23
Áˢ· Ìȯ‚·
ממנו לקחת על עצמו את ארגון לימודי המדעים.
”אפילו 21 שנות לימוד לא היו לי, שלא לדבר על
הכשרה בהוראה. נסעתי למזרע וישבתי שם עם
אחד ממורי הפיזיקה, ללמוד איך מלמדים.“
זו היתה ראשיתו של בית הספר של עין חרוד
מאוחד. טבנקין החל לקבץ תלמידים מכל הארץ,
ואחת מהן היתה אביבה, אשתו לעתיד של זיר.
”כשהילדים שלי צוחקים על פרשת הפילוג אני
אומר להם: בלי הפילוג לא הייתם נולדים.“
מיד אחר הפילוג התקיימה בעין חרוד ועידת
הקיבוץ המאוחד. אנשי התנועה, ששמעו
שאלקטרוניקה היא אחד מתחביביו של זיר,
פנו אליו בבקשה לבנות תחנת שידור שתשדר
את הדיונים. ”גיבשתי תוכנית ושלחתי אותה
למשרד הדואר, שאישר אותה במגבלות
מסוימות והקצה לי תדר מתאים. בניתי את
המשדר, ותחנת השידור ’קול עין חרוד‘ פעלה
כמה שנים טובות.“ יתר על כן - הרעיון הועתק
לכמה קיבוצים נוספים. כל זה, ראוי לציין, קרה
לפני המצאת הטרנזיסטור.
ÔÂÈÎËÏ ¨‰·¯ÚÓ
ואז החליט זיר, סוף סוף, לרכוש השכלה
אקדמית. הוא נסע לטכניון וניגש לדלפק
הרישום, אך נענה בשלילה: בלי תעודת בגרות
אי אפשר ללמוד בטכניון. זיר חזר לקיבוץ
ונרשם לבחינות בגרות אקסטרניות. התוצאות:
פיזיקה ומתמטיקה - 001. כימיה, עברית -
בסדר. ספרות ותנ“ך - נשבר. בשורה התחתונה
- עדיין אין תעודת בגרות.
כעבור זמן קצר התקבל לטכניון אחד מחברי
הקיבוץ, שהיה קצין גבוה בחיל הים. זיר, שהבין
שלפעמים צריך לסטות מדרך המלך ולמצוא
נתיבים חלופיים, פנה למנהל בית הספר של עין
חרוד. ”אמנם הייתי מסוכסך איתו מאז פילוג
בית הספר, אבל הוא הגיב בחיוב וצייד אותי
בתעודת סיום עם ציונים כיד המלך ובמכתב
המלצה לדיקן הפקולטה למדעים, פרופסור
יצחק קלוגאי.“
פרופסור קלוגאי קיבל את זיר ”על תנאי“, אבל
זיר עבר בקלות את השנה הראשונה, ועל סמך
ה נ י ס ו י נ כ ש ל , ה ק י ב ו ץ נ י צ ל
אחד מחבריו הטובים של זיר היה בן כיתתו גדעון ארז )אז דרוזדובסקי(, שלמד איתו אחר כך בטכניון והיה
לימים ממקימי הכור בדימונה ופרופסור לפיזיקה בבאר שבע. כשהיו בכיתה ח‘ החליטו השניים לייצר
ניטרו-גליצרין )חומר נפץ חזק ורגיש( על פי הנחיות שלמדו מהספרים. ”הניסוי נכשל והקיבוץ ניצל, אבל
החלטנו להמשיך לרכוש ידע. הקמנו לנו מעבדה לכימיה בעמדה ישנה בפינת הקיבוץ, והצלחנו לסחוף עוד
כמה נערים ונערות לתחום הכימיה. את רוב החומרים הכננו מדשנים ומחומרים אחרים שהיו בהישג יד.
המורה למדעים, במקום לעודד אותנו, התחיל לרדוף אותנו בחשד שאנחנו גונבים חומרים מהמעבדה של
בית הספר. הטענה הזאת היתה חסרת-שחר, ואותו מורה-בלש לא הצליח כמובן להוכיח שום דבר. אותו
מורה, דרך אגב, נהיה לימים המנהל המיתולוגי של גימנסיה הרצליה.“
הישגיו הוא קיבל מהטכניון מלגה מלאה, כולל
דמי קיום. במשך שלוש שנים הוא למד במקביל
בשתי פקולטות - מתמטיקה )המחזור הראשון
בפקולטה( ופיזיקה. ”אנשי הסגל היו ענקים
אמיתיים, למשל הפרופסורים דייויד בּוֹם
ונתן רוזן בפיזיקה, ובמתמטיקה פרופסור ערי
ז‘בוטינסקי ופרופסור חיים חנני )לימים נשיא
הטכניון(, וכן פרופסור אורח ארדש )לדעתי
גדול המתמטיקאים של המאה העשרים(.
הכיתות היו קטנות ואינטימיות. הזדמן לי לבקר
בבתיהם של כל המורים, ולאכול איתם פעמים
רבות. בתקופת שביתת הסטודנטים הם קיימו
את השיעורים בבתיהם.“ זיר המשיך לתואר שני
בפיזיקה, ואז לשלישי - אבל את הדוקטורט הוא
לא סיים.
‰Â˘‡¯‰ ‰ÈÎÓ‰
”אחרי שהפסקתי את לימודי בטכניון הגיע
איזה מיליונר עם רעיון: להקטין את הפער
העדתי. הוא פנה לבן גוריון והציע לממן
לימודים לחיילים לקראת שחרור, יוצאי עדות
המזרח, שלמדו בבתי ספר חלשים בפריפריה
ואין להם תעודת בגרות.
”בן גוריון פנה לטכניון, והטכניון פנה אלי
שאארגן את לימודי הפיזיקה בפרויקט. תנאי
הטכניון היו שעם סיום לימודי המכינה ייבחנו
התלמידים בבחינות הכניסה לטכניון, בתנאים
שווים לבוגרי התיכונים. תנאי נוסף היה
שהטכניון יבדוק את בוגרי הניסוי לאורך כל
לימודי ההסמכה, כדי לבדוק אם כל הסיפור
הוא לא רק לימודים שטחיים לבחינה.“
הלימודים התקיימו במחנה צבאי בבת גלים,
כשהתלמידים עוד במדים. ”הטכניון סיפק לי
אסיסטנט ועוד שני מדריכים שעזרו לתלמידים
בשיעורי הבית. תנאים דומים קיבל המרצה
המקביל במתמטיקה. התלמידים קיבלו גם
חיזוק באזרחות ולימודים כללים אחרים.“
יעל רום )טייסת הפלמ“ח המפורסמת(
מונתה על ידי הטכניון למטרה זו. ומה הסוף?
”ההצלחה עלתה על המשוער. למיטב זכרוני,
כ-%69 מהתלמידים עברו את בחינות הכניסה
וההצלחה ליוותה אותם לאורך כל הדרך.
לאור ההצלחה צצו בהדרגה מכינות בכל שאר
האוניברסיטאות.“
È¢‡ÙÓÏ ‰˜ÈÊÈÙ ¨Ì¢ÙÓÏ ‰˜ÈÊÈÙ
זיר חזר הביתה, השתתף באיחודו-מחדש של
בית הספר )”מעולם לא נראה לי הגיוני שתהיה
פיזיקה אחת למפ“ם ואחרת למפא“י( והחל
לעבוד בבית תוכנה באזור. מבית הספר נשלחו
אליו שני תלמידים מוכשרים במיוחד שרצו
לעבור בחינת בגרות בפיזיקה. לאור ציוניהם
המרשימים בבחינה התבקש זיר לחזור להוראה,
והוא השיב בחיוב. ”מאז עבר בית הספר
לבעלות המועצה, שהכניסה שיפורים רבים.“
בית הספר, הנקרא כיום ”בית הספר הרב-
תחומי בעמק חרוד“, הוכרז השנה על ידי משרד
החינוך כאחד מעשרת בתי הספר המצטיינים
והמתפתחים - לא רק בלימודים, אלא גם
בחברה, באווירה, בהתגייסות הבוגרים ליחידות
נבחרות ובתחומים נוספים.
לפני שנתיים, ביום הולדתו השמונים של זיר,
נערכה בבית הספר עמק חרוד מסיבה גדולה
לכבודו. כיום, עם ארבעה ילדים מבוגרים ועשרה
נכדים, הוא עובד בבית הספר בהתנדבות. והוא
אופטימי. כששואלים אותו מה דעתו על הנוער
יש לו רק מילים טובות. ”אני ממשיך ללמד רק
בזכות התלמידים והתגובות שאני מקבל מהם,“
הוא אומר. ”אלה חבר‘ה באמת מצוינים.“
ע ם א ח ת ה נ כ ד ו ת