות
שנות ניסיון, לפני כל הרצאה הוא ישב והתכונן. הוא לקח
את ההוראה בשיא הרצינות, ותמיד חיפש איך להמשיך
להשתפר."
"האנשים סביבו הם שהיו חשובים לו," אומרת רות מרקביץ',
ראש מינהל הפקולטה. "זה לא מקרה שהוא 'נקלע'
לתפקידים שקשורים בסיוע - יועץ לסטודנטים בפקולטה
ונציג קבילות סטודנטים בטכניון. הספרים שכתב הם עדות
לרצונו לקדם את הסטודנטים."
קורס אלגברה 1מ - 362,34 צפיות ביו-טיוב, מעודכן לספטמבר 2102